Onko Ahtisaari-paperi toteutettava?
Lähetetty: 02.03.2012 07:51
Folktinget ja svenska.yle siis tulkitsevat hallitusohjelmaa siten, että se edellyttää Ahtisaari-paperin kaikkien ehdotusten toteuttamista. (Hallitus on sitoutunut ottamaan käyttöön Ahtisaaren työryhmän ehdotukset ruotsin asemaa koskien. http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=239418)
Ahtisaari-paperi on laadittu vailla minkäänlaista ymmärrystä koulutuspolitiikan monista tavoitteista. Siellä vaaditaan mm. kolmatta pakollista kielikoetta kaikille yo-tutkintoon.
Ehdottomasti ei ole perusteltua vaatia kaikilta kirjoittajilta ylioppilaskirjoituksissa kolmea kielikoetta (äidinkieli, pitkä kieli ja kolmas kieli, joka useimmilla olisi ruotsi) eli käytännössä viiden aineen kirjoittamista.
Jo aiemmin – vuonna 2004 – RKP esitti samanlaista kolmen kielikokeen mallia, mutta se torjuttiin eduskunnassa, tässä perusteita:
- Jos nykylukioon tuodaan viiden pakollisen aineen malli, reputtaneiden määrä kasvaisi huimasti.
- Viiden pakollisen aineen järjestelmä vahvistaisi entisestään tutkinnon kielipainotteisuutta, joten yo-tutkinnon uusimiseen liittynyt tavoite lisätä matemaattisten aineiden lukijoita ja kirjoittajia ei onnistuisi.
- On ollut tavoitteena lisätä ammatillista väylää tulevien lukion suorittamista. Tällä hetkellä 80 prosenttia ammatillisen tutkinnon kautta tulleista kirjoittaa ylioppilaskokeessa neljä pakollista ainetta, viides pakollinen tekisi kaksoistutkinnosta entistä rankemman ja laskisi kaksoistutkinnon suorittajien määrää.
- Lukio-opiskeluaika on jo nyt venynyt. Viiden aineen malli ei auttaisi lyhentämään lukion suoritusaikoja vaan pidentäisi niitä entisestään.
- Asiantuntijatahot hyvin laajasti vastustivat viiden aineen mallia, muun muassa lukioiden rehtorit olivat hyvin laajalti sitä vastaan.
Käsittämätöntä jos hallitusohjelman varomaton sanamuoto nyt tarkoittaisi, että tuon folktingetin kutsuman pienen piirin epärealistiset vaatimukset pitäisi äkkiä toteuttaa!!!
Ahtisaari-paperi on laadittu vailla minkäänlaista ymmärrystä koulutuspolitiikan monista tavoitteista. Siellä vaaditaan mm. kolmatta pakollista kielikoetta kaikille yo-tutkintoon.
Ehdottomasti ei ole perusteltua vaatia kaikilta kirjoittajilta ylioppilaskirjoituksissa kolmea kielikoetta (äidinkieli, pitkä kieli ja kolmas kieli, joka useimmilla olisi ruotsi) eli käytännössä viiden aineen kirjoittamista.
Jo aiemmin – vuonna 2004 – RKP esitti samanlaista kolmen kielikokeen mallia, mutta se torjuttiin eduskunnassa, tässä perusteita:
- Jos nykylukioon tuodaan viiden pakollisen aineen malli, reputtaneiden määrä kasvaisi huimasti.
- Viiden pakollisen aineen järjestelmä vahvistaisi entisestään tutkinnon kielipainotteisuutta, joten yo-tutkinnon uusimiseen liittynyt tavoite lisätä matemaattisten aineiden lukijoita ja kirjoittajia ei onnistuisi.
- On ollut tavoitteena lisätä ammatillista väylää tulevien lukion suorittamista. Tällä hetkellä 80 prosenttia ammatillisen tutkinnon kautta tulleista kirjoittaa ylioppilaskokeessa neljä pakollista ainetta, viides pakollinen tekisi kaksoistutkinnosta entistä rankemman ja laskisi kaksoistutkinnon suorittajien määrää.
- Lukio-opiskeluaika on jo nyt venynyt. Viiden aineen malli ei auttaisi lyhentämään lukion suoritusaikoja vaan pidentäisi niitä entisestään.
- Asiantuntijatahot hyvin laajasti vastustivat viiden aineen mallia, muun muassa lukioiden rehtorit olivat hyvin laajalti sitä vastaan.
Käsittämätöntä jos hallitusohjelman varomaton sanamuoto nyt tarkoittaisi, että tuon folktingetin kutsuman pienen piirin epärealistiset vaatimukset pitäisi äkkiä toteuttaa!!!