Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruotsista

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruotsista

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 16.09.2014 19:43

Ajattelin, että tästä tulisi kevennys, mutta ei siitä tullutkaan ;)

Hesarissa:
Markkinointitempaus?
Mainostoimisto tilasi Suomelle uuden kansallisidentiteetin Ruotsista
http://www.hs.fi/kulttuuri/Mainostoimis ... 0838711609

Hanke on mainostoimiston oma, sitä ei siis ole heiltä tilattu: "Mainostoimisto Bob the Robot on tilannut Suomelle uuden visuaalisen kansallisidentiteetin. Yritys julkisti Finland Redesign -nimellä kulkevan hankkeensa tiistaina Ateneumissa. --- Kansallisidentiteettiä on pyydetty suunnittelemaan ruotsalaissuunnittelija ja -luennoitsija Henrik Nygren. Aiemmin Nygren on suunnitellut visuaalisia identiteettejä yrityksille ja kulttuuriorganisaatioille. Hankkeen tulos on määrä julkistaa joulukuun alussa. Aiemmin Bob Helsinkinä tunnettu mainostoimisto on markkinoinut itseään Korkeasaaren paviaanien pelastamisella ja toimistomummolla."

Miksi ruotsalainen, kysyi radion kultakuume:
http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2338313
Siinä on kolme selkeetä näkökulmaa, aloitti mainostoimiston tyyppi ja jatkoi, että yksi on se, että yleensä kun identiteettiä suunnitellaan, sitä on hyvä katsoa vähän sivusta... Kaksi muuta jäivät nimeämättä, kun toimittaja tunki väliin, tai ehkä toinen tuli sitten, kun kysyttiin, miksi tällaista tarvitaan. Meiltä on kuulemma kaapattu kansalliset visuaaliset tunnisteet äärioikeiston käyttöön. Uusiin kansallisiin symboleihin voidaan rakentaa myös uudet tarinat. Mainostoimisto haluaa olla ideoijana ja kätilönä moniäänisen tarinan syntymiseksi. Identiteettiä siis suunnitellaan nimenomaan meille suomalaisille, ei Suomen myymiseksi ulkomaille. Tarvitaan jotain, millä osoittaa, että ollaan ylpeitä suomalaisuudesta.

Ohjelmassa muistutettiin, että Suomi täyttää sata vuotta 2017 ja käytiin kuulemassa, miten Stubb lanseerasi äskettäin juhlavuoden teeman:
- on valittu yksi sana "yhdessä"
- mikä on meidän historia, nykypäivä ja tulevaisuus
- sen vuoden pitää olla hauska´, "roligt i Finland" on yksi teemoista, "fun in Finland" (Stubb käyttää näköjään ruotsia ja englantia sujuvasti suomen seassa)
- ei missään nimessä nationalistinen
- haluaisin, että vuonna 2017 ollaan maailman paras maa syntyä, elää ja kuolla --- maa, josta voi olla ylpeä

Keskustelijat arvelivat, ettei Suomi enää mahdu yhden "me" sanan alle, kulttuurit eriytyvät myös maan sisällä. Esille nousi ehdotus, että tehtäisiin avoin kilpailu, jossa jokainen voisi kirjoittaa maan yhteisen tarinan omalla tavallaan ja niistä valitaan sitten parhaat, tehdään moniääninen kansallinen tarina, antologia mahdollisista yhteisyyksistä.

Muuten ohjelmassa oli mielenkiintoista kritiikkiä koko maabrändiajatukselle, varsinkin taiteilija Merja Puustinen puhui aika kovia sanoja maabrändäämisestä: Yrityksen brändäyksessä valitaan kolme attribuuttia, jolla ei ole mitään tekemistä sen yrityksen osaamisen ja tuotannon kanssa. Esimerkiksi siivousfirma SOLin attribuutit ovat keltainen, iloinen ja aurinkoinen. Kun attribuutit on valittu, koulutetaan yrityksen henkilöstö omaksumaan henkeen ja vereen nämä uudet attribuutit. Koko henkilöstö säteilee sitä uutta brändiä. Urputtajat pannaan syrjään. Jos tämä uudelleenkoulutus onnistuu, siitä tulee yrityksen kallein voimavara. Yrityksistä brändäyksen huippuja ovat Google, Apple ja CocaCola. Maabrändiä toteutetaan samalla tavalla. Kansalaiset uudelleenkasvatetaan uskomaan uutta brändiä, joka on kaukana perinteisestä nationalismista. Suomalaiset vanhat arvot ovat agraariin perinteeseen pedattuja: työteliäisyys, sosiaalinen tasa-arvoisuus, ilmainen koulutus... Nämä irrotetaan menneestä, historiallisesta kontekstista ja kiinnitetään johonkin muuhun. Paitsi, että koulutetaan kansalaiset uskomaan uuteen maabrändiin suoritetaan "kansalaisten identiteetin vahvistaminen". Uuden brändin mukainen kansalainen on globalisaatiolle myönteinen, ei sitoudu mihinkään kansakuntaan, katkaisee välinsä kaikkeen nationalismiin, uusi urbaani identiteetti, muutosmyönteinen, kilpailukykyinen,... Ajatellaan, että globalisaatio on muuttanut niin paljon talouden rakenteita, että kaupalliset arvoketjut idean saamisesta tuotantoon ovat maantieteellisesti hajautuneet, ja jos haluaa tehdä hilloa, on oltava arvoketjun loppupäässä, markkinoimassa, mielikuvatuotteiden luomisesta, tuottajat ovat luuseriporukkaa. Maabrändihankkeet ovat ongelmallisia, koska ne ovat kapeita uusliberalistisia hankkeita, jotka houkuttaa vain tiettyä urbaania osaa väestöstä. Ne puetaan muka neutraaliin talouden edistämisen kieleen, ne ovat itse asiassa hyvin poliittisia, ne jakavat ihmisiä luusereihin ja voittajiin...

---

Ehkä tästä syntyy hyvä identiteetti ja hyvä juhlavuosi - mutta toivottavasti jo ilman pakkoruotsia!

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 16.09.2014 19:50

Kaksikielisen kansan idea muuten on nationalistinen; jos halutaan määrittää että mitä kieltä maassa puhutaan niin täällä sitten kehiteltiin moinen idea.

Tuokin on kyllä hyvin johdattelevaa että kansalliset symbolit olisivat jotenkin äärioikeiston kaappaamia; kyllä ainakin joku lippu on minulle edelleen ihan lippu. Ja toisaalta toivottavasti ainakin vielä sukupolven ajan talvisodalla on jokin historiallinen merkitys sille että täällä ylipäätään ollaan sellaisena kuin ollaan -- jos sillä siis nyt on arvoa ylipäätään. Tietysti tuommoiset historialliset kokemukset muuttuvat historiankirjojen luvuiksi aikanaan.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 16.09.2014 20:01

Eero Nevalainen kirjoitti:Kaksikielisen kansan idea muuten on nationalistinen; jos halutaan määrittää että mitä kieltä maassa puhutaan niin täällä sitten kehiteltiin moinen idea.

Tuokin on kyllä hyvin johdattelevaa että kansalliset symbolit olisivat jotenkin äärioikeiston kaappaamia; kyllä ainakin joku lippu on minulle edelleen ihan lippu. Ja toisaalta toivottavasti ainakin vielä sukupolven ajan talvisodalla on jokin historiallinen merkitys sille että täällä ylipäätään ollaan sellaisena kuin ollaan -- jos sillä siis nyt on arvoa ylipäätään. Tietysti tuommoiset historialliset kokemukset muuttuvat historiankirjojen luvuiksi aikanaan.
Nimenomaan "Kansalliskieli"- hypetys on nationalistista.
Suomen pääkieli on suomi- ja sillä siisti.
Ei suomen kieli tarvitse nationalistista hehkutusta eli kansalliskieli-kiillotusta.
Uuden brändin mukainen kansalainen on globalisaatiolle myönteinen, ei sitoudu mihinkään kansakuntaan, katkaisee välinsä kaikkeen nationalismiin, uusi urbaani identiteetti, muutosmyönteinen, kilpailukykyinen,...
Pakkoruotsi ei sovi tähän kuvioon- eikä liioin sisäänpäinkääntynyt "kahden kansalliskielen kansa"!

Ruotsissahan on pääkielimalli vuodelta 2009,
ja ruotsalaiset pitävät Suomea suomenkielisenä maana, ei kaksikielisenä!

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 16.09.2014 20:04

JV Lehtonen kirjoitti:
Uuden brändin mukainen kansalainen on globalisaatiolle myönteinen, ei sitoudu mihinkään kansakuntaan, katkaisee välinsä kaikkeen nationalismiin, uusi urbaani identiteetti, muutosmyönteinen, kilpailukykyinen,...
Pakkoruotsi ei sovi tähän kuvioon- eikä liioin sisäänpäinkääntynyt "kahden kansalliskielen kansa"!
Itse asiassa pakkoruotsi sopii tähän silloin, kun se on "Nordenin" kieli ja suomalaisten tulisi käydä skandinaaveista saadakseen goodwilliä maailmalla. Tässähän on tuplaerkaantuminen, olisi lähdettävä juurettomana maailmalle vieläpä valheellisella taustaidentiteetillä ;)

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 16.09.2014 20:14

NRR kirjoitti: Itse asiassa pakkoruotsi sopii tähän silloin, kun se on "Nordenin" kieli ja suomalaisten tulisi käydä skandinaaveista saadakseen goodwilliä maailmalla. Tässähän on tuplaerkaantuminen, olisi lähdettävä juurettomana maailmalle vieläpä valheellisella taustaidentiteetillä ;)
Ainakin itse koen olevani enemmän yleisesti Euroopan kuin Skandinavian kansalainen. Suomi nyt vaan on äidinkieli joka on tullut luonnostaan ja passi on Suomesta; sitä Norden-kansalaisuutta jotkut toiset sitten haluavat aivan erityisesti minulta vaatia koska se on heille tärkeä asia ja heidän oleellinen viitekehyksensä. Tämä tietysti on heille aika arka aihe koska ajatus siitä että suomalainen jotenkin "ohittaa" sen Ruotsin "porttina maailmalle" on kai aika käsittämätön... se on heille statuskysymys. Tilannehan oli tuo joskus ennen 80-lukua tietysti.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 16.09.2014 20:17

NRR kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:
Uuden brändin mukainen kansalainen on globalisaatiolle myönteinen, ei sitoudu mihinkään kansakuntaan, katkaisee välinsä kaikkeen nationalismiin, uusi urbaani identiteetti, muutosmyönteinen, kilpailukykyinen,...
Pakkoruotsi ei sovi tähän kuvioon- eikä liioin sisäänpäinkääntynyt "kahden kansalliskielen kansa"!
Itse asiassa pakkoruotsi sopii tähän silloin, kun se on "Nordenin" kieli ja suomalaisten tulisi käydä skandinaaveista saadakseen goodwilliä maailmalla. Tässähän on tuplaerkaantuminen, olisi lähdettävä juurettomana maailmalle vieläpä valheellisella taustaidentiteetillä ;)
Niin, kyllähän näissäkin jutuissa lobbaus toimii eli RKP varmaan tuollaisen kirjauksen sinne tunkee..

Mutta silloinhan kyseessä on läntisen naapurimaan kieli eikä kansalliskieli!
Olihan YLEn uutisoinnissakin tänään ruotsin kieli kategoriassa "Vieras kieli"---vaikka se on kansalliskieli!..
Kyllä tää sellanen käsitehetteikkö on koko kielipolitiikka!

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 16.09.2014 20:28

Eero Nevalainen kirjoitti:
NRR kirjoitti: Itse asiassa pakkoruotsi sopii tähän silloin, kun se on "Nordenin" kieli ja suomalaisten tulisi käydä skandinaaveista saadakseen goodwilliä maailmalla. Tässähän on tuplaerkaantuminen, olisi lähdettävä juurettomana maailmalle vieläpä valheellisella taustaidentiteetillä ;)
Ainakin itse koen olevani enemmän yleisesti Euroopan kuin Skandinavian kansalainen. Suomi nyt vaan on äidinkieli joka on tullut luonnostaan ja passi on Suomesta; sitä Norden-kansalaisuutta jotkut toiset sitten haluavat aivan erityisesti minulta vaatia koska se on heille tärkeä asia ja heidän oleellinen viitekehyksensä. Tämä tietysti on heille aika arka aihe koska ajatus siitä että suomalainen jotenkin "ohittaa" sen Ruotsin "porttina maailmalle" on kai aika käsittämätön... se on heille statuskysymys. Tilannehan oli tuo joskus ennen 80-lukua tietysti.
Jep, itsekin ohitin Ruotsin jo 1980-luvulla, kun lähdin Eurooppaan. Ja sen jälkeen lentokoneet ovat lentäneet aivan muuhun suuntaan.

Lipponen muuten sanoi eilen, että olemme osa "pohjoismaista yhteiskuntaa" Roman Schatzin ohjelmassa..
Schatz on kääntänyt Lipposen muistelmat saksaksi ja siksi "sai kunnian" haastatella herraa radiossa.
"Pohjoismainen yhteiskunta" onkin uusi meemi, jota en ollut ennen kuullut..

"Ruotsalaisuus meissä" oli haastattelun yksi teema..
Valitettavasti en kuitenkaan eheytynyt ruotsalaiseksi.
Eheytyminen on hidasta, mutta mahdollista
Jan N. sanoo eheytymistä usein vaikeaksi ja pitkäksi taisteluksi.
- On jo paljon, jos ihminen myöntää ongelmansa, eikä puolustele. Siitä alkaa paraneminen.
Silloin ihminen on lähtenyt etsimään apua ja Jumala (Paavo Lipponen) on siinä mukana.
- Kieliasioissa liikutaan hyvin herkillä alueilla. Uskon erityisesti Jumalan (Paavo Lipposen) antamaan apuun, sillä Hän tuntee meidät ja rikkinäisyytemme läpikotaisin. Hän osaa auttaa hellästi ja parhaiten.
- Hyvä ruotsinopetus, kirjat ja tukiryhmät auttavat myös. Yhteys muihin kipuilijoihin antaa sitkeyttä taistella ongelmansa kanssa.
AMEN!

TMK
Viestit: 609
Liittynyt: 01.11.2013 03:43

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 16.09.2014 20:57

Eero Nevalainen kirjoitti:Tämä tietysti on heille aika arka aihe koska ajatus siitä että suomalainen jotenkin "ohittaa" sen Ruotsin "porttina maailmalle" on kai aika käsittämätön... se on heille statuskysymys. Tilannehan oli tuo joskus ennen 80-lukua tietysti.
Toisaalta ei Ruotsi kovin kauaa ylipäätään ollut mikään "portti" minnekään, ehkä jostain 1950-luvulta sinne 1980-luvulle tosiaan. Vähääkään jos lukee tunnettujen suomalaisten elämästä, niin kyllähän täältä on enemmän lähdetty Saksan ja ehkä 1800-luvulla Pietarin kautta maailmalle. Miksi kulkea Tukholman kautta, kun sivistyksen pariin pääsee suorempaakin tietä.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Markkinointitempaus:Suomelle kansallisidentiteetti Ruots

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 16.09.2014 21:08

Nojoo, ja keskiajalla sitten suoraan Pariisiin opiskelemaan... koko tuo idea Ruotsista välttämättömänä kaiken lähteenä ja välikulkupaikkana on jotenkin turhankin korostunut.

Ei tämä vaan 90-luvulla ollut näin hullua ollenkaan. Kielitilannekin tuntui olevan jotenkin aika vakiintunut siihen mikä se oli -- ja nyt meitä sitten syytetään ties mistä samalla kun ruotsinkieliset ovat saamassa koko ajan sellaisia muutoksia tilanteeseen joita ei ole koskaan aiemmin itsenäisyyden aikana nähty, vaikka heidän määränsä on pysynyt suurinpiirtein samana. Kiittämättömyys on maailman palkka. :)

Vastaa Viestiin