Tyyppivastaus ruotsinkieliseltä pakon pitkittäjältä:

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.07.2014 18:55

*linkki ruotsinkielisen koulutoimen sivuille*

Epäilen, että edes avaat linkkiä, koska vaikutat laiskalta ja välinpitämättömältä yksilöltä, joten lainaan tässä sivuston ensimmäisestä kappaleesta: --- Suomenkielisissä kunnissa ruotsin kielen opiskelu aloitetaan yleensä seitsemännellä luokalla. Ruotsinkieliset puolestaan aloittavat suomen opiskelun jo kolmannella luokalla.

En ole kertaakaan vielä törmännyt suomenruotsalaisiin, jotka marisisivat siitä, että ruotsinkieliseen koulusivistykseen kuuluu ns. pakkosuomi. Olisin minäkin ehkä ennemmin käyttänyt aikani jonkin uuden kielen opiskeluun kuin suomen, jota olin osannut sujuvasti jo lapsesta.

Jos pakkoruotsista on tullut julkkissana, lienee reilua ja perusteltua myös puhua pakkosuomesta, pakkomatikasta, pakkokemiasta jne.

On hieman hauska seurata suomenkielisten kiivasta ja tunteidentäyttäämää keskustelua pakkoruotsista. Kelle te oikeastaan suuntaatte vauhkoamisenne? Luuletteko te, että keskivertosuomenruotsalainen oikeasti välittää siitä osaatteko ruotsia vai ette? Minä en! Minulle on aivan sama! Oikeastaan meluatte siis ihan vain toistenne kesken tästä asiasta, samalla kun kaksikieliset moniosaajat pöllivät kielitaitoa vaativat työpaikat nenänne alta.

Siis
- väittää, että pakon kriitikoissa on vikaa, ovat laiskoja tms.
- muistuttaa, että ruotsinkieliset eivät marise pakkosuomesta [joka siis on maan pääkieli ja heille kutakuinkin välttämätön]
- samaan hengenvetoon ilmaisee, että olisi sittenkin halunnut lukea jotain pakkosuomea tärkeämpää [eli marisee pakkosuomesta]
- uskoo, että jos on pakkoruotsia, on myös pakkomatematiikkaa [kyse on kuitenkin vieraat kielet -nimisen oppiaineen osasta, joka muuallakin joko valitaan itse tai siinä on jokin yhteinen maailmankieli, yleensä englanti]
- irvii sitä, että pakon kriitikot muka vauhkoavat [hän itse jättää siis argumentoinnin lukematta] ja tunteilevat [vaikka nimenomaan pakkoa puolustetaan tunneargumenteilla]
- ja lopuksi hehkuttelee, että kuuluu joukkoon "kaksikieliset moniosaajat", joiden väittää vievän työpaikat [ikään kuin hän ja hänen kaltaisensa pitkittävät pakkoa ihan hyvää hyvyyttään yksikielisten osaamattomien tueksi]

Tätä pitemmälle en näe pakkoruotsin pitkittäjien pääsevän.

JV Lehtonen

Re: Tyyppivastaus ruotsinkieliseltä pakon pitkittäjältä:

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 03.07.2014 11:13

Kyllähän tässäkin ristiriitaisessa purkauksessa näkyy koko ankkalammikon identiteettikriisi!

Jaska
Viesti:

Re: Tyyppivastaus ruotsinkieliseltä pakon pitkittäjältä:

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 06.07.2014 15:32

Lisättäköön vielä, että tyyppi on osannut suomea pienestä asti, eli kyseessä ei edes ole hänelle vieras, koulussa aloitettu kieli vaan "toinen äidinkieli". Onpa rankkaa. :D

Vastaa Viestiin