Minä ja pakkoruotsi

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
JV Lehtonen

Re: Minä ja pakkoruotsi

#46 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 26.11.2014 14:49

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Tällä hetkellä Suomessa ei ole lakisääteistä oikeutta vakaumuksen perusteella kieltäytyä ruotsin kielestä.
Jos työntekijä painostetaan toimimaan vastoin syvää vakaumustaan, hänen henkinen terveytensä vaarantuu.
Eiköhän pitäisi jo pian kaivaa näytille se keissi, jossa pakkoruotsi oikein tappoi...?
:lol:

Et siis halua kunnioittaa toisen vakaumusta, vaikka toisen vakaumuksen kunnioittaminen ei vaikuta sinun elämääsi mitenkään..
Vai miten minun ruotsista kieltäytymiseni estäminen auttaa sinua turvaamaan perustuslain 17 § sinulle lupaamat oikeudet ?

Hansa

#47 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 26.11.2014 14:57

Suomidemokraatit vaatisivat, että maamme virallinen kieli on suomi. Sillä kielellä tämä maa pääsääntöisesti toimii ja sitä kaikkien kansalaisten edellytetään osaavan.
Vanhoilla vähemmistökielillä olisi erikoisasemansa kuten nykyäänkin. Maahanmuuttajilta edellytettäisiin suomen kielen opintoja. Se on ehdottoman välttämätöntä, kun esim venäjänkielisten määrä kasvaa voimakkaasti,

Suomidemokraattien kielipolitiikka olisi siis samantyyppinen kuin kielipolitiikka Ruotsissa ja muissakin Pohjoismaissa ja Itämeren maissa.

En tietenkään kaipaa mitään yltiönationalistista puoluetta, vaan sellaista, joka rohkeasti ja ylpeästi pitää suomenkielisen väestön ja kulttuurin puolta, suomensyöjiä vastaan.
Tuota asennetta tarvitaan, kun väestöennusteiden mukaan vieraskielisen väestön osuus on kasvamassa hyvin voimakkaasti, esim pääkaupunkiseudulla on v 2030 mennessä jo 20%-24% vieraskielisiä.
Silloin suomenkielisten määrä pääkaupunkiseudulla on vain reilut 70%, jos ruotsinkielisten määrä pysyy nukyisellä tasolla,

Minusta tuo väestöennuste osoittaa, että suomenkielisten resursseja ei ole varaa tuhlata senttiäkään naapurimaan kielen vahvistamiseksi Suomessa! Ruotsi pystyy kyllä itsekin hoitamaan ruotsin kielen aseman puolustamisen. Kimmo Sasin ja Folktingetin vaatimus, että "on syytä kaikilla keinoilla pyrkiä pitämään huolta siitä, että Suomi on mahdollisimman kaksikielinen maa" on myrkkyä suomenkielisyyden säilymiselle, koska se syö elinvoimaa ja yhteisiä resursseja ja köyhdyttää tätä maata .

Suomidemokraattien toisena kielipoittisena tavoitteena voisi olla kieli- ja kulttuuripolittisen yhteistyön lisääminen virolaisten kanssa, tukeaksemme toisiamme jotta kielemme säilyisivät elinvoimaisina.

Lopuksi totean taas, että minulla ei ole mitään ruotsin kieltä eikä ruotsinkielisiä suomalaisia vastaan. He ovat yhtä arvokkaita kuin me muutkin suomalaiset.

Jan-Erik Andelin

#48 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 26.11.2014 14:59

Eli suomalainen kielipuolue, ilman mitään muita poliittisia tavoitteita?

Hansa

#49 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 26.11.2014 15:09

Ymmärrä nyt, JEA, että minä en ole aikeissa perustaa uutta puoluetta, enkä siis ole laatinut sille laajaa poliittista ohjelmaa.

Minulla on vain toiveita kielipoliittisesta ohjelmasta, jota toivon puolueeni ajavan. Olisi hienoa jos Kokoomus, Keskusta, SDP, PS ajaisivat tuollaista politiikkaa, silloin voisin äänestää jotain niistäkin, ettei puoluekenttä menisi entisestään enemmän hajalle liian monien puolueiden takia.

Jan-Erik Andelin

#50 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 26.11.2014 21:40

Äänestä sitten vaikka näitä uusia, nuoria kokoomuslaisia, jos sinusta tuntuu, että heillä on muutkin arvot kohdallaan, ajavat sinun ikäryhmäsi asioita ja Perussuomalaiset eivät kelpaa.

Eero Nevalainen
Viesti:

#51 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 28.11.2014 22:40

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Eli suomalainen kielipuolue, ilman mitään muita poliittisia tavoitteita?
Olisihan se ainakin jonkinlainen vastapaino RKP:lle. Tosin itse uskon että se semmoinen liberaalipuolue jota voisin äänestää luultavasti olisi kannattamatta pakkoruotsia -- en oikeastaan löydä puoluekantaa itselleni muutenkaan. "Pakkoruotsitonta kokoomusta" ei ikävä kyllä nykyään ole.

Vastaa Viestiin