Teija Kangasvieri, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto:
"Opetushallituksen TOKI-hankkeen (2007-2010) loppuraportti on ilmestynyt. Hankkeen päätavoite oli toisen kotimaisen kielen opiskelun innostaminen kaikilla kouluasteilla ja koulumuodoissa. Raportissa kerrotaan hankkeen taustasta ja sen valtakunnallisesta toiminnasta sekä pohdiskellaan hankkeen järjestelyistä saatuja kokemuksia, yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, tulosten levittämistä ja hankkeen tuloksia kustannuksiin verraten."
Linkki raporttiin (pdf)
Terveisin
Jari Helispuro
TOKI 2007 - 2010 loppuraportti
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c= ... KALWrapper
Opettajakunnan poliittinen lataus näissä asioissa on vaarallinen asia. Itse kritisoin pakkoruotsia paljonkin koululaisena... äidinkielen numero oli aina kymppi ja kirjoituksista laudatur. Mikä olisi ollut tilanne tämän tyypin kanssa, kun vähän epäilen, että lähtökohta on jo se, "ettet osaa perustella" jos olet väärää mieltä?
Opettajakunnan poliittinen lataus näissä asioissa on vaarallinen asia. Itse kritisoin pakkoruotsia paljonkin koululaisena... äidinkielen numero oli aina kymppi ja kirjoituksista laudatur. Mikä olisi ollut tilanne tämän tyypin kanssa, kun vähän epäilen, että lähtökohta on jo se, "ettet osaa perustella" jos olet väärää mieltä?
Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti
Raportin tuloksista paistaa läpi ruotsin kielen keinotekoinen asema Suomessa.
Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti
Näin kevyesti toki-hankkeen yhteenvedossa kehäperustellaan ruotsin merkitystä:
se on tärkeä, koska se on pakollinen ja se on pakollinen, koska se on tärkeä.
Perustuslaki määrittää Suomen kansalliskieliksi suomen ja ruotsin. ---
suomi ja ruotsi eivät ole pelkästään virallisia kieliä, vaan kumpikin on
Suomessa sivistyskieli, joka kuuluu osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria,
kansallista identiteettiämme. ---
Ruotsin kielen tarve johtuu lähinnä --- maamme virallisesta kaksikielisyydestä
ja vilkkaista yhteyksistä Ruotsiin ja muihin pohjoismaihin. ---
Käyty kielikeskustelu osoittaa, että yksilöiden omakseen kokema kielitaidon tarve
ei välttämättä ole sama kuin yhteiskunnan tarpeeksi koettu. ---
monien suomenkielisten suhtautuminen varauksellista. ---
Sekä Euroopan yhdentyminen että kansainväliset yhteydet asettavat suuria vaatimuksia.
Siksi on pidettävä huolta siitä, että ruotsin kieltä osataan jatkossakin
ja että pohjoismainen kulttuuri on meille tuttua. ---
Toinen kotimainen kieli on kaikille pakollinen oppiaine ja siksi sen opetusta ja
opiskelua tulee edistää kaikin keinoin. ---
--- Epäilemättä opiskelun aloittamisen varhentaminen voi tukea ruotsin opiskelua.
Surkein argumentaatio ikinä?
se on tärkeä, koska se on pakollinen ja se on pakollinen, koska se on tärkeä.
Perustuslaki määrittää Suomen kansalliskieliksi suomen ja ruotsin. ---
suomi ja ruotsi eivät ole pelkästään virallisia kieliä, vaan kumpikin on
Suomessa sivistyskieli, joka kuuluu osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria,
kansallista identiteettiämme. ---
Ruotsin kielen tarve johtuu lähinnä --- maamme virallisesta kaksikielisyydestä
ja vilkkaista yhteyksistä Ruotsiin ja muihin pohjoismaihin. ---
Käyty kielikeskustelu osoittaa, että yksilöiden omakseen kokema kielitaidon tarve
ei välttämättä ole sama kuin yhteiskunnan tarpeeksi koettu. ---
monien suomenkielisten suhtautuminen varauksellista. ---
Sekä Euroopan yhdentyminen että kansainväliset yhteydet asettavat suuria vaatimuksia.
Siksi on pidettävä huolta siitä, että ruotsin kieltä osataan jatkossakin
ja että pohjoismainen kulttuuri on meille tuttua. ---
Toinen kotimainen kieli on kaikille pakollinen oppiaine ja siksi sen opetusta ja
opiskelua tulee edistää kaikin keinoin. ---
--- Epäilemättä opiskelun aloittamisen varhentaminen voi tukea ruotsin opiskelua.
Surkein argumentaatio ikinä?
Re: TOKI 2007 - 2010 loppuraportti
Ruotsin opetuksen ympärille on jo rakennettu todella merkittävä toimijajoukko, jota kutsutaan rahoittamaan hankkeessa luotuja toimintamuotoja, sillä Opetusministeriö ei säästöjen vuoksi ole kuulemma Kielitivolin lisäksi sellaiseen enää kyennyt:
TOKI-hankkeen toimintamuotoja ja verkostoa voidaan jatkossa ehkä jossain määrin
ylläpitää Hanasaaren kulttuurikeskuksen Svenska nu -hankkeessa.
Kaikkien toisen kotimaisen kielen intressitahojen olisi siksi syytä kokoontua
--- koskee erityisesti sellaisia rahastoja ja tahoja, jotka voivat edistää
suomenkielisten koulujen kosketusta ruotsin kieleen, suomenruotsalaiseen
ja pohjoismaiseen kulttuuriin:
- Pohjola-Norden,
- Svenska kulturfonden,
- CIMO,
- NiFin,
- Nordiska rådet ja
- Svenska Finlands folkting.
Tuskinpa näiltä tahoilta irtoaisi rahaa, mikäli raportissa olisi vähemmän liturgiaa ja suhtautuminen kielivapauteen olisi ollut edes varovaisen positiivinen.
TOKI-hankkeen toimintamuotoja ja verkostoa voidaan jatkossa ehkä jossain määrin
ylläpitää Hanasaaren kulttuurikeskuksen Svenska nu -hankkeessa.
Kaikkien toisen kotimaisen kielen intressitahojen olisi siksi syytä kokoontua
--- koskee erityisesti sellaisia rahastoja ja tahoja, jotka voivat edistää
suomenkielisten koulujen kosketusta ruotsin kieleen, suomenruotsalaiseen
ja pohjoismaiseen kulttuuriin:
- Pohjola-Norden,
- Svenska kulturfonden,
- CIMO,
- NiFin,
- Nordiska rådet ja
- Svenska Finlands folkting.
Tuskinpa näiltä tahoilta irtoaisi rahaa, mikäli raportissa olisi vähemmän liturgiaa ja suhtautuminen kielivapauteen olisi ollut edes varovaisen positiivinen.