Millä eväin rakennetaan kielitietoista koulua?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Millä eväin rakennetaan kielitietoista koulua?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.03.2014 10:09

Tarmokas ja kokenut opetusneuvos Pirjo Sinko kuoli äskettäin tapaturmaisesti. Kuka jatkanee hänen työtään peruskoulun OPS 2016 ohjausryhmän vetäjänä, ryhmässä teemana "Laaja-alaisia luku- ja kirjoitustaitoja edistävä, kieli- ja kulttuuritietoinen koulu"?

Lainasin Sinkoa täällä taannoin keskustellessamme siitä, puolustaako Suomen kieltä kukaan...
Tästä puhui myös opetusneuvos Pirjo Sinko (joka syrjäytettiin yo-lautakunnasta, kenties siksi että on niin napakasti kyseenalaistanut nykyistä uudistusintoa) haastattelussaan:

"--- meillä on näin ainutlaatuinen kieli --- Äidinkieltä ei nähdä osana kielitaitoa Suomessa. --- Nyt meillä on yrityksenä --- saada kokonaiskäsitys kielikasvatuksesta --- Me ollaan tuotu sellainen käsityskin kuin rinnakkaiskielisyys --- Meidän työelämä on sellaista että suomen kieli ja englannin kieli on rinnakkain ilman että ne on vihollisia. Tarvitaan useita kieliä --- on useampia äidinkieliä koululuokassa --- Äidinkielen näkeminen osana kielitaitoa ja kielivarantoa on meille uusi asia."

Hänen mielestään kouluissa kirjoitetaan liian vähän, tekstit puhekielistyvät jopa yo-kirjoituksissa.

Sinko kommentoi sitä, että hänet oli leimattu muutosvastaiseksi hänen esittäessään tiukkoja kysymyksiä uudistusten aikataulusta ja sisällöstä ja siksi ohitettu yo-lautakunnasta: "En kyllä ajatellut, että asun sellaisessa maassa, jossa näin järkiperäisiä kysymyksiä ei voi esittää. Ja se on kyllä vähän pelottavaa, että jos ajattelee ylioppilaslautakunnan työtä, jos ihmiset alkavat pelätä, ettei voi kriittisiä kysymyksiä esittää, tulee hiljasta väkeä."

Uudistus yo-kokeeseen ajetaan nyt hallitusohjelmasta käsin:

"[Aikaisemmin] Ei ole tullut poliittiselta päättäjältä ja hallitusohjelmalta ne uudistukset, ne ovat tulleet niin kuin alalta, että lautakunta ja opettajat ovat todenneet että tämä asia ja koe ei ole ajanmukainen --- nyt kun se tulee hallitusohjelmasta vailla alan keskustelua."

http://areena.yle.fi/radio/1813151

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Millä eväin rakennetaan kielitietoista koulua?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.03.2014 10:12

Huhtikussa pitäisi opetussuunnitelman perusteita päästä kommentoimaan netissä. Tässä yksi työryhmä, jonka näkemyksiä täytyy seurata.

OPS 2016 ohjausryhmä teemalla "Laaja-alaisia luku- ja kirjoitustaitoja edistävä, kieli- ja kulttuuritietoinen koulu"

Tämä on oleellinen työryhmä kielitietoisen koulun kannalta, siis koulun, jossa koulukieltä/äidinkieltä opetetaan osana kaikkia oppiaineita, jossa huomioidaan se, että iso osa oppilaista ei puhu koulukieltä äidinkielenään.

"Ryhmän tehtävänä on avata laaja-alaisten luku- ja kirjoitustaitojen sisältöä ja merkitystä osana tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista sekä laatia ehdotus ko. taitojen kuvaamisesta esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Työryhmän tulee lisäksi laatia ehdotus koulun kieli- ja kulttuuritietoisuuden määrittelystä osana esiopetuksen ja perusopetuksen tehtävää ja toimintakulttuuria sekä tehdä ehdotus kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksesta koskevasta osuudesta."
http://www.oph.fi/ops2016/tyoryhmat/laa ... inen_koulu

Puheenjohtaja: opetusneuvos Pirjo Sinko (pitkän linjan siirtyi juuri taivaalliseen ohjausryhmään, ei tietoa työn jatkajasta)
Sihteerit: opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta ja opetusneuvos Mikko Hartikainen

Jäsenet:

erityispedagogiikan lehtori Pirjo Aunio, Helsingin yliopisto
rehtori Hannele Frantsi, Ymmerstan koulu, Espoo
professori Ria Heilä-Ylikallio, Åbo Akademi
professori Ritva Kantelinen, Itä-Suomen yliopisto
opetusneuvos Ella Kiesi, Opetushallitus
professori Sirkku Kotilainen, Tampereen yliopisto
opetuspäällikkö Marjo Kyllönen, Helsingin kaupunki
professori Minna-Riitta Luukka, Jyväskylän yliopisto
opetusneuvos Veli-Matti Malinen, Opetushallitus
opetusneuvos Leena Nissilä, Opetushallitus
dosentti, yliopistonlehtori Marjo (Maritta) Räsänen, Turun yliopisto
professori Arja Virta, Turun yliopisto
undervisningsråd Ingelisa Wikholm, Utbildningsstyrelsen

Etäjäsenet:

Lehtori Eija Aalto, Jyväskylän yliopisto
Rehtori Anna Hirvonen, Myllypuron ala-asteen koulu, Helsinki
Yliopistonopettaja Johan Korhonen, Åbo Akademi, Turku
Tutkijatohtori Minna Lakkala, Helsingin yliopisto
Lastentarhanopettaja Tarja Mankinen, Mäntylä-Snellmanin päiväkoti, Oulu
Johtaja Leo Pekkala, Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus (MEKU), Helsinki
Sivistystoimenjohtaja Tapani Pietilä, Vesilahti
Erikoistutkija Sari Pöyhönen, Jyväskylän yliopisto
Lehtori Olli-Pekka Salo, Jyväskylän yliopiston normaalikoulu
Yliopistonlehtori Sara Sintonen, Helsingin yliopisto
Rehtori Göran Småros, Närpiön yläasteen koulu, Närpiö

Vastaa Viestiin