Kiitetäänpä riesaruotsista erilaisten oppijoiden puolesta :(

Keskustele kieltenopetuksesta ja siihen liittyvistä asioista.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9791
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Kiitetäänpä riesaruotsista erilaisten oppijoiden puolesta :(

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.08.2017 21:18

Terveisinä kaikille pakkoruotsin ystäville kertaan, mistä meidän perheemme voi tätä maailmassa täysin unikkia järjestelyä kiittää:
- paljon ylimääräistä ja turhaa työtä kotona ruotsintehtävien äärellä niin oppimisvaikeuden omaavalta lapselta kuin vanhemmilta, kaikki muukin kun vaati tavallista enemmän työtä;
- turhia tunteja koulun ruotsin erityisopetuksessa, jolla yritettiin kantaa dysleksikko vitosella läpi peruskouluruotsin;
- kivat sanat opolta vasten nuoren kasvoja tämän tarjotessa lääkärinlausuntoa vapautuksen saamiseksi lukiossa: "ei se oppimisvaikeus ruotsinopiskelua haittaa, sulla on vaan asenneongelma";
- puoli vuotta ylimääräistä lukiossa ruotsin vuoksi, jokainen kurssi vähintään kahdesti, läpipääsy vain siirtymällä kaukana olevaan iltakouluun ns. toivottomien kurssille tuplatuntimäärällä;
- ainainen pelko siitä, että ruotsiin kariutuu koko koulutus, ja sama jatkuu nyt korkeakoulussa;
- pakkoruotsin puolustajien keskusteluissa ja haastatteluissa dysleksikoille yhdessä ja erikseen osoittamat kauniit sanat: "mopopojat", "vammaiset", "surkimukset", "juntit",..."jokainen oppii ruotsin jollei ole tyhmä, laiska ja asenneongelmainen" - sellaista kannustavaa palautetta sisukkaalle nuorelle.

Että kiitos vain koko folktingetin väki tästä "oikeudenmukaisuudesta", joka on maksanut niin lukemattomia talkootunteja kuin tuhansia euroja ylimääräistä perheelle ja nuorelle. Mitään hyödyllistä ei tuolla panostuksella ole saavutettu mutta se on ollut pois kaikesta muusta, todella tarpeellisesta.

Opettajana olen pystynyt auttamaan paljon. Mitään kiertotietä ei ole, vapautuksia ei edelleenkään saa. Ruotsin erityisopetukseen pannaan käsittämättömän paljon resuja, esim. seiskalle tuleva maahanmuuttajaoppilas huonolla suomella ja englannilla ja ilman ruotsia ei saa vapautusta - hänelle opetetaan erityisopetuksessa kahden vuoden ruotsit lähes yksityisopetuksella! Kukaan ei saa miettiä, mikä on puolikielisen nuoren kouluttautumisen kannalta oikeasti viisasta.

Näinä pakkoruotsin vuosikymmeninä tuhannet pojat ja nuoret miehet ovat madaltaneet koulutustoiveitaan, keskeyttäneet koulun tai jääneet roikkumaan ruotsia vaile valmiina. Kiitoksia vaan heidänkin puolestaan!

NRR
Viestit: 9791
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kiitetäänpä riesaruotsista erilaisten oppijoiden puolest

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.08.2017 22:49

Vanha oppikoulu koulutti lähinnä virkamiehiä maahan, jossa oli vieraskielinen, siis ruotsinkielinen eliitti. Kielipainotus on säilynyt siirryttäessä peruskouluun. Nyt koulutuksen ja hallinnon asemissa on vain ihmisiä, jotka arvostavat kieliopintoja ja näennäiskaksikielisyyttä enemmän kuin todellista osaamista.

On kuitenkin paljon niitä, joiden kohdalla arjessa kohtaamattoman kielen opiskelu valuu kuin vesi hanhen selästä. Tätä kuvasi ruotsinkielinen dysleksikko Ahvenanmaalta HBL:n haastattelussa kertoessaan suomen opiskelusta: "Saatoin opiskella useita tunteja pientä sanakuulustelua varten mutta kuitenkin sain korkeintaan vitosen. Se tuntui turhalta. Niinpä valitsin pois suomen."

Hänelle suodaan se, ihaillen HBL toteaa hänen jatkavan yliopistossa opiskellen matematiikkaa, lehden mukaan hän "voitti dysleksian".

Mutta mitään vastaavaa ei voi tapahtua suomenkieliselle, suomenkielinen ei voi voittaa dysleksiaa luopumalla ruotsista! Suomenkielinen ilman ruotsia on vain epäpätevä ihan kaikkeen.

NRR
Viestit: 9791
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kiitetäänpä riesaruotsista erilaisten oppijoiden puolesta :(

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 22.06.2018 09:30

Kyse yo-kokeiden uudistuksessa (esitys juhannuksena 2018) on koulujen kielipainotuksen vaivihkaisesta paluusta ajattelun taitojen kustannuksella! Pakkoruotsin pakollisuus on ottanut askeleen eteenpäin. Se on ehdotuksen mukaan pakollinen neljällä aineella ylioppilaaksi kirjoittaville - eli erityisesti niille, jotka etenevät ammattiväylää, joilla on dysleksia tai muu oppimisen vaikeus tai joilla on maahanmuuttajataustan haasteet.

Meille ollaan laatimassa kolmen pakollisen vieraan kielen mallia: esim. A1-ranska (tätä esimerkiksi Helsinki painottaa vastoin perheiden toiveita), A2-englanti, B1-ruotsi - kaikki alkavat jo alakoulusta. Tämä on opetusministerin tilaama lähtökohta tuleville kieliopinnoille ja nyt näköjään yo-tutkintoa reivataan jo kielipainotteisemmaksi. Myös korkeakoulututkintoihin on ehdotettu kolme pakollista vierasta kieltä (englanti, ruotsi ja esim. ranska). Siis osana tutkintovaatimuksia!

Kyse ei ole kielten tarpeesta vaan halusta suojella ruotsin pakollisuutta ja toisaalta tehdä helpommaksi akateemisten perheiden lasten erottautuminen jo varhain koulupolulla. On selvää, että kolme pakollista vierasta kieltä alakoulussa on valtava taakka niille lapsille, joiden kotona ei kieliä harrasteta, joilla saattaa olla ongelmia jo lukemisen ja kirjoittamisen kanssa tai joilla mahdollisesti on kotikielenä jokin maahanmuuttajakieli.

Suomen kieliopintoja ollaan siis reivaamassa aivan järjettömille vesille, suuntaan johon ei muualla mennä - samaan aikaan kun tekoäly ja koneellinen tulkkaaminen edistyvät ja muualla keskitytään asiaosaamiseen, jolla rakennetaan yhteiskuntaa ja tulevaisuutta. Miten meillä on tähän varaa?

Kieliä voidaan tarjota vapaaehtoisina vaan ei pakollisina eikä niiden kokeita ole syytä nostaa enää pakollisemmiksi yo-kirjoituksissa.

Ja nyt seuraa lausuntokierros, jossa taas yhdistysten ja järjestöjen politiikkaan mielivät ja omia rahoituksiaan varmistelevat päättäjät sorvaavat valtapopulistisia lausuntoja, joissa ei tippaakaan välitetä oppilaiden ja maan parhaasta vaan kilpaillaan maan opportunistisimmasta liturgiasta.

NRR
Viestit: 9791
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kiitetäänpä riesaruotsista erilaisten oppijoiden puolesta :(

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.07.2018 06:51

Tässä erään nörtin humaani blogiteksti aiheesta:
Olen tyhmä ja vastustan pakkoruotsia

Minä olen keskimäärin lahjaton.

En osaa laulaa enkä tunnista säveliä; pystyn opettelemaan vaivoin pianonsoittoa opettelemalla ulkoa painettavat näppäimet. Piirustustaitoni rajoittuu tikku-ukkoihin. Linnunpöntön valmistaminen koulussa oli vaivalloista. Ruuanlaittokaan ei tahdo sujua kovin hyvin.

Kielipääkään ei ole kehuttava. Today I can write quite good English, mutta vain koska olen käyttänyt kieltä vuosikymmenen töissä. Pakkoruotsin opiskelu vaati paljon työtä, enkä edes harkinnut muita kieliä.

Lahjattomuuteeni on poikkeus: osaan matematiikkaa. Olen tehnyt siitä gradun, lasken päässäni vaivattomasti, työni järjestelmäasiantuntijana on jatkuvasti loogista päättelyä ja pidän siitä. Opin myös aika hyvin ulkoa loogisen rakenteen sisältäviä asioita, vaikkapa kemiaa.

Kilo ruotsia on kymmenen kiloa matematiikkaa (joillekin)

Karkean arvion tiedon määrästä saa yliopiston opintopisteistä. Kolmen (3) opintopisteen ruotsin kurssi --- pakollinen tietenkin, ainoa lain määräämänä pakollinen aine joka tutkintoon --- vaati työtä määrän, jolla olisin opiskellut 20-40 opintopistettä matematiikkaa.

Tasaisesti lahjakas poliitikko ei ilmeisesti ymmärrä tätä. Insinööri ei välttämättä kärsi pakkoruotsista vain vähän. Suorittaakseen näennäisen pienen ruotsin oppimäärän on monen pakko käyttää aika, jona voisi oppia paljon jotain muuta. Insinööri tekee huonompia siltoja tai valmistuu myöhemmin pakkoruotsin takia.

Entä tasaisesti lahjattomat?

Kaikilla ei ole selviä vahvuuksia. Jokaisessa koululuokassa on joku, jolle opiskelu nyt vain on vaikeaa: ei suju englanti, ei uppoa matematiikka eikä maantietokaan maita. Onneksi on paljon töitä, joissa ei tarvitsekaan olla erityistä vahvuutta. Ihmisarvo ei ole kiinni osaamisesta.

Mutta kummalle lopulta pakkoruotsista on enemmän haittaa: kaltaisilleni, vai tasaisen lahjattomille?

Jos prosenttilasku on vaikeaa, juuri silloin olisi tärkeää saada keskittyä siihen; taitoon, jota tarvitaan arkipäivässä vaikka asuntolainaa miettiessä. Pakkoruotsi ei ole sellainen ydintaito, joka välttämättä pitäisi saada jokainen suomalainen oppimaan.

Vastaa Viestiin