Sivu 1/2
ehdotettu ruotsin kielen opetuksen aikaistamista
Lähetetty: 09.01.2010 13:19
Kirjoittaja Sees
Itse olen sitä mieltä, että kieliä voi ja kannattaa opettaa lapsille varhain - mikäli lasten oma kielenkehitys sen sallii. Iso osa koulujen alaluokkien oppilaista tarvitsee rauhaa oman kielen ja englannin opiskeluun, sillä ne ovat kielet, joiden kehittymistä heidän arkensa tukee. Muiden kielten kohdalla on siis oltava varovainen.
Opetushallituksen tuntijakotyöryhmä on saanut kannanottoja varhaisen kieltenopetuksen puolesta. Tuoreimman joulukuulta on allekirjoittanut entinen päämisnisterimme Paavo Lipponen Svenska Nu-hankkeen tiimoilta:
http://www.oph.fi/instancedata/prime_pr ... ska_Nu.pdf
Myös ruotsinopettajat ovat jo varhemmin toimittaneet oman ehdotuksensa varhentamisesta:
http://www.oph.fi/instancedata/prime_pr ... ttajat.pdf
Kaikki tuntijakoryhmän saamat ehdotukset löytyvät linkistä
http://www.oph.fi/hankkeet/perusopetuks ... kannanotot
Lähetetty: 09.01.2010 14:43
Kirjoittaja Eero Nevalainen
Sepä onkin tosi kätevää, päästään suorastaan puuttumaan kieli-identiteettiin jo ihan alakoulusta asti, ettei synny "asenneongelmia" ja isona sitten tajutaan miten siunauksellista tämä on ollut...

Lähetetty: 09.01.2010 18:49
Kirjoittaja TK
Pakkoruotsittajilla on kova into päästä puuttumaan suomenkielisten lasten kieli-identeettiin niin varhain kuin mahdollista. Tässä suunnittelussa pakkoruotsittajat näyttävät kokonaan unohtavan sen, mitä lasten vanhenmat mahtavat näistä suunnitelmista ajatella.
Ei pakollista
Lähetetty: 10.01.2010 13:38
Kirjoittaja Pro et contra
Tästä aikaistamisesta ei mitenkään voi tulla pakollista, vaan perheille täytyy jättää valinnan mahdollisuus. Monilla esim. englanti-suomi, saksa-suomi, venäjä-suomi jne. perheillä ei ole mitään suhdetta ruotsin kieleen. Jotkut ovat uhanneet muutta Suomesta pois, jos ruotsin aikaistamisesta tulee pakollinen.
Lähetetty: 10.01.2010 18:35
Kirjoittaja TK
Useimmilla suomenkielisillä ei ole mitään suhdetta ruotsin kieleen. Ruotsi on suomenkielisille vieras kieli. Ja vieläpä vieras kieli, josta ei erityisemmin pidetä. Tätä taustaa vasten puheet pakkoruotsin aikaistamisesta ovat todella naurettavia.
Lähetetty: 11.01.2010 00:29
Kirjoittaja TK
Pieni pakkoruotsitusta kannattavien ydinporukka näyttää yhdistäneen voimansa ruotsinopettajien kannanoton alle: allekirjoittajina ovat Suomen ruotsinopettajien pj, Folktingin edustajana Kimmo Sasi, ja svenska nu:n edustaja kronman.
Mitä tekemistä Folktingilla ja svenska nu:lla on ruotsinopettajien yhdistyksen kannanoton kanssa?
http://www.oph.fi/instancedata/prime_pr ... ttajat.pdf
Lähetetty: 11.01.2010 01:09
Kirjoittaja TK
Pakkoruotsittajien ykkösmies, Paavo Lipponen, on svenska nu:n puheenjohtajan ominaisuudessa kirjoittanut kirjeen opetusministeri Virkkuselle. Lipposen huolena on, mikäs muu, kuin pakkoruotsin aikaistaminen suomenkielisissä kouluissa.
Lipponen esittää kirjeen alussa kuin kohteliaisuudesta huolensa suomalaisten kaventuneesta kielten osaamisesta, mutta palaa heti miten ainoaan todelliseen huolenaiheeseensa eli suomenkielisten pakkoruotsittamisen tehostamiseen. Lipposen kirjeen sisältö on pitkälti samansuuntainen ruotsinkielenopettajien (& folktingin & svenska nu:n) kannanoton kanssa.
Missään vaiheessa Lipponen (kuten eivät ruotsinkielenopettajatkaan) ei pohdi sitä, olisiko jonkin muun kielen/kielien osaaminen suomenkielisille tärkeämpää kuin pakkoruotsin osaaminen. Venäjän osaamisen tärkeyttä ei mainita sanallakaan.
http://www.oph.fi/instancedata/prime_pr ... ska_Nu.pdf
Lähetetty: 27.01.2010 13:23
Kirjoittaja Pro et contra
Japanilais-suomalaisen perheen isä kirjoitti netissä. Hän ihmetteli, miksi hänen lastensa pitäisi ruveta opettelemaan ruotsia ennen kuin he ovat oppineet kunnolla äidinkielensä suomen ja japanin sekä englannin. Todella hyvä kysymys.
Lähetetty: 28.01.2010 23:34
Kirjoittaja TK
Pro et contra:
"Japanilais-suomalaisen perheen isä kirjoitti netissä. Hän ihmetteli, miksi hänen lastensa pitäisi ruveta opettelemaan ruotsia ennen kuin he ovat oppineet kunnolla äidinkielensä suomen ja japanin sekä englannin. Todella hyvä kysymys."
Miksi kyseisenlaisen perheen lasten yleensä pitäisi opetella pakollista ruotsia? Perhehän täyttää Suomen poliittisesti tärkeän mantran "kaksikielisyydestä" olemalla kaksikielinen mallilla suomi+japani!
Lähetetty: 29.01.2010 11:15
Kirjoittaja dejavu
TK kirjoitti:Pro et contra:
"Japanilais-suomalaisen perheen isä kirjoitti netissä. Hän ihmetteli, miksi hänen lastensa pitäisi ruveta opettelemaan ruotsia ennen kuin he ovat oppineet kunnolla äidinkielensä suomen ja japanin sekä englannin. Todella hyvä kysymys."
Miksi kyseisenlaisen perheen lasten yleensä pitäisi opetella pakollista ruotsia? Perhehän täyttää Suomen poliittisesti tärkeän mantran "kaksikielisyydestä" olemalla kaksikielinen mallilla suomi+japani!
Perheen pitää rekisteröidä lapsen äidinkieleksi japani, silloin välttyy pakkoruotsilta.. Nykyisen lain mukaan äidinkieli ja toinen kotimainen on pakollinen: Kun äidinkieli on japani, suomi on toinen kotimainen..
Hullua touhua, mutta kansa on itse syypää, kun tyytyy kohtaloonsa eikä protestoi.
Yhdistys voisi kyllä ottaa kohderyhmäksi nämä uudet kaksikieliset.
Lähetetty: 16.02.2010 18:32
Kirjoittaja TK
Mitä tekemistä Folktingilla ja svenska nu:lla on ruotsinopettajien yhdistyksen kannanoton kanssa?
http://www.oph.fi/instancedata/prime_pr ... ttajat.pdf
Opetusministeri Virkkunen on vedonnut ruotsinkielenopettajien kannanottoon ilmoittaessaan kannattavansa pakkoruotsin aikaistamista kouluissa. Toisin sanoen hän vedonnut folktingin ja svenska nu:n edustajiin, jotka ovat allekirjoittajia ko kannanotossa.
Svenska nu ja folkting siis määrittelevät suomenkielisten pakkoruotsittamisen asteen ja suunnan!
Lähetetty: 16.02.2010 19:14
Kirjoittaja dejavu
TK kirjoitti:Mitä tekemistä Folktingilla ja svenska nu:lla on ruotsinopettajien yhdistyksen kannanoton kanssa?
http://www.oph.fi/instancedata/prime_pr ... ttajat.pdf
Opetusministeri Virkkunen on vedonnut ruotsinkielenopettajien kannanottoon ilmoittaessaan kannattavansa pakkoruotsin aikaistamista kouluissa. Toisin sanoen hän vedonnut folktingin ja svenska nu:n edustajiin, jotka ovat allekirjoittajia ko kannanotossa.
Svenska nu ja folkting siis määrittelevät suomenkielisten pakkoruotsittamisen asteen ja suunnan!
Pakkoruotsin aikaistaminen on suoraan RKP:n kielimanifestista.
Virkkunen on ilmeisesti toteuttamassa RKP:n kielipoliittista linjausta, vaikka on kokoomuksen mandaatilla ministerinä..
Mitä aivopesua Wallin on harjoittanut ministeriössä, kun tyttö on mennyt sekaisin jo puolueestakin ?
Wallin ilmoitti ennen 2007vaaleja tavoitteekseen opetusministerin salkun-.
ja näemmä sen tosiasiassa myös sai!
Lähetetty: 17.02.2010 18:09
Kirjoittaja Sees
Ruotsinkielisissä keskusteluissa varhaistamista viedään paljon pitemmälle.
Aivan uskomattomia visioita siitä, miten maan kaikki dagikset tehdään kaksikeilisiksi. Onpa siinä kysyntää ruotsinkielisillä lastentarhanopettajilla.
Kyllä ruotsinkielisillä on aitoa yritystä tehdä maasta kaksikielinen. Unelma paluusta Nordeniin elää.
Lähetetty: 17.02.2010 19:12
Kirjoittaja Eero Nevalainen
Se on sinänsä mielenkiintoista, että missään aiemmassakaan Nordenin vaiheessa mitään lasten kaksikielistämispyrkimyksiä ei ole ollut... suomenkieliset ovat kyllä saaneet olla ihan rauhassa siinä mielessä.
Lähetetty: 17.02.2010 20:37
Kirjoittaja TK
Mitä tarkoittaa "unelma paluusta Nordeniin"?
Mikä on tämä mystinen "Norden", johon pitäisi palata? Milloin suomalaiset ovat olleet tässä hämärässä "Nordenissa", johon jotkut harvat haluaisivat palata?
RKP:n tavoitteenahan on suomenkielisten pakkoruotsittamisen aloittaminen mahdollisimman varhain, jo päiväkodeissa. RKP ja muut pakkoruotsittajat näyttävät kuitenkin koko ajan uhohtavan sen, että suomenkieliset ovat kiinnostuneita englanninkielisistä päiväkodeista, englannin kielen opintojen aloittamisesta mahdollisimman varhain.