Äidinkielen yo-koe erottelee sukupuolet
Lähetetty: 07.03.2012 18:51
Keväällä vuonna 2010 alempia arvosanoja (BAI) keskeisissä yo-kokeissa saatiin seuraavasti:
Äidinkieli
39% miehet
23% naiset
ero naisten hyväksi 16
Englanti
29% miehet
37% naiset
ero miesten hyväksi 8
Pitkä matikka
33% miehet
39% naiset
ero miesten hyväksi 6
Lyhyt matikka
40% miehet
35% naiset
ero naisten hyväksi 5
http://www.ylioppilastutkinto.fi/Tilast ... o_2010.pdf
Sukupuolten erot ovat siis varsin selvät.
Eikö ero äidinkielessä naisten hyväksi ole liian suuri?
Pitäisikö äidinkieli jakaa matematiikan tavoin lyhyeen ja pitkään?
Mitä ero äidinkielessä kertoo miesten ja naisten suuntautumisesta opiskelussa?
Miten tavoitella sukupuolten tasa-arvoa ja erilaisuuden huomioimista lukiossa?
Mitä kertoo poikien menestys englannin opiskelussa? Ehkä miehet oppivat kieltä nimenomaan käytännössä ja käyttöä varten?
Voidaanko kieltenopetuksen järjestämistä pohtia ottamatta huomioon tyttöjen ja poikien hyvin erilainen menestyminen kielissä
ja tämän taustalla olevat erilaiset tarpeet ja kiinnostuksen kohteet?
Äidinkieli
39% miehet
23% naiset
ero naisten hyväksi 16
Englanti
29% miehet
37% naiset
ero miesten hyväksi 8
Pitkä matikka
33% miehet
39% naiset
ero miesten hyväksi 6
Lyhyt matikka
40% miehet
35% naiset
ero naisten hyväksi 5
http://www.ylioppilastutkinto.fi/Tilast ... o_2010.pdf
Sukupuolten erot ovat siis varsin selvät.
Eikö ero äidinkielessä naisten hyväksi ole liian suuri?
Pitäisikö äidinkieli jakaa matematiikan tavoin lyhyeen ja pitkään?
Mitä ero äidinkielessä kertoo miesten ja naisten suuntautumisesta opiskelussa?
Miten tavoitella sukupuolten tasa-arvoa ja erilaisuuden huomioimista lukiossa?
Mitä kertoo poikien menestys englannin opiskelussa? Ehkä miehet oppivat kieltä nimenomaan käytännössä ja käyttöä varten?
Voidaanko kieltenopetuksen järjestämistä pohtia ottamatta huomioon tyttöjen ja poikien hyvin erilainen menestyminen kielissä
ja tämän taustalla olevat erilaiset tarpeet ja kiinnostuksen kohteet?