Magma: "vapaaehtoinen ruotsi on suru, mutta henkiin jäädään"

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Magma: "vapaaehtoinen ruotsi on suru, mutta henkiin jääd

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 23.02.2015 02:29

Jaska kirjoitti:Hieman erikoista, että Jan-Erik kirjoittaa "kouluruotsista" ja "ruotsin vastaisuudesta". Eikö ruotsinkielisille todella voi kirjoittaa muuten kuin RKP:n ja Folktingetin propagandaa käyttäen? Vastustuksen kohteena on edelleenkin pakollinen ruotsi - se olisi ruotsiksi "obligatorisk svenska."
En ole käynyt täällä noin puoleen vuoteen joten en tiedä mikä Jan-Erikin status meidän suhteemme nykyään on, mutta jos hän oikeasti kirkkain silmin puhuu kaiken jälkeen "kouluruotsista" ja "ruotsinvastaisuudesta" niin lienee sitten pakko tunnustaa että olin väärässä hänen suhteensa kun oletin että hän ehkä jossain määrin jopa oli älyllisesti tavoitettavissa näissä meidän keskusteluissamme. Kyllähän hänelle täällä väännettiin kerta toisensa jälkeen rautalangasta se, että mikä se kanta täällä monella argumentoijalla oikeasti on. Ongelmakohdaksi ymmärtääkseni jäivät "identiteettikysymykset"; hän myönsi ainakin omalta kannaltani tärkeimmät asiat oleviksi siten kuin miten ne minulle olisivat ihan ok.

Ehkäpä hän sitten vain johti minua harhaan ihan pokkana. Pahoittelen että olin sinisilmäinen. Näinhän se taitaa monen pakkoruotsin kannattajan mielestä olla, että me emme ansaitse rehellisyyttä; meitä saa kohdella käytännössä ihan miten vain.

JV Lehtonen

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 23.02.2015 10:49

Eero Nevalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Hieman erikoista, että Jan-Erik kirjoittaa "kouluruotsista" ja "ruotsin vastaisuudesta". Eikö ruotsinkielisille todella voi kirjoittaa muuten kuin RKP:n ja Folktingetin propagandaa käyttäen? Vastustuksen kohteena on edelleenkin pakollinen ruotsi - se olisi ruotsiksi "obligatorisk svenska."
En ole käynyt täällä noin puoleen vuoteen joten en tiedä mikä Jan-Erikin status meidän suhteemme nykyään on, mutta jos hän oikeasti kirkkain silmin puhuu kaiken jälkeen "kouluruotsista" ja "ruotsinvastaisuudesta" niin lienee sitten pakko tunnustaa että olin väärässä hänen suhteensa kun oletin että hän ehkä jossain määrin jopa oli älyllisesti tavoitettavissa näissä meidän keskusteluissamme. Kyllähän hänelle täällä väännettiin kerta toisensa jälkeen rautalangasta se, että mikä se kanta täällä monella argumentoijalla oikeasti on. Ongelmakohdaksi ymmärtääkseni jäivät "identiteettikysymykset"; hän myönsi ainakin omalta kannaltani tärkeimmät asiat oleviksi siten kuin miten ne minulle olisivat ihan ok.

Ehkäpä hän sitten vain johti minua harhaan ihan pokkana. Pahoittelen että olin sinisilmäinen. Näinhän se taitaa monen pakkoruotsin kannattajan mielestä olla, että me emme ansaitse rehellisyyttä; meitä saa kohdella käytännössä ihan miten vain.
Jan-Erik oli tarkkailija, joka oli käynyt suomenruotsalaisen "koraanikoulun" eli hänellä on lähtökohtaisesti ennekkoluuloinen suhde
suomenkieliseen enemmistöön, siis se suomenruotsalainen DNA, johon kuuluu suurvalta-ajattelu.. Hän itse tietysti kiisti kaiken,
ja "loukkaantui", mutta me kaikki tiedämme, että meillä on täysin eri käsitys historiasta ja oikeudenmukaisuudesta,
Sitä voi verrata jopa Baltian maiden ja paikallisten venäläisten historia- ja oikeudenmukaisuuskäsityksen eroon.

Jan-Erik tajuaa, että Suomen kansa vapauduttuaan pakkoruotsista ei sitä enää koskaan valitse,
joten kaksikielisyyskulissi todellakin luhistuu..

Mutta onko sen luhistuminen Suomelle mitään muuta kuin myönteinen ratkaisu ?

Meillähän on englanti yhdistämässä meitä länteen, joten mitään turvallisuuspoliittista aspektia ruotsin kielellä ei ole, s
semminkin kuin sotilasyhteistyö Ruotsin kanssa tapahtuu englanniksi.

Jarrutus on nyt ennennäkemättömän kovaa, mutta kuinka pitkään se jatkuu, onhan se nyt jatkunut jo sata vuotta.-.
Ehkä seuraavat sata vuotta vielä menee..

NRR

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.02.2015 15:35

Eero Nevalainen kirjoitti:Kyllähän hänelle täällä väännettiin kerta toisensa jälkeen rautalangasta se, että mikä se kanta täällä monella argumentoijalla oikeasti on. Ongelmakohdaksi ymmärtääkseni jäivät "identiteettikysymykset"; hän myönsi ainakin omalta kannaltani tärkeimmät asiat oleviksi siten kuin miten ne minulle olisivat ihan ok.
JEA:n kautta näin, miten ruotsinkieliselle tekee kipeää edes yrittää ymmärtää, minkälainen riesa pakkoruotsi on. Hän ei toki mielestään kannata pakkoa, mutta ei hän näe pakkoruotsia ongelmana. Pakkoruotsi oli
- seksivalistuksen jälkeen helpoin kouluaine
- katsastuksen ja talvirenkaiden kaltainen yleishyvävelvoite
- useimmille hyödyksi
- riesa vain itkevien pakkoruotsiäitien vääristyneessä maailmassa
...

Eihän tuosta lähtökohdasta voi ymmärtää, että ihmiset tekevät kielivapauden vuoksi vuosia töitä, keräävät nimiä ja seuraavat keskustelua, poliitikkojen edesottamuksia ja vaativat jopa perusteita. Tämä pakkoruotsi ei hänen näkökulmastaan kaipaa perusteita sen paremmin kuin punatulkku tai lihapiirakka. Jotkut asiat vain ovat.

Minun sietäisi olla kiitollinen siitä, mitä JEAn kommenttien kautta opin. Epäilen kyllä, ettei hän oppinut meiltä mitään. Viimeisimmissä keskusteluissamme hän moitti minua katkeroitumisesta (koska oppimisvaikeusdiagnoosin omaava jälkikasvuni ei selvitä koulujaan pakkoruotsin takia) ja kehui, ettei vain itse omassa perheessään olevan perinnöllisen sairauden vuoksi ole "lähtenyt etsimään yhteiskunnasta syyllisiä, en varsinkaan kokonaisia kansanryhmiä, enkä peukaloimaan niiden yhteiskunnallista statusta".

Siis näen, miten hän maailman näkee. Ja näen, ettei siitä näkökulmasta voi ymmärtää ei-ruotsinkielisten perheiden tarpeita ja oikeuksia lainkaan.

Ajatuspaja

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 23.02.2015 18:13

Arvoisa NRR.
Olette hieman liian kiinni omassa "tragediassanne", kun todellisuudessa kyseessä
on koko kansan tragedia.

Suomenruotsalaisille on tragedia, että heidän kieltään ei aidosti arvosteta ilman pakkoa.

Lisäksi valtio petti suomenruotsalaiset muuttamalla kaikki rakenteet kaksikielisiksi
ja lupaamalla, että ruotsinkielinen palvelu taataan tyydyttävällä ruotsilla, johon koko
suomenkielinen väestö pakotetaan.
Kansan enemmistö kantaa tämän teatteriesityksen statistin roolin myllynkivi kaulassa.

Kaiken kaikkiaan onneton järjestely, jossa toki on omat hyötyjänsä, lähinnä pääkaupungin
eliittisuomenruotsalaiset. Suurin osa kansasta on kuitenkin aisankannattajia tässä tragediassa.

Helsingin suunnitelmien valossa pääkaupungin ruotsinkielinen eliitti on äärimmäisen
vallanhimoinen ja vaikutusvaltainen.

Kielipoliittinen kokonaisuudistus on välttämätön.

Kahlehtivan kaksikielisyyden aika on ohi!

NRR

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.02.2015 19:23

Ajatuspaja kirjoitti:--- todellisuudessa kyseessä
on koko kansan tragedia.

Suomenruotsalaisille on tragedia, että heidän kieltään ei aidosti arvosteta ilman pakkoa.

Lisäksi valtio petti suomenruotsalaiset muuttamalla kaikki rakenteet kaksikielisiksi
ja lupaamalla, että ruotsinkielinen palvelu taataan tyydyttävällä ruotsilla, johon koko
suomenkielinen väestö pakotetaan.
Kansan enemmistö kantaa tämän teatteriesityksen statistin roolin myllynkivi kaulassa.
Tosi hyvä kuvaus tilanteesta.

Tästä kuviosta puuttuu vain se, että koko kansa ei maksa näytelmästä samaa hintaa.

Kovimman ja karvaimman hinnan maksavat ne, joita kielivapauspuolellakin hävetään: maahanmuuttajat, kielipuolet, oppimisvaikeuden omaavat, aitoa hyötyä opiskelultaan vaativat (erityisesti pojat)...

Sen sijaan ne joiden aika vain ei tahdo riittää pakkoruotsin rinnalla venäjään tai saksaan, vaikka taidot riittäisivätkin, eivät välttämättä edes huomaa tappiotaan, sillä heille myydään ajatusta, että pakkoruotsi on "yleissivistystä" ja sillä he voivat jossain kohtaa vielä ohittaa jonkun moukkatankeromman kanssakilpailijansa.
Ajatuspaja kirjoitti:Kielipoliittinen kokonaisuudistus on välttämätön.

Kahlehtivan kaksikielisyyden aika on ohi!
Myös kahlehtivan kieltenopetuksen ja kielillä karsimisen aika on ohi.

Vastaa Viestiin