No, varmaan se kielten samansukuisuus johtaa siihen. Samoin kuin ruotsinkielisissä perheissä on ollut helpointa saada omankielisiä lastenkirjoja tai aikakauslehtiä juuri Ruotsista, niin se on toisella tapaa tullut tutuksi. Eikö suomalaisilla ole juuri samasta syystä tiiviimmät tunnesuhteet VIroon kuin muihin Baltian maihin? Vai mitä maita sinä ihannoit, ja miksi?Indigo kirjoitti:Noh, lähinnä joillain tuntemillani suomenruotsalaisilla on tapana ihannoida Ruotsia tai ylipäänsä mitä tahansa skandinaavista
Finnareiden aggressiivisuus muka estää pakon poistamisen
-
Re: Finnareiden aggressiivisuus muka estää pakon poistamisen
-
Pienoista kehäpäätelmää.NRR kirjoitti:Saukkosen mallissa ... kovennettua pakkoruotsia ... rankennettua virkapakkoruotsia
Jos koululainen ei opi käytännön ruotsia niin kuin Tynkkysen (hyvintehdyssä) videossa, ruotsista on luovuttava koska sitä ei edes arjessa kuule.
Jos koululainen asuu alueella, jossa kieltä kuulee, ja tätä yritetään hyödyntää toimivan kielitaidon aikaansaamiseksi, se on "kovennusta" ja "rankennusta". Eli jos vaikkapa Saukkosen malli toteutuisi jonkinlaisena kompromissina, joka vapauttaa puolet suomen koululaisista pakollisesta ruotsista, niin olisi katsottava, että opetus muiden kohdalla olisi yhtä tehotonta kuin nytkin?
Noni. Hiljennymme kuuntelemaan mitä eduskunta on mieltä.
Äsken Iltasanomien Grillissä Carl Haglund totesi, että pakkoruotsi pitää olla, koska ruotsinkielisillä on oikeus saada omakielisiä palveluja, koska he maksavat veroja.
Joo, suomenkielisetkin maksavat veroja, mutta meillä on VELVOLLISUUS opiskella ruotsia, vaikka siitä meille enemmistölle ei ole hyötyä, kun satojen kilometrien säteellä ei ole yhtään ruotsinkielistä.
Yhtä ruotsinkielistä kohti pitää olla 19 suomenkielistä palveluvalmiudessa. Ja meidän pitää kustantaa tuo palveluvalmius, ja luopua omista eduistamme jotta toinen osapuoli olisi tyytyväinen. Tuo on apartheidia.
Joo, suomenkielisetkin maksavat veroja, mutta meillä on VELVOLLISUUS opiskella ruotsia, vaikka siitä meille enemmistölle ei ole hyötyä, kun satojen kilometrien säteellä ei ole yhtään ruotsinkielistä.
Yhtä ruotsinkielistä kohti pitää olla 19 suomenkielistä palveluvalmiudessa. Ja meidän pitää kustantaa tuo palveluvalmius, ja luopua omista eduistamme jotta toinen osapuoli olisi tyytyväinen. Tuo on apartheidia.
Elän Saukkosen mallin alueella. Ruotsi ei ole kieli, jota kuulisi ja tarvitsisi. Pakkoruotsi täällä aiheuttaa ongelmia, opintojen pitkittymistä, keskeytymistä, madallettuja tavoitteita - runsaan maahanmuuttajajoukon ongelmista puhumattakaan. Vielä pahemmaksi menisi kaavaillun kovennetun pakkoruotsin aikana. Älä jaksa.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Pienoista kehäpäätelmää.NRR kirjoitti:Saukkosen mallissa ... kovennettua pakkoruotsia ... rankennettua virkapakkoruotsia
Jos koululainen ei opi käytännön ruotsia niin kuin Tynkkysen (hyvintehdyssä) videossa, ruotsista on luovuttava koska sitä ei edes arjessa kuule.
Jos koululainen asuu alueella, jossa kieltä kuulee, ja tätä yritetään hyödyntää toimivan kielitaidon aikaansaamiseksi, se on "kovennusta" ja "rankennusta". Eli jos vaikkapa Saukkosen malli toteutuisi jonkinlaisena kompromissina, joka vapauttaa puolet suomen koululaisista pakollisesta ruotsista, niin olisi katsottava, että opetus muiden kohdalla olisi yhtä tehotonta kuin nytkin?
Noni. Hiljennymme kuuntelemaan mitä eduskunta on mieltä.
Miksi pidät minua pätemättömänä arvioimaan pakkoruotsin vaikutusta ja merkitystä lasteni ja opettamieni lasten ja heidän perheittensä elämässä? Ruotsiahan saa valita jatkossakin, vain pakko poistuu. Miksen juuri minä näkisi vapaan kielivalinnan tarvetta paljon selvemmin kuin sinä. Sinä itse olet koko kuvion ulkopuolella.
Mikä estää sinua luottamasta siihen, että me suomalaiset ja uussuomalaiset osaamme tehdä oikeita arvioita lastemme parhaaksi?
Toisen oikeus on toisen velvollisuus. Kyllä ne palvelut olisi ensisijaisesti ruotsinkielisten itsensä järjestettävä, tarvittavaa "työntöapua" saisi sitten niiltä suomenkielisiltä, jotka ovat ruotsin koulussa vapaaehtoisesti valinneet. Eikö ruotsinkielinen kulttuuritoiminta ja mediakin pyöri aika pitkälle suomenruotsalaisten omilla voimilla, mutta ainiin, nyt tarvittiinkin niitä palvelijoita...
Tuohon kysymykseen, että mitä maita itse ihannoin, niin voisin vastata, että jossain määrin olen ruvennut vanhoilla päivilläni ihannoimaan Ranskaa. Ranskalaisissa on jotain kiehtovaa siinä tavassa miten he puolustavat omaa kieltään. Myös itse kieli miellyttää omaa korvaani, siinä mitassa, että olen ottanut tavoitteeksi oppia sitä - saa nähdä riittääkö rahkeet. Lisäksi ranskalainen tyyli ja estetiikka ovat mieleeni. Eikä gallialaisten tasavaltalaisuuskaan ole minulle pahitteeksi, sitä vastoin parin naapurimaan linnoissa säilytettävät "elävät fossiilit" pistävät kyllä hieman nyrpistämään nokkaa.
Myös englanti kielenä on lähellä sydäntäni, kieli vaan kuulostaa hyvältä korvaani. Mitä taas baltteihin tulee, niin Viro saa pienen sympatia-bonuksen kielen sukulaisuudesta, mutta kaikki baltit saavat isot sympatiat olemalla pieniä maita, jotka ovat historiallisesti olleet isompiensa puristuksessa.
Ruotsin kieli taas ei edellisistä poiketen niin läheisesti kuulu osaksi itseäni. Se on jotenkin mekaanisenoloinen työkalu, ilman suurempaa tunnesuhdetta. Vieras kieli. En tiedä, jotkin kielet vain puhuttelevat enemmän kuin toiset. Esimerkiksi ranska on luovinut tiensä sisääni ilman, että sitä olisi mitenkään ulkoapäin tarjottu. Minulla ei ole edes ainuttakaan ranskalaista tuttavaa.
Tietenkin ruotsinkin työkaluluonne voi vähentyä, kun kielitaitoni kohenee. Hyvä kirjallisuus tuo yleensä kielen kuin kielen lähemmäs itseä. Tämä kaikki kieli- ja identiteettipuuhastelu on kuitenkin lähtöisin itsestäni ja teen sitä omalla vapaa-ajalla. Suurimmalle osalle suomalaisista ruotsi ei ole tämänkään vertaa osa heidän identiteettiään.
Tuohon kysymykseen, että mitä maita itse ihannoin, niin voisin vastata, että jossain määrin olen ruvennut vanhoilla päivilläni ihannoimaan Ranskaa. Ranskalaisissa on jotain kiehtovaa siinä tavassa miten he puolustavat omaa kieltään. Myös itse kieli miellyttää omaa korvaani, siinä mitassa, että olen ottanut tavoitteeksi oppia sitä - saa nähdä riittääkö rahkeet. Lisäksi ranskalainen tyyli ja estetiikka ovat mieleeni. Eikä gallialaisten tasavaltalaisuuskaan ole minulle pahitteeksi, sitä vastoin parin naapurimaan linnoissa säilytettävät "elävät fossiilit" pistävät kyllä hieman nyrpistämään nokkaa.
Myös englanti kielenä on lähellä sydäntäni, kieli vaan kuulostaa hyvältä korvaani. Mitä taas baltteihin tulee, niin Viro saa pienen sympatia-bonuksen kielen sukulaisuudesta, mutta kaikki baltit saavat isot sympatiat olemalla pieniä maita, jotka ovat historiallisesti olleet isompiensa puristuksessa.
Ruotsin kieli taas ei edellisistä poiketen niin läheisesti kuulu osaksi itseäni. Se on jotenkin mekaanisenoloinen työkalu, ilman suurempaa tunnesuhdetta. Vieras kieli. En tiedä, jotkin kielet vain puhuttelevat enemmän kuin toiset. Esimerkiksi ranska on luovinut tiensä sisääni ilman, että sitä olisi mitenkään ulkoapäin tarjottu. Minulla ei ole edes ainuttakaan ranskalaista tuttavaa.
Tietenkin ruotsinkin työkaluluonne voi vähentyä, kun kielitaitoni kohenee. Hyvä kirjallisuus tuo yleensä kielen kuin kielen lähemmäs itseä. Tämä kaikki kieli- ja identiteettipuuhastelu on kuitenkin lähtöisin itsestäni ja teen sitä omalla vapaa-ajalla. Suurimmalle osalle suomalaisista ruotsi ei ole tämänkään vertaa osa heidän identiteettiään.
-
Tässä iltasanomien juttu aiheesta (grillausvideon kera)Hansa kirjoitti:Äsken Iltasanomien Grillissä Carl Haglund totesi, että pakkoruotsi pitää olla, koska ruotsinkielisillä on oikeus saada omakielisiä palveluja, koska he maksavat veroja.
EDIT: NRR avasi aiheesta oman ketjun: http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... =13&t=1895
-
Sitä en kysynytkään missä sinä asut.NRR kirjoitti:Elän Saukkosen mallin alueella. Ruotsi ei ole kieli, jota kuulisi ja tarvitsisi.
Kysyin onko älyllistä sanoa, että ruotsista pitäisi luopua sillä missä sitä ei kuule, jos sitten pidetään "rankentamisena" jos sitä sitten hyödynnetään siellä missä sitä voi kuulla (ja myös mahdollisesti tarvita).
-
Ensinkin Saukkosen mallissa on vastineeksi muiden alueiden kielivapaudesta tarjottu rankennettua pakkoruotsia esimerkiksi pääkaupunkiseudulle, joka ei tosiaankaan ole aluetta, missä ruotsi kuuluisi muiden kieliryhmien elämään.Jan-Erik Andelin kirjoitti:NRR kirjoitti:Elän Saukkosen mallin alueella. Ruotsi ei ole kieli, jota kuulisi ja tarvitsisi. Pakkoruotsi täällä aiheuttaa ongelmia, opintojen pitkittymistä, keskeytymistä, madallettuja tavoitteita - runsaan maahanmuuttajajoukon ongelmista puhumattakaan. Vielä pahemmaksi menisi kaavaillun kovennetun pakkoruotsin aikana.Jan-Erik Andelin kirjoitti:NRR kirjoitti:Saukkosen mallissa ... kovennettua pakkoruotsia ... rankennettua virkapakkoruotsia
Pienoista kehäpäätelmää.
Sitä en kysynytkään missä sinä asut.
Kysyin onko älyllistä sanoa, että ruotsista pitäisi luopua sillä missä sitä ei kuule, jos sitten pidetään "rankentamisena" jos sitä sitten hyödynnetään siellä missä sitä voi kuulla (ja myös mahdollisesti tarvita).
Toiseksi rankentaminen tarkoittaa esim. pakon varhaistamista, tuntimäärän lisäämistä tai virkakielen osaamisen yksilökohtaista seuraamista. Tähän ei tarvita mitään lainausmerkkejä.
Halusin sanoa, että rankennettua pakkoa ei kannata tuoda pääkaupunkiseudulle, missä ainakaan ei voida nojata siihen, että ruotsia kuulisi ja sille olisi käyttöä. Puolet suomalaisista eivät siis todellakaan asu alueilla, jossa pakkoruotsilla olisi jokin mahdollisuus luoda tehokkaampaa kielitaitoa ruotsissa. Sellaisilla alueilla pitäisi kieliryhmien asua rinnan ja ruotsinkielisten osuuden tulisi olla ainakin lähes puolet. Niissäkin oloissa voitaisiin luottaa ihmisten omaan valintaan, mikäli tarjolla olisi kielikylpyruotsia ja pitkää ruotsia. Tulemmehan jatkossa luottamaan myös ruotsinkielisten omaan valintaan suomen kohdalla.
NRR kirjoitti: Miksi pidät minua pätemättömänä arvioimaan pakkoruotsin vaikutusta ja merkitystä lasteni ja opettamieni lasten ja heidän perheittensä elämässä? Ruotsiahan saa valita jatkossakin, vain pakko poistuu. Miksen juuri minä näkisi vapaan kielivalinnan tarvetta paljon selvemmin kuin sinä. Sinä itse olet koko kuvion ulkopuolella.
Mikä estää sinua luottamasta siihen, että me suomalaiset ja uussuomalaiset osaamme tehdä oikeita arvioita lastemme parhaaksi?
-
Ei minulla ole ollutkaan aikomusta ottaa kantaa siihen hoidatko asioita omassa lähipiirissäsi pätevästi vai ei. Lähinnä mietin osaatko suhteuttaa omat elämäntilanteesi muihin ihmisiin, kokonaiskuvioihin ja valtakunnallisisiin ratkaisuihin.NRR kirjoitti:Miksi pidät minua pätemättömänä arvioimaan pakkoruotsin vaikutusta ja merkitystä lasteni ja opettamieni lasten ja heidän perheittensä elämässä? Ruotsiahan saa valita jatkossakin, vain pakko poistuu. Miksen juuri minä näkisi vapaan kielivalinnan tarvetta paljon selvemmin kuin sinä. Sinä itse olet koko kuvion ulkopuolella. Mikä estää sinua luottamasta siihen, että me suomalaiset ja uussuomalaiset osaamme tehdä oikeita arvioita lastemme parhaaksi?
Tarkoitatko, että jossakin on joku, jolla on tatsi "kokonaiskuvioihin ja valtakunnallisiin ratkaisuihin" ja joka on pätevämpi määrittämään muiden pakollisia kieliopintoja kuin perheet itse niin Häslingissä kuin sen ulkopuolella?Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ei minulla ole ollutkaan aikomusta ottaa kantaa siihen hoidatko asioita omassa lähipiirissäsi pätevästi vai ei. Lähinnä mietin osaatko suhteuttaa omat elämäntilanteesi muihin ihmisiin, kokonaiskuvioihin ja valtakunnallisisiin ratkaisuihin.NRR kirjoitti:Miksi pidät minua pätemättömänä arvioimaan pakkoruotsin vaikutusta ja merkitystä lasteni ja opettamieni lasten ja heidän perheittensä elämässä? Ruotsiahan saa valita jatkossakin, vain pakko poistuu. Miksen juuri minä näkisi vapaan kielivalinnan tarvetta paljon selvemmin kuin sinä. Sinä itse olet koko kuvion ulkopuolella. Mikä estää sinua luottamasta siihen, että me suomalaiset ja uussuomalaiset osaamme tehdä oikeita arvioita lastemme parhaaksi?
Helsingissäkin ruotsi hukkuu suomen ja muiden kielten joukkoon. Katukyltit ja junien kuulutukset siitä ehkä muistuttavat. Ruotsinkielinen Helsinki on näkymätön kaupunki, ainakin ei-ruotsinkielisille, Markus Leikolan sanoja lainatakseni. Olen minä joskus toki tuossa kaupungissa vieraillut, mutta sinne löytäminen vaatii sen, että tietää mitä ja mistä etsiä.