Tässä erään kieltenopettajan tuore blogimerkintä:
Kaupunkioppilaista puheen ollen, alkoivat eilen taas vängätä minun kanssani, ettei muka ruotsia tarvita missään. Olen jo syksyllä näyttänyt heille dokumenttia, jonka olen jonkun oppilasporukan kanssa laatinut. Listaan olemme aikoinaan saaneet kerätyksi työpaikkoja, ammatteja, opiskelupaikkoja, vaihto-oppilaspaikkoja puhumattakaan tiedonetsinnästä ja turismista ja kaikenmaailman harrastuksista. Saahan listaan vaikka kuinka paljon esimerkkejä. Mutta kun näillä nuorilla raukoilla ei ole vielä elämänkokemusta, eivät voi uskoa kuin sen minkä omin silmin näkevät. Ja hehän eivät ole kadulla nähneet ensimmäistäkään ruotsalaista, joten johtopäätös: ruotsia ei tarvita.
Missä on logiikka? Eivät ole kadulla nähneet ensimmäistäkään englantilaistakaan, ja silti väittävät, että englantia tarvitaan joka paikassa! Jaa missä muka - en minä vain ole missään tarvinnut!
Kun esitin, että jos oppilaalla on hienot numerot kaikista muista aineista, mutta ruotsi keikkuu vitosena, eikö se anna tietynlaisen kuvan oppilaasta. Silloinhan ei voi olla kyse ainakaan älykkyyden puutteesta. Oppilaat puolestaan esittivät minulle kysymyksen: kumman palkkaisin työhön, sen jolla on kaikki kiitettäviä, mutta ruotsi vitonen, vai sen jolla on kaikki seiskoja ruotsi mukaanlukien.
Kyllä esittivät visaisen kysymyksen. Olen asiaa pohtinut nyt monelta kantilta ja tullut siihen tulokseen, että riippuu tietysti aivan siitä, millaiseen työhön ollaan henkilöitä ottamassa ja millaiset ne muut hakijat ovat. Mutta yksi asia on varma: jos henkilöllä on kaikki muut aineet kiitettäviä ja yksi pyörii hylätyn rajamailla, kertoo tuo huono arvosana hyvin paljon henkilön asenteista. En mielelläni ottaisi työhön ihmistä, joka valikoi työtehtäviään. Joka työssä kun tahtoo olla niitä epämiellyttäviäkin tekemisiä.
http://kirlahblog.blogspot.fi/2013/12/t ... sivat.html
Olikohan tämä huumoria?
Taas vänkäsivät
Re: Taas vänkäsivät
Netistä löytyy nyt sekä yllä olevan kaltaisia pakon puolusteluja, joissa ei ole minkäänlaisia perusteluja mukana, että ihmeellisiä tapoja sitoa kansallisuusaate ja pakkoruotsi toisiinsa. Tässä ote toisenlaisesta pakon puolustamisesta, missä lehtori on pitänyt joulun alla päivänavauksen Savonlinnan lyseossa. Avauksen nimi oli "Sivistyksen voima" ja siinä kerrotaan pitkästi nationalismin historiasta Suomessa:
"Ranskan suuren vallankumouksen seurauksena --- nationalismi eli kansallisuusaate --- saksalaiset filosofit pohtimaan kansallisen identiteetin merkitystä --- Suomeen nationalismi rantautui --- Turun romantiikan nimellä --- Arvidsonin oppilaita olivat suuret suomalaisuusmiehet Elias Lönnrot, Sakari Topelius ja Johan Vilhelm Snellman --- Hegeliläiselle ajattelulle oli ominaista kansallishengen käsite --- ihmisillä on yhteinen historia, perinteet, kulttuuri ja kieli. Kansallishengen korkeimpaan ilmentymänä piti olla kansallisvaltio. --- byrokratian kautta 1825-1863 --- sensuuriasetus --- Snellman ajettiin paitsioon syrjäiseen Savoon Kuopioon, jossa hän julkaisi suomenkielistä Maamiehen ystävä- lehteä ja ruotsinkielistä Saima-lehteä --- ajanjakso 1863-1899 --- yhtenä Suomen historian käännekohdissa. Säännöllinen valtiopäivätoiminta mahdollisti runsaasti yhteiskunnallisia uudistuksia ja ennenkaikkea Suomi alkoi teollistua. --- kieliasetus vuodelta 1863 ja kansakouluasetus vuodelta 1866 --- Fennomaanisen, suomalaiskansallisen liikkeen, jonka tavoitteena oli suomen kielen nostaminen sivistys- ja virkakieleksi ruotsin kielen rinnalle. Kansakouluasetuksen tavoitteena puolestaan oli suomenkielisen sivistyneistön synnyttäminen --- ruotsinkieliset svekomaanit vastustivat suunnitelmaa kiivaasti, ja näin syntyi ns. kielitaistelu. --- Suomeen syntyi uusien aatevirtauksien seurauksena maamiesseuroja, vapaapalokuntia, voimistelu- ja urheiluseuroja, osuuskunta, raittiusseuroja, työväenyhdistyksiä jne. --- Sivistys koettiin keinoksi rakentaa kansallista identiteettiä ja yhtenäisyyttä. --- 1880- luvun lopulta lähtien sai Venäjällä jalansijaa kiihkokansallinen panslavistinen liike. --- Kansallisen yhtenäisyyden nimissä nähtiin välttämättömäksi Suomen autonomian tuhoaminen. --- Ensimmäinen sortokausi --- Toisen sortokauden --- Vuonna 1914 laadittiin Venäjällä salainen yhtenäistämisohjelma Suomen täydelliseksi venäläistämiseksi. Vain ensimmäisen maailmansodan syntyminen pelasti Suomen. --- jääkäriliikkeen --- Venäjän tulisi olla niin heikko, ettei se kykenisi pitämään Suomea hallussaan, ja 2000 miehen armeijalla Suomi voitaisiin vapauttaa. --- Fennomaanisen liikkeen toiminnan seurauksena oli syntynyt vapaaehtoisuuteen perustuva kansalaisyhteiskunta. --- Suomi oli loistavassa asemassa ottamaan itse vastuun omista asioistaan. --- Mitä ajatuksia ja opetuksia tästä kaikesta on otettavissa nykypäivään? Esiin nousee kaksi tämän päivän keskustelun aihetta: pakkoruotsi ja Pisa -tutkimukset. Käykö maamme toinen merkittävä kansanosa, ruotsinkieliset, samankaltaista taistelua oman äidinkielessä käyttämisen puolesta, kuin suomenkieliset 150 vuotta sitten, ja pitäisikö heikentyneestä Pisa-tutkimuksen tuloksista olla huolissaan?!"
Siis kun edellä nähtiin pakon kritiikki vain "vänkäämisenä", nyt nostetaan pakon puolustaminen ruotsinkielisten taisteluksi oman äidinkielensä käyttämisen puolesta ja verrataan sitä enemmistön ikiaikaisen, sorretun kielen nostamiseen koulu- ja hallintokieleksi 150 vuotta sitten!
Mitä pakkoruotsiliturgia on tehnyt ihmisten kyvylle ajatella selkeästi?
JÄLKIKIRJOITUS
Tämä kirjoitus ei tee oikeutta ruotsinopettajan blogille ja hänen ajatuksilleen - päinvastoin, olin ymmärtänyt hänet täysin väärin.
Pahoittelut tyhmyyteni johdosta ja kaikkea hyvää jatkossa blogistille, jonka ääntä voi lukea aidoimmilaan esimerkiksi tästä:
http://kirlahblog.blogspot.fi/2010/12/o ... stelu.html
typeryyttään katuen NRR
"Ranskan suuren vallankumouksen seurauksena --- nationalismi eli kansallisuusaate --- saksalaiset filosofit pohtimaan kansallisen identiteetin merkitystä --- Suomeen nationalismi rantautui --- Turun romantiikan nimellä --- Arvidsonin oppilaita olivat suuret suomalaisuusmiehet Elias Lönnrot, Sakari Topelius ja Johan Vilhelm Snellman --- Hegeliläiselle ajattelulle oli ominaista kansallishengen käsite --- ihmisillä on yhteinen historia, perinteet, kulttuuri ja kieli. Kansallishengen korkeimpaan ilmentymänä piti olla kansallisvaltio. --- byrokratian kautta 1825-1863 --- sensuuriasetus --- Snellman ajettiin paitsioon syrjäiseen Savoon Kuopioon, jossa hän julkaisi suomenkielistä Maamiehen ystävä- lehteä ja ruotsinkielistä Saima-lehteä --- ajanjakso 1863-1899 --- yhtenä Suomen historian käännekohdissa. Säännöllinen valtiopäivätoiminta mahdollisti runsaasti yhteiskunnallisia uudistuksia ja ennenkaikkea Suomi alkoi teollistua. --- kieliasetus vuodelta 1863 ja kansakouluasetus vuodelta 1866 --- Fennomaanisen, suomalaiskansallisen liikkeen, jonka tavoitteena oli suomen kielen nostaminen sivistys- ja virkakieleksi ruotsin kielen rinnalle. Kansakouluasetuksen tavoitteena puolestaan oli suomenkielisen sivistyneistön synnyttäminen --- ruotsinkieliset svekomaanit vastustivat suunnitelmaa kiivaasti, ja näin syntyi ns. kielitaistelu. --- Suomeen syntyi uusien aatevirtauksien seurauksena maamiesseuroja, vapaapalokuntia, voimistelu- ja urheiluseuroja, osuuskunta, raittiusseuroja, työväenyhdistyksiä jne. --- Sivistys koettiin keinoksi rakentaa kansallista identiteettiä ja yhtenäisyyttä. --- 1880- luvun lopulta lähtien sai Venäjällä jalansijaa kiihkokansallinen panslavistinen liike. --- Kansallisen yhtenäisyyden nimissä nähtiin välttämättömäksi Suomen autonomian tuhoaminen. --- Ensimmäinen sortokausi --- Toisen sortokauden --- Vuonna 1914 laadittiin Venäjällä salainen yhtenäistämisohjelma Suomen täydelliseksi venäläistämiseksi. Vain ensimmäisen maailmansodan syntyminen pelasti Suomen. --- jääkäriliikkeen --- Venäjän tulisi olla niin heikko, ettei se kykenisi pitämään Suomea hallussaan, ja 2000 miehen armeijalla Suomi voitaisiin vapauttaa. --- Fennomaanisen liikkeen toiminnan seurauksena oli syntynyt vapaaehtoisuuteen perustuva kansalaisyhteiskunta. --- Suomi oli loistavassa asemassa ottamaan itse vastuun omista asioistaan. --- Mitä ajatuksia ja opetuksia tästä kaikesta on otettavissa nykypäivään? Esiin nousee kaksi tämän päivän keskustelun aihetta: pakkoruotsi ja Pisa -tutkimukset. Käykö maamme toinen merkittävä kansanosa, ruotsinkieliset, samankaltaista taistelua oman äidinkielessä käyttämisen puolesta, kuin suomenkieliset 150 vuotta sitten, ja pitäisikö heikentyneestä Pisa-tutkimuksen tuloksista olla huolissaan?!"
Siis kun edellä nähtiin pakon kritiikki vain "vänkäämisenä", nyt nostetaan pakon puolustaminen ruotsinkielisten taisteluksi oman äidinkielensä käyttämisen puolesta ja verrataan sitä enemmistön ikiaikaisen, sorretun kielen nostamiseen koulu- ja hallintokieleksi 150 vuotta sitten!
Mitä pakkoruotsiliturgia on tehnyt ihmisten kyvylle ajatella selkeästi?
JÄLKIKIRJOITUS
Tämä kirjoitus ei tee oikeutta ruotsinopettajan blogille ja hänen ajatuksilleen - päinvastoin, olin ymmärtänyt hänet täysin väärin.
Pahoittelut tyhmyyteni johdosta ja kaikkea hyvää jatkossa blogistille, jonka ääntä voi lukea aidoimmilaan esimerkiksi tästä:
http://kirlahblog.blogspot.fi/2010/12/o ... stelu.html
typeryyttään katuen NRR
Viimeksi muokannut NRR, 27.12.2013 11:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Taas vänkäsivät
Näitä sekavia ja epäloogisia aikuisten tekstejä lukiessa tulee mieleen syksyinen tapahtuma: Tuttu nuori halusi tehdä lukion äidinkielessä mielipidekirjoituksen pakkoruotsista. Äidinkielen opettaja varoitteli, että "se on niin loppuunkaluttu aihe". Nuori ottikin näkökulmakseen identiteetit ja kirjoitti siitä, että ruotsi ei kuulu hänen identiteettiinsä ja tämä pitäisi hyväksyä. Opettajan mielestä teksti oli sekava eikä hän oikein ymmärtänyt sitä.
Meillä ymmärretään loistavasti sekavat tekstit, joissa pakkoa puolustellaan sillä, että ruotsista on hyötyä seuraavan tason pakon vuoksi ja virkojen todellisuudelle vieraiden vaatimusten vuoksi tai turistimatkalla Ruotsissa. Meillä ymmärretään tekstit, joissa suomen kielen aseman nostaminen historiassa käännetään perusteeksi taistella pakkoruotsin puolesta nyt ja yritetään esittää pakosta kiinni pitävien ruotsinkielisten taistelevan oikeudesta käyttää omaa äidinkieltään. Mutta pakkoruotsin kritiikki on "loppuunkaluttu aihe" eikä vaatimusta pakkoruotsin kuulumiselle suomalaiseen identiteettiin voi kritisoida sillä, ettei pakkoruotsi todellisuudessa kuulukaan suomalaisen identiteettiin.
Mitä pakkoruotsiliturgia on tehnyt ihmisten kyvylle ajatella selkeästi?
Meillä ymmärretään loistavasti sekavat tekstit, joissa pakkoa puolustellaan sillä, että ruotsista on hyötyä seuraavan tason pakon vuoksi ja virkojen todellisuudelle vieraiden vaatimusten vuoksi tai turistimatkalla Ruotsissa. Meillä ymmärretään tekstit, joissa suomen kielen aseman nostaminen historiassa käännetään perusteeksi taistella pakkoruotsin puolesta nyt ja yritetään esittää pakosta kiinni pitävien ruotsinkielisten taistelevan oikeudesta käyttää omaa äidinkieltään. Mutta pakkoruotsin kritiikki on "loppuunkaluttu aihe" eikä vaatimusta pakkoruotsin kuulumiselle suomalaiseen identiteettiin voi kritisoida sillä, ettei pakkoruotsi todellisuudessa kuulukaan suomalaisen identiteettiin.
Mitä pakkoruotsiliturgia on tehnyt ihmisten kyvylle ajatella selkeästi?
Re: Taas vänkäsivät
Joskus on hyvä nähdä, miltä pakkoruotsikeskustelu näyttää muilla areenoilla - toin tänne palasen, toivon, ettei kukaan pahastu.
Nappasin pätkän eilen käydystä nuorten englanninkielisestä keskustelusta koskien pakkoruotsia, osallistujia näyttää oleen eri maista, aloittajan kohdalla näkyi ruotsinlippu:
http://archive.thedarkcave.org/int/thread/18302276/
Why are Finns so asshurt about Mandatory Swedish in schools? I mean they're right next door to a bunch of Scandinavian nations that all use languages very similar to one another AND they have a small but significant Swedish minority. Learning Swedish seems like a good idea for them.
Nothing ever really happens, they talk the talk but don't walk the walk.
there are a alot of "young" european countries
they all feel threatened by anything that might undermine their "natinal unity"
its not like any average people outside europe has ever heard of them, so just ignore them, like the rest of the world
Fennoswedes make like 5.5% of Finland's population. Of course knowing one of the Scandinavian languages is a plus for a Finn, but making it mandatory is illogical; Finnish students should be able to choose whether they want to spend time at school learning a language only one out of twenty of their countrymen speak.
When did Finland gone soft?
>they all feel threatened by anything that might undermine their "natinal unity"
Unfortunately it has nothing to do with this you f***ing idiot. If we had to have a mandatory third language, why not french, spanish or german for instance? This is the issue. We should have a relevant language that might benefit us more internationally.
- - -
People in Asian nations like Korea, Finland, and China naturally find it difficult to learn European languages like Swedish and English.
Trukey why don't you have mandatory kurd class?
I never fould Swedish HARD - I'm more fluent in Swedish than German ffs, and I studied German 7 years - but it just felt so meaningless. A waste of my time, really. How do people living next to the Russian border profit more from Swedish rather than Russian?
Look where you are. When I converse with Swedes on 4chan, I do NOT use Swedish, because both Finns and Swedes are rather fluent in English in any case.
No, it's pretty much about you being butthurt about Sweden, and your Swedish identity. Which is inescapably part of your Finnish identity, in the past and currently. That is the core of the issue. You can't look at some old castle and say "this is Finnish", because it's really just another part of Swedish history. You can't read a book on the history of Finland, because it'd be the history of Sweden. And you can't really look at your legal system or little red houses or anything else really and say "this isn't Swedish". Because it is. Not trying to be condescending, it's just how it is. And this goes both ways. You'd think we would be more similar to Norway, but that's not the truth. Sure, we share lots, and lots of things with them. Genetically, we are the same people. But culturally and historically, our ties mostly go east, whereas the Norwegian ties go south mostly, toward Denmark. For much the same reasons as ours go east. All of this leads to our relationship being extremely tight in every way, but it also leads to friction for at least one party. Namely the primarily submissive party (for lack of a better word). And that is that.
>Confess your Swedish identity!
>You're not part of Scandinavia!
>Stop hating us and oppressing our minority!
>Fug juu mongrol slavshit!
Forced swedish language is a festering wound which has never being treated, because there is no "wound", or so the status quo tells us. Personally I think we should set it free. I would even argue, that within a generation of a time, Finns would have better Swedish speaking skills, perhaps not in quantity, but in quality. It would also free up the atmosphere of this forced language and let it heal with time. It would also end this "we're still under swedish rule" mentality.
We know very well our history with you from far and near, so please stop speaking about this "There was no Finland, until Sweden happened." nonsense. You are correct in a sense of conquering Finnic tribes under your rule, I give you that. After three christian crusades that is. ---
>You can't read a book on the history of Finland
Because our tribes had oral traditions and what little there was, burned, vanished or was just stolen.
>Only the underage and uneducated are butthurt about mandatory swedish.
So which one are you?
Mandatory Swedish isn't liked because vast majority of the population never use it after learning it in school. It's pretty much the only connection they have with Swedish. I'm not sure how much Swedish my parents learned in school since education was different back then but I'm certain they've never had to use it after school. And if I remember correctly even the nordic youth council uses English now because they understand each other better through English than Swedish, Danish or Norwegian.
But Sweden and the Swedish language isn't the center of universe, we need more options and more languages. No more thought museums.
Mandatory Swedish does nothing to teach students the language. In most of Finland, swedish lessons in school is the only place where people need to use the language, and as you might expect, the motivation to learn it isn't that high. Even in areas where Swedish speaking Fins actually live, the effect of the forced Swedish teaching is pretty much the same. Only kids who actually interact with Swedish speaking fins really learn the language, mostly due to the previously mentioned interaction, not due to school. In the rest of the students, the mandatory swedish just fuels the lingering resentment towards swedish speaking fins. It doesn't help that by large, at least in my experience here in Vaasa region, the swedish speakers pretty much try to avoid interacting with the rest of us.
By that logic we should be forced to learn Armenian.
Mandatory swedish and bilinguality is epitome of finnish stupidity.
Was it Belarussia, who has 30% russians, and still the people said No to Russia being official language.
>hey let's force a completely useless language on all of Finland because 5% of people happen to speak it in some shitty North-West hellhole
>YAY GREAT IDEA
>Finns learn Swedish
>meanwhile all Swedes speak English
lol
Nappasin pätkän eilen käydystä nuorten englanninkielisestä keskustelusta koskien pakkoruotsia, osallistujia näyttää oleen eri maista, aloittajan kohdalla näkyi ruotsinlippu:
http://archive.thedarkcave.org/int/thread/18302276/
Why are Finns so asshurt about Mandatory Swedish in schools? I mean they're right next door to a bunch of Scandinavian nations that all use languages very similar to one another AND they have a small but significant Swedish minority. Learning Swedish seems like a good idea for them.
Nothing ever really happens, they talk the talk but don't walk the walk.
there are a alot of "young" european countries
they all feel threatened by anything that might undermine their "natinal unity"
its not like any average people outside europe has ever heard of them, so just ignore them, like the rest of the world
Fennoswedes make like 5.5% of Finland's population. Of course knowing one of the Scandinavian languages is a plus for a Finn, but making it mandatory is illogical; Finnish students should be able to choose whether they want to spend time at school learning a language only one out of twenty of their countrymen speak.
When did Finland gone soft?
>they all feel threatened by anything that might undermine their "natinal unity"
Unfortunately it has nothing to do with this you f***ing idiot. If we had to have a mandatory third language, why not french, spanish or german for instance? This is the issue. We should have a relevant language that might benefit us more internationally.
- - -
People in Asian nations like Korea, Finland, and China naturally find it difficult to learn European languages like Swedish and English.
Trukey why don't you have mandatory kurd class?
I never fould Swedish HARD - I'm more fluent in Swedish than German ffs, and I studied German 7 years - but it just felt so meaningless. A waste of my time, really. How do people living next to the Russian border profit more from Swedish rather than Russian?
Look where you are. When I converse with Swedes on 4chan, I do NOT use Swedish, because both Finns and Swedes are rather fluent in English in any case.
No, it's pretty much about you being butthurt about Sweden, and your Swedish identity. Which is inescapably part of your Finnish identity, in the past and currently. That is the core of the issue. You can't look at some old castle and say "this is Finnish", because it's really just another part of Swedish history. You can't read a book on the history of Finland, because it'd be the history of Sweden. And you can't really look at your legal system or little red houses or anything else really and say "this isn't Swedish". Because it is. Not trying to be condescending, it's just how it is. And this goes both ways. You'd think we would be more similar to Norway, but that's not the truth. Sure, we share lots, and lots of things with them. Genetically, we are the same people. But culturally and historically, our ties mostly go east, whereas the Norwegian ties go south mostly, toward Denmark. For much the same reasons as ours go east. All of this leads to our relationship being extremely tight in every way, but it also leads to friction for at least one party. Namely the primarily submissive party (for lack of a better word). And that is that.
>Confess your Swedish identity!
>You're not part of Scandinavia!
>Stop hating us and oppressing our minority!
>Fug juu mongrol slavshit!
Forced swedish language is a festering wound which has never being treated, because there is no "wound", or so the status quo tells us. Personally I think we should set it free. I would even argue, that within a generation of a time, Finns would have better Swedish speaking skills, perhaps not in quantity, but in quality. It would also free up the atmosphere of this forced language and let it heal with time. It would also end this "we're still under swedish rule" mentality.
We know very well our history with you from far and near, so please stop speaking about this "There was no Finland, until Sweden happened." nonsense. You are correct in a sense of conquering Finnic tribes under your rule, I give you that. After three christian crusades that is. ---
>You can't read a book on the history of Finland
Because our tribes had oral traditions and what little there was, burned, vanished or was just stolen.
>Only the underage and uneducated are butthurt about mandatory swedish.
So which one are you?
Mandatory Swedish isn't liked because vast majority of the population never use it after learning it in school. It's pretty much the only connection they have with Swedish. I'm not sure how much Swedish my parents learned in school since education was different back then but I'm certain they've never had to use it after school. And if I remember correctly even the nordic youth council uses English now because they understand each other better through English than Swedish, Danish or Norwegian.
But Sweden and the Swedish language isn't the center of universe, we need more options and more languages. No more thought museums.
Mandatory Swedish does nothing to teach students the language. In most of Finland, swedish lessons in school is the only place where people need to use the language, and as you might expect, the motivation to learn it isn't that high. Even in areas where Swedish speaking Fins actually live, the effect of the forced Swedish teaching is pretty much the same. Only kids who actually interact with Swedish speaking fins really learn the language, mostly due to the previously mentioned interaction, not due to school. In the rest of the students, the mandatory swedish just fuels the lingering resentment towards swedish speaking fins. It doesn't help that by large, at least in my experience here in Vaasa region, the swedish speakers pretty much try to avoid interacting with the rest of us.
By that logic we should be forced to learn Armenian.
Mandatory swedish and bilinguality is epitome of finnish stupidity.
Was it Belarussia, who has 30% russians, and still the people said No to Russia being official language.
>hey let's force a completely useless language on all of Finland because 5% of people happen to speak it in some shitty North-West hellhole
>YAY GREAT IDEA
>Finns learn Swedish
>meanwhile all Swedes speak English
lol