Esim. Mannfolk väänsi Ahvenanmaa-vertauksen Itä-Suomen autonomiaan, kun oikea konteksti olisi ollut
vaikka Jeesuksen vuorisaarnan opetukset tai yleisemmin "kultainen sääntö".
"Tehkää toisille kuten haluaisitte heidän tekevän teille"
Mutta tällaiseen todelliseen arvokeskusteluun pakottajat eivät lähde, koska heidän "arvopohjansa"
onttous paljastuu kaikessa tyhjyydessään:
Itsekkyys ja omaneduntavoittelu toisten kustannuksella ja toisia välineellistämällä!
"meidän palvelumme turvataan, kun nuo toiset pakotetaan palvelijoiksi"
Identiteettiin vetoaminen (uudistuksen esteenä) voidaan ottaa esiin siinä vaiheessa, jos halutaan muuttaa perustuslakia,
mutta ihan nykyisen perustuslain vallitessa yksilöllä on oltava oikeus määritellä oma
suhteensa ruotsin kieleen, uskontoon, seksuaaliseen suuntautumiseen ja vaikka kotipaikan valintaan.
Nämä kaikki ovat todistetusti yksilön kannalta identiteettisidonnaisia, kun taas esim. matematiikka, biologia ja kemia
eivät ole identiteettisidonnaisia kouluaineita..
Siksi ei puhuta pakkomatematiikasta eikä pakkokemiasta..

Tätä identiteettikeskustelua pitää saada lisää! Identiteettipakotus on pakkoruotsin komponenteista kaikkein
loukkaavin, ei suinkaan se, onko ruotsista hyötyä vai ei hyötyä, onko se vaikeaa vai pitääkö päästä
virkamieheksi..
Oikeus määritellä oma suhde kansalliskieliin yksilötasolla! Siinä se koko pakkoruotsin ydin!
Mutta kuten sanottu, eduskunta päätyi sille linjalle, että yhden kansalliskielen kansalainen
on relevantti VAIHTOEHTO: Tähän astihan tämä vaihtoehto on ollut mahdollinen vain niille,
jotka ovat saaneet peruskoulutuksen Suomen ulkopuolella tai Ahvenanmaalla..
Tästä on hyvä jatkaa! Vaaleihin kaksi viikkoa!