Keväällä vuonna 2010 alempia arvosanoja (BAI) keskeisissä yo-kokeissa saatiin seuraavasti:
Äidinkieli
39% miehet
23% naiset
ero naisten hyväksi 16
Englanti
29% miehet
37% naiset
ero miesten hyväksi 8
Pitkä matikka
33% miehet
39% naiset
ero miesten hyväksi 6
Lyhyt matikka
40% miehet
35% naiset
ero naisten hyväksi 5
http://www.ylioppilastutkinto.fi/Tilast ... o_2010.pdf
Sukupuolten erot ovat siis varsin selvät.
Eikö ero äidinkielessä naisten hyväksi ole liian suuri?
Pitäisikö äidinkieli jakaa matematiikan tavoin lyhyeen ja pitkään?
Mitä ero äidinkielessä kertoo miesten ja naisten suuntautumisesta opiskelussa?
Miten tavoitella sukupuolten tasa-arvoa ja erilaisuuden huomioimista lukiossa?
Mitä kertoo poikien menestys englannin opiskelussa? Ehkä miehet oppivat kieltä nimenomaan käytännössä ja käyttöä varten?
Voidaanko kieltenopetuksen järjestämistä pohtia ottamatta huomioon tyttöjen ja poikien hyvin erilainen menestyminen kielissä
ja tämän taustalla olevat erilaiset tarpeet ja kiinnostuksen kohteet?
Äidinkielen yo-koe erottelee sukupuolet
Äidinkielen yo-koe erottelee sukupuolet
Viimeksi muokannut Sees, 12.03.2012 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Äidinkielen yo-koe erottelee sukupuolet
Joitakin viikkoja sitten taisi olla lehdissä puhetta äidinkielen kokeen uudistamisesta jotenkin painottamaan enemmän loogista argumentaatiota. Tämä saattaa auttaa motivoimaan miehiä. Itse muistan lukiossakin vielä inhonneeni kaikkea kaunokirjallisuuteen, runouteen yms hömppään liittyvää opetusta Koin sen olevan hyvin epämääräistä ja useimmiten itselleni käsittämätöntä.
Re: Äidinkielen yo-koe erottelee sukupuolet
En tiedä, onko uudesta koetyypistä apua, ellei siinä sitten nojata tietotekniikan käyttöön. Itse pitäisi pitkän ja lyhyen äidinkielen kokeen mahdollisuutta parhaana.
Tuore artikkeli pohti lukiopoikien syrjäytymistä:
"Koulu ei tarjoa pojille sopivia haasteita, vaan he kyllästyvät ja alkavat suuntautua pois lukiosta, kuvailee tutkimusta johtava professori. Opintojen myötä hiipuva into ja koulustressi tuovat mukanaan kyynisyyden. Se taas heijastuu helposti negatiivisena suhtautumisena koko yhteiskuntaa kohtaan ja lisää syrjäytymisriskiä. Tytöillä taas stressi kääntyy riittämättömyyden tunteeksi."
http://www.sivistys.net/uutiset/lukiopo ... skia_.html
Nyt on luvattu puuttua nuorten syrjäytymiseen. Silloin avainasemassa ovat nuoret miehet ja se, miten he viihtyvät tai eivät viihdy koulussa. Kieltenopetuksen laajuus ja tytöille paremmin sopivat vaatimukset ovat mielestäni keskeinen osa poikien koulu-urien problematiikkaa. Uskaltaako mikään 'syrjäytymistyöryhmä' nostaa tätä esille?
Tuore artikkeli pohti lukiopoikien syrjäytymistä:
"Koulu ei tarjoa pojille sopivia haasteita, vaan he kyllästyvät ja alkavat suuntautua pois lukiosta, kuvailee tutkimusta johtava professori. Opintojen myötä hiipuva into ja koulustressi tuovat mukanaan kyynisyyden. Se taas heijastuu helposti negatiivisena suhtautumisena koko yhteiskuntaa kohtaan ja lisää syrjäytymisriskiä. Tytöillä taas stressi kääntyy riittämättömyyden tunteeksi."
http://www.sivistys.net/uutiset/lukiopo ... skia_.html
Nyt on luvattu puuttua nuorten syrjäytymiseen. Silloin avainasemassa ovat nuoret miehet ja se, miten he viihtyvät tai eivät viihdy koulussa. Kieltenopetuksen laajuus ja tytöille paremmin sopivat vaatimukset ovat mielestäni keskeinen osa poikien koulu-urien problematiikkaa. Uskaltaako mikään 'syrjäytymistyöryhmä' nostaa tätä esille?
Re: Äidinkielen yo-koe erottelee sukupuolet
Tehtävät ovat samat, arvostelusta emme voi tietää mitään, edes sensorikohtaisia tilastoja ei julkaista saati sitten kolmannen osapuolen arviointia eri kielillä kirjoitettujen vastausten arvioinnin yhtäläisyydestä.Hillevi Henanen kirjoitti:Minua kiinnostaisi nähdä toisen kotimaisen keskiarvot "kansallis"kieliryhmittäin?Hannu Jussi kirjoitti:Aiheeseen liittyen, minua kiinnostaisi nähdä ruotsinkielisten ylioppilaskokeiden koekysymykset.
Täältä löytyy jonkin verran tilastoja:
http://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tilastot
PS. Ketjun aiempien viestien tilastolinkit eivät enää toimi.