Rostilan kirjassa Vapaaehtoinen ruotsi on hyvinvointietu sivu 68 viitataan EU-neuvoston direktiiviin 2000/43/EY 2. ja 4. artikla syrjintään liittyen.
Eli siihen, että etniselle ryhmälle ei voida asettaa vaatimusta omaksua (ellei se itse halua) itseensä nähden toisen etnisen ryhmän ominaisuuksia, ellei tämä ole käytännöllisesti tarpeellista.
Rostila toteaa, että ruotsin kielen taitovaatimus meillä on valtion säädöksillään rakentama, ei käytännön tarpeeseen pohjautuva vaatimus.
Etnistä syrjintää, johon meidät alistetaan valtiovallan toimesta?
Rostila käsittelee sivuilla 69-74 Opetushallituksen laatimaa Kansalliskieliselvitystä, ja osoittaa, että Opetushallitus antaa vääristyneen kuvan ruotsin osaamistarpeesta, kun se suurentelee sitä.
On vakavaa, että koulutustoimesta vastaavat valtion viranomaiset jakavat harhaanjohtavaa tietoa, mikä sitten johtaa siihen, että valtiovalta tekee virheellisiä päätöksiä kieltenopetuspolitiikassa.
Rostilan kirjasta
Re: Rostilan kirjasta
@}--`--,----
Kiitos - tähän täytyykin perehtyä tarkasti.
Kiitos - tähän täytyykin perehtyä tarkasti.
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Re: Rostilan kirjasta
Toisaalta herää kysymys, salaako Opetuahallitus tietoja pakkoruotsin haittavaikutuksista ?Opetushallitus antaa vääristyneen kuvan ruotsin osaamistarpeesta, kun se suurentelee sitä.
On vakavaa, että koulutustoimesta vastaavat valtion viranomaiset jakavat harhaanjohtavaa tietoa, mikä sitten johtaa siihen, että valtiovalta tekee virheellisiä päätöksiä kieltenopetuspolitiikassa.
Kielitivoli- raportista ilmenee seuraavaa:
"Käy myös ilmi, että
alakoulussa saksaa opiskelleista on huomattava määrä keskeyttänyt opiskelunsa
yläasteella (44 % -34 %)."
"Ranskaa ja venäjää opiskeltiin tuntuvasti vähemmän
A1-A2-kielenä. Keskeyttäminen on saksaan verrattuna puolestaan ollut selvästi
vähäisempää. Olisi kiinnostavaa ja hyödyllistä selvittää keskeyttämisen syitä ja
sitä, mistä kielten erot keskeyttämisissä (opiskeluun sitoutumisessa) johtuvat"
Lähde: Kielitivoli-selvitys sivu 18
KUVIO 2. Saksan, ranskan ja venäjän A1- ja A2-kielen aloittaneet ja keskeyttäneet, 5lk ja yläkoulu (Kielten opiskelun
yksipuolistuminen peruskouluissa ja lukioissa. Opetushallituksen julkaisematon muistio. 2010.)
Salaiset kansiot:Kielten opiskelun
yksipuolistuminen peruskouluissa ja lukioissa.
Opetushallituksen julkaisematon muistio. 2010.)
Re: Rostilan kirjasta
En ymmärrä tuota, julkaisematon muistio?
Vapaa kielivalinta-yhdistys voisi tehdä kyselyn / kantelun Opetushallitukseen /Opetusministerille siitä, että Kansalliskieliselvityksessä on virheellistä tietoa ruotsin kielen osaamistarpeesta.
Tuo Rostilan kirja ei ole kevyttä luettavaa, ja epäilen että esimerkiksi kansanedustajat eivät jaksa taii viitsi sitä lukea.
Itse näin kirjassa yhden puutteen. Siinä ei käsitelty sitä, että pakollisen ruotsin vaihtoehtona voisi opiskella lisäkursseja muista oppiaineista kuin kielistä.
Mielestäni kaikkien ei ole tarpeellista opiskella kahta pakollista itselle vierasta kieltä. Osalle riittäisi mainiosti pelkän englannin opiskelu. Se olisi järkevä vaihtoehto niille joilla on oppimisvaikeuksia tai erityislahjoja, esim musiikki, matematiikka, kädentaidot jne joiden kehittäminen olisi tärkeämpää kuin toisen vieraan kielen opiskelu
Vapaa kielivalinta-yhdistys voisi tehdä kyselyn / kantelun Opetushallitukseen /Opetusministerille siitä, että Kansalliskieliselvityksessä on virheellistä tietoa ruotsin kielen osaamistarpeesta.
Tuo Rostilan kirja ei ole kevyttä luettavaa, ja epäilen että esimerkiksi kansanedustajat eivät jaksa taii viitsi sitä lukea.
Itse näin kirjassa yhden puutteen. Siinä ei käsitelty sitä, että pakollisen ruotsin vaihtoehtona voisi opiskella lisäkursseja muista oppiaineista kuin kielistä.
Mielestäni kaikkien ei ole tarpeellista opiskella kahta pakollista itselle vierasta kieltä. Osalle riittäisi mainiosti pelkän englannin opiskelu. Se olisi järkevä vaihtoehto niille joilla on oppimisvaikeuksia tai erityislahjoja, esim musiikki, matematiikka, kädentaidot jne joiden kehittäminen olisi tärkeämpää kuin toisen vieraan kielen opiskelu
Re: Rostilan kirjasta
Siitä voisi olla liikkeellä muutama eri aiheisiin keskittyvä tiivistelmä viitteineen.Hansa kirjoitti: Tuo Rostilan kirja ei ole kevyttä luettavaa, ja epäilen että esimerkiksi kansanedustajat eivät jaksa taii viitsi sitä lukea.
Tämä ymmärretään tällä hetkellä "kielten heikentämiseksi". Ei siis riitä, että olemme ruotsinkielisessä mediassa ruotsinsyöjiä, pian olemme kieltensyöjiä. Siksi erityisoppilaiden ja monikielisten ongelmat täytyy käsitellä muuten kuin ehdottamalla oikeutta opiskella vaikkapa ohjelmointia - vaikka siitä nimenomaan voisi olla hyötyä näille, joille nykyinen kielikuvio ei sovi.Hansa kirjoitti: Itse näin kirjassa yhden puutteen. Siinä ei käsitelty sitä, että pakollisen ruotsin vaihtoehtona voisi opiskella lisäkursseja muista oppiaineista kuin kielistä.