Nämä keskustelupalstojen helmet

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Nämä keskustelupalstojen helmet

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.11.2013 06:08

Vaikea poimia keskustelun kulkua moninaisten lainausten ketjusta, mutta yritin tässä (lainaukset tiede-lehden palstalta).

pakon kriitikko kirjoittaa:
Jos sinä pakotat minun opiskelemaan pakkoruotsia niin ole hyvä ja perustele:
1. Miksi sinä olet minua itseäni kykenevämpi päättämään mitä kieliä minä tarvitsen omassa elämässäni?
2. Millä oikeudella sinä päätät minun puolestani mitä kieliä minä opiskelen?
Nämä asiat olen kerta kerran jälkeen tuonut esiin, mutta te pakkoruotsin pakottajat ette koskaan vastaa niihin. En minäkään tule päättämään sinun asioistasi, pidä siis näppisi erossa minun asioistani ellet vaivaudu edes perustelemaan niitä.

Pakon ymmärtäjä kirjoittaa:
Sä asut nyt tämmösessä kaksikielisessä maassa minkä lie oikun seurauksena, ja sattumoisin se on yhteiskunta joka sua "pakottaa" ei kukaan yksittäinen henkiö. Kansalaisuudesta seuraa monasti erilaisia etuuksia mutta myös joitain velvollisuuksia. Koittakaa nyt oikeasti tajuta tällainen pieni mutta perustavanlaatuinen yksityiskohta. Yhteiskunta on tehnyt tuollaisia ratkaisuja vallitsevien olosuhteiden ja käsitysten perusteella

Kansalaisuudesta ei pitäisi seurata sen yksilöille idioottimaisia velvollisuuksia, jotka eivät ole yhteiskunnan kokonaisetu ja jotka loukkaavat itsessään kansalaisten oikeuksia. Sen lisäksi tämä kyseinen "kansalaisvelvoite" ei perustu edes enemmistön tahtoon. Koita nyt oikeasti tajuta tällainen pieni mutta perustavanlaatuinen yksityiskohta. Yhteiskunta, tarkalleen sanottuna eräs hallitus teki kyseisen ratkaisun poliittisten lehmänkauppojen, ei minkään yleisen edun takia. Typerät päätökset voidaan aina muuttaa. Ja ne pitää muuttaa.

Itse tuota aikaa eläneenä en ensimmäisenä osta ajatusta lehmänkaupoista. --- Elämme demokratiaksi kutsutussa naapurilähiössä, vaikka olishan se hienoo, jos joku tuttu olis diktaattori.

Vielä kun hallitus noudattaisi tätä demokratiaa, noudattaisi enemmistön tahtoa ja lopettaisi pakkoruotsin. Yhteiskunta koostuu yksilöistä. Eikä kukaan yksittäinen henkilö näytä pystyvän perustelemaan minun pakkoruotsittamistani vastaamalla yllä esittämiin kysymyksiini.

Ei tarvitsekkaan. Sun pitää perustella muutos. Se asia vaan menee niin päin. :wink:

Täällähän on perusteltu muutosta vaikka millä argumenteilla. Mielestäni vastaväittäjien pitäisi pystyä kumoamaan ne perustelut. Mutta sinä et taida edes syventyä niihin argumentteihin mitä muut kirjoittavat kun et ota niihin lainkaan kantaa?

On jokseenkin hyödytöntä keskustella semmoisen ihmisen kanssa joka perustelee pakkoruotsin pakottamista argumenteilla...
..se nyt vaan on niin kuin yhteiskunta on päättänyt
...ei ihmisten oma tahto mitään merkitse
...te olette vaan tietämättömiä
...teillä ei ole ymmärrystä
...koska niin on päätetty niin se on sitten hyvä

----

Voisitko ystävällisesti perustaa oman "en kannata pakkoruotsia mutta vastustan kaikkia perusteluja sen poistamiseksi" -ketjun jotta tässä keskustelussa säilyisi joku tolkku.