TOKI 2007 - 2010 loppuraportti

Keskustele kieltenopetuksesta ja siihen liittyvistä asioista.
Viesti
Julkaisija
Jari Helispuro
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2008 22:17

TOKI 2007 - 2010 loppuraportti

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Helispuro » 02.08.2011 12:01

Teija Kangasvieri, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto:

"Opetushallituksen TOKI-hankkeen (2007-2010) loppuraportti on ilmestynyt. Hankkeen päätavoite oli toisen kotimaisen kielen opiskelun innostaminen kaikilla kouluasteilla ja koulumuodoissa. Raportissa kerrotaan hankkeen taustasta ja sen valtakunnallisesta toiminnasta sekä pohdiskellaan hankkeen järjestelyistä saatuja kokemuksia, yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, tulosten levittämistä ja hankkeen tuloksia kustannuksiin verraten."

Linkki raporttiin (pdf)

Terveisin
Jari Helispuro

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 02.08.2011 19:21

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c= ... KALWrapper

Opettajakunnan poliittinen lataus näissä asioissa on vaarallinen asia. Itse kritisoin pakkoruotsia paljonkin koululaisena... äidinkielen numero oli aina kymppi ja kirjoituksista laudatur. Mikä olisi ollut tilanne tämän tyypin kanssa, kun vähän epäilen, että lähtökohta on jo se, "ettet osaa perustella" jos olet väärää mieltä?

TK
Viestit: 2509
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 02.08.2011 19:29

Raportin tuloksista paistaa läpi ruotsin kielen keinotekoinen asema Suomessa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 08.09.2011 20:30

Näin kevyesti toki-hankkeen yhteenvedossa kehäperustellaan ruotsin merkitystä:
se on tärkeä, koska se on pakollinen ja se on pakollinen, koska se on tärkeä.

Perustuslaki määrittää Suomen kansalliskieliksi suomen ja ruotsin. ---

suomi ja ruotsi eivät ole pelkästään virallisia kieliä, vaan kumpikin on
Suomessa sivistyskieli, joka kuuluu osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria,
kansallista identiteettiämme. ---

Ruotsin kielen tarve johtuu lähinnä --- maamme virallisesta kaksikielisyydestä
ja vilkkaista yhteyksistä Ruotsiin ja muihin pohjoismaihin. ---

Käyty kielikeskustelu osoittaa, että yksilöiden omakseen kokema kielitaidon tarve
ei välttämättä ole sama kuin yhteiskunnan tarpeeksi koettu. ---
monien suomenkielisten suhtautuminen varauksellista. ---

Sekä Euroopan yhdentyminen että kansainväliset yhteydet asettavat suuria vaatimuksia.
Siksi on pidettävä huolta siitä, että ruotsin kieltä osataan jatkossakin
ja että pohjoismainen kulttuuri on meille tuttua. ---

Toinen kotimainen kieli on kaikille pakollinen oppiaine ja siksi sen opetusta ja
opiskelua tulee edistää kaikin keinoin. ---

--- Epäilemättä opiskelun aloittamisen varhentaminen voi tukea ruotsin opiskelua.


Surkein argumentaatio ikinä?

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 08.09.2011 21:23

Ruotsin opetuksen ympärille on jo rakennettu todella merkittävä toimijajoukko, jota kutsutaan rahoittamaan hankkeessa luotuja toimintamuotoja, sillä Opetusministeriö ei säästöjen vuoksi ole kuulemma Kielitivolin lisäksi sellaiseen enää kyennyt:

TOKI-hankkeen toimintamuotoja ja verkostoa voidaan jatkossa ehkä jossain määrin
ylläpitää Hanasaaren kulttuurikeskuksen Svenska nu -hankkeessa.

Kaikkien toisen kotimaisen kielen intressitahojen olisi siksi syytä kokoontua
--- koskee erityisesti sellaisia rahastoja ja tahoja, jotka voivat edistää
suomenkielisten koulujen kosketusta ruotsin kieleen, suomenruotsalaiseen
ja pohjoismaiseen kulttuuriin:
- Pohjola-Norden,
- Svenska kulturfonden,
- CIMO,
- NiFin,
- Nordiska rådet ja
- Svenska Finlands folkting.


Tuskinpa näiltä tahoilta irtoaisi rahaa, mikäli raportissa olisi vähemmän liturgiaa ja suhtautuminen kielivapauteen olisi ollut edes varovaisen positiivinen.

Vastaa Viestiin