http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2 ... kututkimus
Olen aivan samaa mieltä - mutta samalla sukututkimus lääkitsee myös sitä historiattomuutta, jota suomenkieliset kokevat vaikkei perinteisellä sukututkimuksella päästäkään kurkkimaan aikaan ennen 1200-lukua. Muistan, miten hämmentävää oli lukea lapsen kanssa Suomen historiaa, kun tajusin, ettei koko historiankirjassa esiintynyt juurikaan nimiä, joiden olisi voinut kuvitella kuuluvan suomea puhuvalle ihmiselle. Muistan myös, miten hienolta tuntui kuulla sukulaisten löytäneen suvulle juurihaaran, joka vei ajassa yli viidensadan vuoden taakse, kesämökkini kanssa saman keskiaikaisperäisen tai mahdollisesti jopa rautakautisen tien varrella.Suomalaisten etuna tämän lääkkeen käytössä on, että meillä ihan jo pienellä perehtymisellä ja nettiarkistoja penkomalla voi päästä 1600-luvulle saakka. Kun esivanhempien lukumäärä tuplaantuu joka esipolvi, 10 sukupolven takana meillä on jo 1024 laskennallista esivanhempaa, ja 16 sukupolven takana jo 65 536 laskennallista esivanhempaa (joista osa käytännössä esiintyy useaan kertaan). Olisi jo ihme, ellei siihen joukkoon mahtuisi "ei-suomalaisia"!
Maan etelä- ja länsiosissa on hyvin yleistä, että vierasta verta (ruotsalaista, saksalaista, skotlantilaista, venäläistä) löytyy viimeisten satojen vuosien aikajänteellä. Meillä idempää ja pohjoisempaa periytyvillä taas se on harvinaisempaa, mutta venäläis-, karjalais- tai saamelaisverta voi löytyä itse kunkin sukuhistoriasta. Itseltäni löytyy metsäsaamelaisia esivanhempia Sodankylästä ja Kittilästä. Geenisukututkimus on osoittanut "täysin suomalaisista" suvuista hyvinkin eksoottisia isä- ja äitilinjoja.
Rasistien tulisi ymmärtää, ettei milloinkaan ole ollut mitään suljettua suomalaista rotua, vaan tänne on kaikkina aikoina tullut ihmisiä eri suunnilta, ja monissa meistä aivan "puhtaistakin suomalaisista" on vierasta verenperimää. Ehkä sen tajuaa kunnolla vasta omakohtaisen sukututkimuksen avulla.
Geenikartoitukseen perustuva sukututkimus sitten näyttää selvemmin sen, miten moninaisista virroista olemme koottuja. Niiden kautta saa aavistuksen esi-isien ja äitien liikkeistä. Nimenomaan geenitutkimusta (lieneekö vielä sadan euron paikkeilla) suosittelen kaikille, joilla ei ole aikaa ja kiinnostusta kahlata itse kirkonkirjoja läpi...