Toinen, mutta vieraskirjoitus Hbl:ssä:
"Ledaravdelningen
Världens största språk
Ska vi alltså tänka oss ”en levande tvåspråkighet” som går ut på att vi talar engelska med varandra?
Det låter som en vansinnig tanke, men den är lika befogad som det nu aktuella medborgarinitiativet.
Kulturargument och globaliseringsvyer verkar inte ha någon betydelse i diskussionen om skolsvenskan.
I sig säger redan det mycket – man är inte intresserad av någon nyttoaspekt. Man vill bara rensa bort svenskan, för att den utmålas som ett obekvämt element i en fumlande nypatriotism.
Om det ens är frågan om nypatriotism.
Och så handlar det om politiska poäng som biter bra bland unga väljare.
Peka ut den finska tonåring, för vilken skolsvenskan är ett för stort språk, som inte skulle tilltalas av de politiska krafter som står bakom medborgarinitiativet.
Även om initiativet faller i riksdagen har hotet mot svenskan blivit tydligare och hårdare.
Det är inte bara vettiga politiker, som förstår vikten av tvåspråkigheten, som har ansvar för att svenskas roll förtydligas. Alla finlandssvenskar har det. Tänk om vi kunde vara lite mer stolta över vårt språk.
Och tänk om den stoltheten kunde synas. åbo underrättelser Pär Landor "
Torstai on toivoa täynnä, kansalaisaloite eduskunnassa :)
-
Re: Torstai on toivoa täynnä, kansalaisaloite eduskunnassa :
Tässä komppaan vahvasti Lehtosta.JV Lehtonen kirjoitti:Voisin liittyä Vapaa kielivalinta -yhdistykseen, mikäli yhdistyksen tavoitteisiin lisätään myös identiteetin vapaus eli
kielivapaus siinä mielessä, että ruotsiton suomalaisuus hyväksytään suomalaisuudeksi
Se olisi yksi suomalaisuus suomalaisuuksien joukossa.
Valtion kaksikielisyysideologia ei tätä tulkintaa hyväksy:
olen siis kansalaiskelvoton hylkiö eliitin silmissä ja
minut pitää eheyttää pakko-opettamalla minulle ruotsia.
Voisiko kielivalinta-käsitettä laajentaa tähän suuntaan ? Siis mielen ja ajatuksen sekä identiteetin vapaus!
Ruotsiton suomalainen - valtion vihollinen ja ajatusrikollinen ?
Edit: Suomalaisuuden liitto on se järjestö, joka hyväksyy ruotsittoman suomalaisuuden
yhtenä suomalaisuuden muotona muiden suomalaisuuksien joukossa..
Ilmankos sen kimppuun käydään niin aggressiivisesti eliitin ja sen hännystelijöiden taholta!
On varmaan taktisesti viisasta korostaa kielivapauden rationaalisia perusteita. Näin saadaan helpommin päättäjien enemmistö kielivapauden kannalle.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että tulehdus ei rauhoitu, jos tätä identiteettiasiaa ei käsitellä. Se jää kaihertamaan pinnan alle.
-
Re: Torstai on toivoa täynnä, kansalaisaloite eduskunnassa :
Koitinpa tuonne svenska ylen keskusteluun tuosta lähetekeskusteluaiheesta lähettää kommenttia päivällä, mutta eipä taas menny läpi:
Voisin kannattaa pakkoruotsia yhellä eholla, jos jokainen ruotsia äidinkielenään puhuva joutuisi vastaavasti lukemaan pakkopohjoissaamea kuudennelta luokalta yliopistoon, ja suorittamaan siitä todistetusti virkamiessaamen.
Koska,
1) sillä pärjää Norjassa, Ruotsissa sekä Suomessa
2) se on portti muihin saamen kieliin
3) Koskaan ei tiedä minne muuttaa aikuisena
4) Saattaa olla, että poika/tyttöystävänne on pohjoissaamelainen
5) Se on osa Suomen, Norjan ja Ruotsin (eli Pohjoismaista) historiaa ja kulttuuria
6) Koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan, että osaa liikaa kieliä
7) Sillä on laissa määrätty asema Suomessa
8) Kaikki kielitaito on aina hyvästä
9) Se on osa meidän identiteettiä
10) sillä turvataan pohjoissaamelaisten laissa määrätyt oikeudet käyttää kieltä viranomaispalveluissa
11) Se on yleissivistävää
12) Minä olen itse tarvinnut sitä, minusta se on kiva ja hyödyllinen kieli
13) Jne.
Joten miten olisi? Eikö kuulostakkin hyvältä? Ai ei? No sitten varmaan ymmärrätte miksi selvän vähemmistökielen opiskelu ei meistä suomenkielistäkään aina oikein tunnu reilulta/järkevältä.