Totta. Ja vielä tarkemmin: ruotsinkielisten tarpeet nostetaan esiin, mutta niin suomenkielisten kuin muiden kielivähemmistöjen tarpeet ohitetaan – tai orwellilaisesti määritellään pakkoruotsi muitten tarpeeksi yhteiskunnassa, jossa niin moni virka on vastoin todellista tarvetta asetettu vaatimaan paperia pakkoruotsin suorituksesta.JV Lehtonen kirjoitti:Hmm- Koko kielipolitiikan punainen lankahan lähtee siitä,jos ruotsalaiset otettaisiin paremmin huomioon
että ruotsinkielisillä on tarpeet, ja KOKO muu kansa mukautetaan näihin tarpeisiin..
Milloin päästään kysymään, millaiset kieliopinnot parhaiten palvelevat erilaisin taitoprofiilein ja erilaisin taustoin koulutukseen tulevia lapsia ja nuoria?
Koko kieltenopiskelu ja siitä käytävä keskustelu on meillä pakkoruotsin vankina. Esimerkiksi Stubb empii suvaita edes kokeiluja, joissa ruotsilla olisi vaihtoehto, ja suosittaa sen sijaan kaikille kahta vierasta kieltä (joista toinen ruotsi) jo ekalle luokalle. Samaan aikaan lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila arvioi, että lasten yhdenvertaisuus on rapautumassa, kun joka kahdeksas 15-vuotias poika ei osaa lukea tasolla, joka tarvitaan jatko-opintoihin. Lukutaidottomissa pojissa ovat Kurttilan mukaan yliedustettuina vieraskieliset lapset, joiden riski joutua koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle on jopa viisinkertainen muihin verrattuna.
Olen aiemmin kirjoittanut:
Tämä on selvää, mutta sitä ei haluta ymmärtää. Puhutaan hetki joka kahdeksannesta pojasta ja sivuutetaan se, että tytöilläkin voi olla vaikeuksia ja että osa erityisoppilaista pääsee tästä lukiseulasta läpi, vaikkei ruotsi sujukaan, ja että tämän lisäksi tulevat vielä normioppilaat, joille vain kielet ovat raskas haaste. Joka kahdeksas poika tarkoittaa yli kuutta prosenttia (>6%) oppilaista. Voin vakuuttaa, ettei joka kahdeksas poika ole saanut vapautusta ruotsista, ei sinnepäinkään. Tavallisella maahanmuuttajavaltaisella koulullakaan ei vapautettuja ole välttämättä yhtään, joinakin vuosina yksi tai kaksi - ja silloinkin kyse on oppilaista, joka opiskelee esim. seiskalla viitosluokan kirjojen avulla täysin mukautettuna.pakkoruotsista opiskelussaan kärsivien maahanmuuttajien, monikielisten perheiden lasten ja erityisoppilaiden määrä on jo monin verroin suurempi kuin se ruotsinkielinen vähemmistö, jonka palveluiden takaamiseksi pakkoa muka tarvitaan
Opettajat tietävät tämän, mutta päätyvät joko vaikenemaan tai muokkaamaan havaintojaan pakkoruotsimyönteiseen suuntaan. He ovat inhimmillisten lainalaisuuksien alaisia siinä missä muutkin:
Minusta ihmisellä on oikeus päätyä uskomaan asioita, joihin ei ole päätynyt loogisen pohdinnan kautta ja jotka ovat toisten mielestä silkkaa hölynpölyä. Se on ok. Mutta tällaiselta pohjalta ei voi määritellä toisten lapsille pakollisia opintoja.Monet älykkäät ihmiset oppivat hyvät metakognitiiviset taidot akateemisessa koulutuksessa, mutta muuten älykkäät ihmiset eivät ole sen enempää suojassa lajillemme tyypillisiltä kognitiivisilta vääristymiltä kuin muutkaan – ehkä pikemminkin päinvastoin.
Yhdysvaltalainen skeptikko Michael Shermer väittää kirjassaan Why People Believe Weird Things, että erittäin älykkäät ihmiset saattavat olla jopa tavallisia ihmisiä alttiimpia lankeamaan kognitiivisiin harhoihin.
Älykkäät ihmiset ovat nimittäin kaikkein taitavimpia keksimään hyviä perusteluja niille uskomuksilleen, joihin he ovat alkujaan päätyneet aivan muista syistä kuin rationaalisen pohdinnan ja punninnan kautta – esimerkiksi lapsuudenkodista, vertaisryhmien paineesta tai satunnaisista elämänkokemuksista.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaa ... eryydelta/