Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2017 21:44

Enbuske: Viimeisen 150 vuoden aikana ruotsin kieli on ollut kiva vihollinen niille, jotka hakevat poliittisia irtopisteitä.

Kuulemma ihan fiksuillekin ihmisille tulee yllätyksenä, että ruotsin kieli on ollut niin merkityksellinen historiassa ja että suomen kielikin on olemassa ruotsinkielisten ansioista.

Hänestä on käsittämätöntä, ettei joku antaisi hänen lastensa äidinkielen olla enää maan virallinen kieli. – Eikä enää minkäänlaista kritiikkiä pakkoruotsia kohtaan. Sen sijaan Suomen kauneimmat sanat ovat hänestä "vainoharha" ja "öykkäri".
Viimeksi muokannut NRR, 12.10.2017 22:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2017 21:50

Kielen kautta ymmärtää kulttuuria, todistaa englantilaisvanhemmille Suomessa syntynyt elokuvaohjaaja, joka on käynyt ruotsinkielisen koulun. Hänestä meillä on negatiivinen asenne ruotsia ja sen opiskelua kohtaan. Ennakkoluulot ruotsia kohtaan johtuvat väärästä historiankäsityksestä, missä pieni ruotsinkielinen eliitti on pitänyt valtaa maassa. Mutta sehän ei ole totta, myös ruotsinkieliset ovat olleet köyhiä, kalastajia esimerkiksi. Ymmärtääkseen Suomea on kuitenkin ymmärrettävä molempia kieliä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2017 21:54

Ruotsissa kasvanut nuori todistaa: Pakkoruotsia kannatan, koska se on Suomessa pitkä perinne ja muutenkin siitä on hyötyä ja kouluikäisenä sitä ei ymmärrä ja suurin osa ei valitsisi sitä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2017 21:59

Ruotsinkielisen kanssa avioitunut ja siten kaksikielistynyt suomalaisnainen kokee kaksikielistymisensä olleen merkittävä muutos hänessä: ”mä luulen, että mä olen muuttunut kaksikielisyyden myötä, koska olen joutunut tekemään kielen kanssa töitä ja olen oppinut uusia kulttuureja ja olen avoimempi ja ihan varmasti empaattisempi, koska olen joutunut katsomaan muita ihmisiä ja ymmärtämään, että olemme kaikki erilaisia…"

Ja että nämä pakkoruotsin puolestapuhujat kokevat olevansa muita empaattisempia, on kyllä ihan uskomaton suoritus...

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.10.2017 22:05

Tässä siis makupaloja videoista, joita kaupataan ruotsinopettajille materiaaliksi pakkoruotsinopiskelun motivointiin. Olet päässyt maksamaan näiden teosta, sillä oikeusministeriö on osallisena...

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 12.10.2017 22:41

Enbuske on brändännyt itsensä niin älyköksi, että kompastelee yhtenään omaan nokkeluuteensa... tuskin tietää itsekään, mitä mieltä hän on eri asioista.

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 12.10.2017 22:43

Niin joo ja toivottavasti lapset ja nuoret nauravat noi motivointivideot pihalle...

Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 13.10.2017 16:52

suomen kielikin on olemassa ruotsinkielisten ansioista. >>

Tällaisen naivismin jälkeen on ihan pakko kehottaa valtakunnanälykköä tutustumaan ruotsinkielisten kunniakkaaseen historiaan, jonka olennaisena osana oli kallonmittausmatkat Suomeen..

Mitenkähän naivistin olisi niissä mittauksissa käynyt ?

Tai laitetaan tämä romantikkopoika sen kuuluisan ruotsalaisen polkupyöränkorjaajan viereen munasillaan seisomaan..

Poika voisi sitten julkisesti pohtia, millä kielellä ne ajatukset Suomeen tuotiin..ja minkäkieliset ajoivat samaa agendaa Suomessa.

Ei ehkä tästä sen enempää..

Riittää, kun googlaat Retzius,Lundborg, Federley, tai käyt katsomassa elokuvan Saamelaisveri!

Kyllä siinä vauhdissa turha romantiikka varsin nopeasti katoaa..

PS.
1918 oli myös rotusodan aikaa!

http://kemppinen.blogspot.fi/2008/01/ru ... -rotu.html

https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukse ... -23777554/
Finlandia-palkittu tietokirjailija Tapio Tamminen valottaa teoksessaan Kansankodin pimeämpi puoli Ruotsin synkkää historiaa. Tamminen kuvailee, kuinka nationalistisen huuman valtaan joutunut kansakunta kirjoitti historiansa uusiksi, keksi itselleen myyttisen menneisyyden ja humaltui omasta erityisyydestään. Sitä seuranneet tapahtumat edustivat sulaa hulluutta.

1870-luvulla ruotsalaiset rotutohtorit tekivät Suomeen kenttämatkan. Lääkärit, fysiologit ja antropologit matkustivat Hämeeseen mittaamaan elävien ja kuolleiden suomalaisten pääkalloja. Havainnot olivat uraauurtavia. Tutkimusten perusteella tyypillinen suomalainen on saamaton, hidas, raskastekoinen, kömpelö ja vanhoillinen. Nämä kallotutkimukset vaikuttivat osaltaan siihen, että rotutieteestä tuli eksakti tiede.

1920-luvulla Ruotsissa puolestaan järjestettiin perverssi missikilpailu, jossa etsittiin ruotsalais-germaanisen rodun ihannetyyppiä. Voittajaksi selviytyi eräs Åberg- niminen polkupyöränkorjaaja.

Ruotsissa haluttiin myös rajoittaa "eugeenisesti epäilyttävien" vanhempien lisääntymistä. Uskottiin, että jos rodut saisivat sekoittua vapaasti, moraali, hallinto, lait ja kulttuuri rappeutuisivat.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.10.2017 21:21

Enbuske vastaa hämmästykseemme itse iltalehden kolumnissa:
Riittäisipä oma rohkeuteni edes hitusen samaan rehellisyyteen. Mutta olen huora ja hovinarri, jonka on mielisteltävä valtaa. --- Vain upporikas, köyhä tai hullu on vapaa. Me muut olemme orjia.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Molempi parempi -videolla Enbuske palaa ruotuun

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 17.10.2017 08:37

Itse asiassa Enbuske ei millään lailla ottanut kantaa pakkoruotsiin vaan siirsi maalia ja puhui ruotsin kielen virallisesta asemasta. Ikään kuin pakkoruotsin vastustajat automaattisesti vastustaisivat myös ruotsin kielen virallisuutta.

Vastaa Viestiin