Suomalaisten yhteinen kieli:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1 ... inen-kieli
Toisinaan toisen kotimaisen kielen pakollisuutta perustellaan sillä, että täytyyhän suomalaisten osata toistensa kieltä. Puran nyt tämän aiheen osatekijöihinsä.
Suomalaisten yhteinen kieli
Re: Suomalaisten yhteinen kieli
Kiitos Jaska!
Koska meillä pakkoruotsia perustellaan ajatusvirheillä (maa on kaksikielinen ja kaikkien on osattava molempia kieliä, suomalaisuus häviää ilman pakkoruotsia, pohjoismaisuus häviää Suomesta ilman pakkoruotsia, ...) pakon kriitikko saattaa tehdä helposti turhan mustavalkoisia päätelmiä (nostetaan sitten englanti viralliseksi kieleksi, ruotsinkielisyydellä ei ole sijaa suomalaisuudessa, emme sitten kuulu pohjoismaihin, ...). Ongelmana on se, ettei asiaa käsitellä sloganeita älyllisemmällä tasolla. Jaska on tehnyt aivan mielettömän työn siinä, että hän yrittää opettaa ihmisiä ajattelemaan loogisesti. Olen joskus Jaskan kanssa eri mieltä, mutta logiikan opettajana kunnioitan ja kannatan Jaskan otetta täysillä.Toisinaan toisen kotimaisen kielen pakollisuutta perustellaan sillä, että täytyyhän suomalaisten osata toistensa kieltä. Puran nyt tämän aiheen osatekijöihinsä.
Yksi yhteinen kieli riittää
--- Jos meillä olisikin neljä kansalliskieltä ---
Rajoittava kansallismielisyys
--- Jos Sveitsissä saksankielinen on valinnut toiseksi kotimaiseksi ranskan ja retoromaaninkielinen italian, henkilöiden yhteinen kieli on luultavimmin englanti. --- Yhteisellä kotimaisella kielellä on vain symboliarvo ---
Englanti yhtenä kommunikointikielenä - ei kuitenkaan virallisena kielenä
--- Suomessa alkaa pärjätä jokapäiväisessä elämässä yhtä hyvin englanniksi kuin kotimaisilla kielillä, kasvaa riski kielenvaihtoon. Minä en halua, että suomen- ja ruotsinkieliset vaihtavat äidinkielikseen englannin, mutta myönnän, että näkemykseni perustuu vain siihen symboliseen itseisarvoon, että kielellinen diversiteetti on tärkeää ---
NRR kirjoitti:Koska meillä pakkoruotsia perustellaan ajatusvirheillä (maa on kaksikielinen ja kaikkien on osattava molempia kieliä, suomalaisuus häviää ilman pakkoruotsia, pohjoismaisuus häviää Suomesta ilman pakkoruotsia, ...) pakon kriitikko saattaa tehdä helposti turhan mustavalkoisia päätelmiä (nostetaan sitten englanti viralliseksi kieleksi, ruotsinkielisyydellä ei ole sijaa suomalaisuudessa, emme sitten kuulu pohjoismaihin, ...). Ongelmana on se, ettei asiaa käsitellä sloganeita älyllisemmällä tasolla. Jaska on tehnyt aivan mielettömän työn siinä, että hän yrittää opettaa ihmisiä ajattelemaan loogisesti. Olen joskus Jaskan kanssa eri mieltä, mutta logiikan opettajana kunnioitan ja kannatan Jaskan otetta täysillä.

Sori, oli pakko!

Kiitos kauniista sanoistasi.
Ihmisillä on yleisestikin taipumusta mustavalkoiseen hahmottamiseen, kun kaikki eivät ehdi ajatella kaikkia asioita. Minä ehdin ajatella näitä asioita, ja ajatusten levittäminen toivottavasti saa muitakin näkemään asioita harmaasävyisinä.
Ilmeisesti ahvenanmaalaiset eivät sitten ole heidän mielestään suomalaisia.Jaska kirjoitti: Toisinaan toisen kotimaisen kielen pakollisuutta perustellaan sillä, että täytyyhän suomalaisten osata toistensa kieltä. Puran nyt tämän aiheen osatekijöihinsä.
Osaakohan uusi Lucia-neito muuten suomea, Jomalasta kun on kotoisin? Ei sitä ainakaan taideta vaatia, tärkeää on vain, että kotikieli on ruotsi. Ilmeisesti tämä on sitä suomenruotsalaista kulttuuria, jota suomenkielisten pitäisi vain osata arvostaa. Ruotsissa on noussut kohu siitä, että poika ei päässyt Lucia-neidoksi; Suomessa pidetään hyväksyttävänä, että yli 97 prosenttia ei pääse. (Tai no, ilmeisesti kukaan ei ole koskaan hakenutkaan, joten voisihan se tippua sinne 95 prosenttiin. Kieli lienee kuitenkin tärkeämpi kuin sukupuoli, vaikka kysymys onkin neidosta.) Ilmeisesti meidän kaikkien kuitenkin kuuluisi arvostaa perinnettä?
-
- Viesti:
No mutta ahvenanmaalaisillahan on aina ihan eri säännöt, koska se nyt vaan on ihan selvää eikä voi kuvitella että Ahvenanmaa olisi samalla tavalla Suomen kielipoliittisessa dominanssissa kuin Suomi on Ruotsin. On ihan puhdasta sivistymättömyyttä olla tajuamatta näiden eri tilanteiden puhtaasti erilaisia eettisiä konteksteja. Mitään analogioita ei vaan voi tehdäTMK kirjoitti: Ilmeisesti ahvenanmaalaiset eivät sitten ole heidän mielestään suomalaisia.

Kaikkein hauskinta Ahvenanmaan suhteen on se, että kaikki ne mukamas universaalit väitteet siitä että kieliä puhumalla pääsee yhteyteen toisten ihmisten kanssa jne jne, pätevät tosiaan vaan meille mutta eivät heille, koska heitä pitää suorastaan suojella meidän kieleltämme. Meidän kohdallamme ei tietenkään voi mitenkään toimia ajatus siitä, että lapsia voisi edes olla pistämättä sopiviin päiväkoteihin oppimaan ruotsin itsestäänselvyyttä...
-
- Viesti:
Ja siis jälkihuomautuksena -- minun puolestani Ahvenanmaa voidaan vaikka antaa Ruotsille, ja voisi olla kaikille parempi että tekisimme näin. Jos siellä ei koeta että suomi on heidän kielensä, niin kai se sitten on niin. Minua vain kiinnostaa ajatus siitä, että "koska kieliä on hyvä opiskella" ja "koska on hyvä ymmärtää toisia ihmisiä puhumalla heidän kieliään", niin ahvenanmaalaisilla nyt vaan on kuitenkin oikeus suuntautua itse haluamallaan tavalla ihan eri tavalla kuin minulla, ja minun kieleni on jopa uhkaava ja "väärin" heidän mielestään vaikka käsittääkseni Ahvenanmaalla on jopa suomenkielinen vähemmistö.
Ja onhan se totta, että pakkoruotsin vastustaminen on täysin luokkakysymys. Ainoastaan alempaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvat suomalaiset eivät näe ruotsia tärkeänä kielenä, vaan sitä pitää vastustaa ihan vain vastustamisen halusta. Suomen osaaminen ei tietenkään ole tärkeää, koska suomenkieliset ovat luonnostaan alempiluokkaisia.Eero Nevalainen kirjoitti:On ihan puhdasta sivistymättömyyttä olla tajuamatta näiden eri tilanteiden puhtaasti erilaisia eettisiä konteksteja. Mitään analogioita ei vaan voi tehdä.