Hänestä siis koulun pakollisuus riittää perustelemaan ruotsin pakollisuuden, riittäisikö myös pakkonuorallakävelyyn tai pakkourduun?- En ymmärrä, miksi pakkoruotsista valitetaan, kun ei kukaan valita muistakaan "pakkoaineista"
- Tai miten ois et samantien poistettais kaikki aineet koulusta, kun ethän sä todennäkösesti niitä kaikkia tule elämässäs kuitenkaan tarvitsemaan.
- Anteeks nyt vaan, en mäkään mikään ruotsifani ole ja muutenkin oon koko kielessä todella huono, mutta menee hermot siihen, että puolet luokasta on joka ruotsin tunti sillee "en mä tarvii tätä kieltä mihinkää, tää on ihan turhaa!!!"
- Mun mielestä (ja nimenomaan vain mun mielestä) yksi todella hyvä syy on se, että vielä sata vuotta sitten ruotsin kieli on ollut suomessa se valtakieli, millä esim. kaikki kirjallisuus on kirjoitettu.
- Joo maailma muuttuu ja musta on aivan älyttömän hienoa että Suomi on itsenäinen maa, mutta silti totuus on se että tämä maa on kaksikielinen ja täällä on edelleen suuri ruotsinkielinen vähemmistö, minkä takia ruotsia on hyvä opettaa kouluissa pakollisena. Kyllä se työelämässäkin monella saattaa tulla ihan yllättäen eteen, jos teet vaikkapa myyntitöitä.
- Ruotsia ei mun mielestä pitäisi täysin pyyhkiä pois, koska oikeesti monessa paikassa täällä Suomessa puhutaan pelkästään ruotsia.
- Halusin vain tuoda esille sitä, miten vähän aikaa Suomessa on oikeasti pärjätty pelkällä suomenkielellä. Vaikka nykyään pärjääkin pelkällä suomella, niin mun mielestä on tärkeää että myös ne ruotsia äidinkielenään puhuvat suomalaiset pärjäävät täällä äidinkielellään.
Hän katsoo puhuvansa "mun mielestä" -näkökulmasta, mutta samalla tulee ilmaisseeksi, että hänen mutunsa riittää perusteeksi muitten pakolle - muitten perustelut taas eivät riitä puoltamaan heille valinnaisuutta.
Komppaajat:
Siis ollaan ylpeitä siitä, että hyväksytään nykytilanne nurkumatta ja syyllistetään niitä, joiden ruotsinopinnot eivät suju. Näinhän virallinen liturgia ohjailee ajattelemaan.- En todellakaan nauti itsekkään ruotsista, en varsinkaan kyseisen aineen opettajasta, enkä usko että tulen kieltä kovinkaan usein käyttämään, mutta en silti tee asiasta suurta numeroa
- Luulin että kyseinen tilanne on vain meidän luokan kahden asennevammaisen kanssa, mutta näköjään tätä tapahtuu muuallakin. Ensimmäiset 15 minuuttia odotamme että kyseiset mieshenkilöt saapuvat luokkaan, ja saapuvat sitten ovet ja tuolit lennellen. Suullisissa tehtävissä saa sitten tehdä yksinpuhelun, tai sitten saa tehdä sen opettajan kanssa (mistä en nauti) ja sitten kun olisi aika tehdä tehtäviä, alkaa kamala valitus siitä että miksi näitä tehtäviä pitää tehdä niin paljon.
- Samaa mieltä, en ymmärrä miksi ihmisillä nyt vaan on niin helvetin vaikeaa hyväksyä se, että me eletään kaksikielisessä maassa
- Olisko se sit ihan ok että Suomen ruotsinkielisten ei olis pakko opiskella suomen kieltä, koska heidän kotipaikkakunnallaan ei tarvi suomea pärjätäkseen?
- Sen olen huomannut parina takaisena lukiovuotenani, että todella monella on valmistuminen vaarassa sen takia, että siellä on niitä ruotsin kursseja, joita ei olla päästy läpi ja sitten kiireellä niitä myös kevään kirjoitusten alla yritetään läpäistä, mikä on musta aika naurettavaa, koska he eivät mistään kemiastakaan tykkäisi, suorittavat he sen hyväksytysti läpi, niin miksi samaa ei voi tehdä ruotsin kanssa.
Kriitikot:
Tällä kriitikkopuolella on kaikki argumentit, mutta mitään liikettä ei tapahdu pakon kannattajien ajattelussa, koska heille kyse on tunnevalinnasta: tottelevaisuudesta ja oman "hyvä suomalainen lukee ruotsia kyselemättä" -identiteetin vahvistamisesta.- ”miksi pakkoruotsista valitetaan ” - Koska ruotsin kielen voisi korvata helposti jollakin kielellä, minkä opiskeleminen on hyödyllisempää.
- ”Halusin vain tuoda esille sitä, miten vähän aikaa Suomessa on oikeasti pärjätty pelkällä suomenkielellä ” - Jos tätä logiikkaa olisi sovellettu joka asiaan, osa suomalaisista asuisi edelleen luolissa... Vai meinaatko, että tämä viimeiset 100 vuotta on vain välivaihe?
- Vain tyhmä ihminen voi kokea, että ei tee historialla yhtään mitään, mutta ilman ruotsia pärjää fiksukin.
- Todella monella on valmistuminen vaarassa sen takia, että siellä on niitä ruotsin kursseja, joita ei olla päästy läpi ja sitten kiireellä niitä myös kevään kirjoitusten alla yritetään läpäistä, mikä on musta aika naurettavaa, koska he eivät mistään kemiastakaan tykkäisi, suorittavat he sen hyväksytysti läpi, niin miksi samaa ei voi tehdä ruotsin kanssa.
- Koska millään muulla kielellä ei kouluissa ole samanlaista asemaa kuin ruotsilla
- Henk. koht. olisin mieluummin opiskellut vaikka kiinaa tai portugalia tai vielä mieluummin englantia syvällisemmin.
- Ruotsi oikeasti on tarpeeton kieli vrt. englanti, venäjä, espanja, saksa, ranska...
- ” Ruotsia ei mun mielestä pitäisi täysin pyyhkiä pois ” - Eihän ruotsia olla täysin pyyhkimässä pois. Ei edes kouluista, vaikka sen opetus nykyisellään lopetettaisiinkin (esim. englannin kaltaisena se todennäköisesti säilyisi). Ei kukaan kai ole viemässä ruotsinkielisiä palvelujakaan minnekään, joten ruotsia äidinkielenään puhuville kaikki jatkuisi samana.
- Tarvittavat ruotsinkieliset palvelut on aika pieni vähemmistö kaikista palveluista. Luulen, että niihin tehtäviin hakeutuu aina se porukka, joka kieltä kuitenkin osaa, ja haluaakin osata. Tarvittaessahan sen kielitaidon voi testatakin.
- En ole koskaan ollut tilanteessa, jossa olisi aivan välttämätön pakko puhua ruotsia. Sen sijaan olen ollut tilanteissa, joissa toinen osapuoli ei ole puhunut muuta kieltä kuin italiaa, venäjää tai espanjaa.
- Ongelmahan on nimenomaan se, että ruotsi on ainoa kieli, jonka opiskelulle ei ole vaihtoehtoja. Jokainen voi varmasti täysin rehellisesti myöntää, että englanti on monin verroin ruotsia hyödyllisempi kieli joka ainoalle suomalaiselle, mutta siitä huolimatta englantia (joka on lingua franca tieteessä, kulttuurissa, kaupankäynnissä, teknologiassa ja niin edelleen ja niin edelleen) ei ole pakko opiskella.
- Pakkoruotsi saattaa olla jopa kilpailukykyeste, sillä vaikka kieliopintovaihtoehtoja on, ei ns. tavisoppilaalle ilman erityistä kielellistä lahjakkuutta ole todellinen vaihtoehto opiskella englantia JA ruotsia JA lisäksi niitä ruotsia paljon hyödyllisempiä kieliä.
- Itse taas tunnen paljon korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä (joilla siis pakkoruotsi on joka tapauksessa jo takanapäin), jotka vastustavat pakkoruotsia, itseni mukaan lukien. Eihän se minun elämääni enää vaikuta, mutta näin yhteiskunnalliselta kannalta pidän resurssien tuhlaamisena, että kaikkien on pakko opetella pientä vähemmistökieltä, etenkin kun lopputulos on, että aika harva sitä ylipäätään oppii, ja niistäkin aika moni unohtaa kaiken oppimansa parin vuoden sisällä, kielitaito kun rapistuu, jos sitä ei koskaan käytä.
- Oikeasti pakkoruotsilla ei ole juurikaan tekemistä esimerkiksi suomenruotsalaisten ruotsiksi saaman palvelun kanssa. Suurin osa ei koskaan opi ruotsia niin paljon, että voisi palvella ketään ruotsiksi, ja ne, jotka oppivat, todennäköisesti lukisivat ruotsia myös vapaaehtoisesti. Itse olin ruotsissa hyvä ja kirjoitinkin siitä L:n, mutta en silti osaisi enää antaa minkäänlaista palvelua ruotsiksi.
- Olen toki opiskellut vapaaehtoisesti myös muita kieliä (joskin vasta lukiossa, koska olin sitä ennen niin pienissä kouluissa, ettei vapaaehtoisten kielten ryhmiä tullut ikinä), mutta ymmärrän myös, että kaikkien aika ja voimavarat eivät riitä niin monen kielen opiskeluun. Olisi kaikkien kannalta parempi, jos pakkoruotsin sijaan jokainen voisi valita itseään kiinnostavan kielen, joka voisi tietysti olla myös ruotsi. Motivoituneena oppii paremmin ja silloin myös kielitaidon ylläpitäminen on todennäköisempää. Lopputuloksena yhä useampi voisi saada todellista kielitaitoa.
- Mua ärsyttää ruotsi sen takia etten sitä tarvitse ja se on mulle henkilökohtaisesti erittäin vaikea aine, joka on aina vaikeuttanu mun opiskeluja. Yläasteella opettelin asiat aina hyvin koetta varten ja kävin vapaaehtoisesti kaiken maailman tukiopetuksissa, että pääsisin niistä saatanan kokeista läpi. Lukiossa oli sama tuska mutta siellä asiat oliki jo vaikeampia enkä kovasta harjottelusta huolimatta meinannu päästä pakollisia kursseja läpi. Nyt yliopistossa olis ens vuonna luvassa se helvetin virkamiesruotsi ja mua oikeesti pelottaa se aivan saatanasti. Mitä jos mä en oikeesti vaan tule pääsemään sitä koskaan läpi? Kiva sitte että valmistuminen on taas kerran siitä kiinni! VAIKKA mä en oikeesti tule sitä helvetin kieltä tarvitsemaan koskaan..