Wain liturrrgiaa, miksi RKP saa vääristellä ja väistää?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Wain liturrrgiaa, miksi RKP saa vääristellä ja väistää?

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 13.08.2017 19:22

NRR kirjoitti: :) Kyllä - mutta miten sujui sitten se kolmas vieras kieli, panostitko vaikkapa saksaan ruotsin sijaan? Ehkä, ehkä et.
Mulla ei ollut kolmatta kieltä ja nyt jälkikäteen olen ajatellut, että olisin ollut paljon motivoituneempi opiskelemaan vaikka saksaa ruotsin sijasta...
Tarkoitin vain sitä, että pakolliset hommat hoidetasn useimmiten ensin ja jos niihin menee jo tarpeeksi voimia, luovutaan muusta. Tuskin näemme muitten kielten menestyvän ruotsin varjostaessa opintoja, niihin ei riitä paukkuja kovin monella.
No mä oletin, että pakkoruotsia ei aikaistettaisi enää tästä nykyisestä aikaisemmaksi, jolloin jotain muuta vierasta kieltä kuin englantia tai ruotsia olisi aikaa oppia ala-asteella. Toki pakollinen ruotsi sitten syö resurssit myöhemmin. Ehkä ihmiset suhtautuvat pakolliseen ruotsiin nykyistäkin penseämmin kun tämä tilanne tulee eteen. Mä en usko, että tämän kieliopintouudistuksen laatijat ovat osanneet ennustaa kaikki mahdolliset seuraamukset, mitä siitä seuraa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Wain liturrrgiaa, miksi RKP saa vääristellä ja väistää?

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.08.2017 21:03

pjl69 kirjoitti: Mä en usko, että tämän kieliopintouudistuksen laatijat ovat osanneet ennustaa kaikki mahdolliset seuraamukset, mitä siitä seuraa.
Totta. Luulen, että kieltenopettajille on ollut tärkeintä varmistaa lisätunnit. Pakkoruotsittajille tärkeintä on jatkaa jumittamista ja väittää, että kieliä kyllä olisi tarjolla, mutta kun ne fennot ei halua...

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Wain liturrrgiaa, miksi RKP saa vääristellä ja väistää?

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.08.2017 21:07

Ajatuspaja kirjoitti: Kysymys uudemman kerran:
Mitä kaksikielisyys antaa muille kuin ruotsinkielisille?
Taakan, jota joudumme kantamaan!
Miksi meillä ei- ruotsinkielisillä pitää olla globaalissa kilpailussa tällainen ylimääräinen taakka kannettavanamme?
Noilla kysymyksillä saat pelkkää liturrrgiaa eli palataan aloitusviestiin:
RKP:n Edustaja: --- Lopuksi haluan painokkain sanoin ja vakavin ilmein muistuttaa, että RKP uskoo aidosti siihen, että Suomi on kilpailukykyisempi ja vahvempi maa kaksikielisenä kuin yksikielisenä. Ajamme kaksikielisen Suomen, emme ruotsinkielisen Suomen etua. Tämä tuntuu yhä useammin hallitukselta – ja ehkä monelta suomenkieliseltä kansalaiseltakin – unohtuvan.

Kommentoija: --- Lopuksi haluan painokkain sanoin ja vakavin ilmein muistuttaa, että kansalaiset uskovat aidosti siihen, että Suomi on kilpailukykyisempi ja vahvempi maa monikielisenä kuin kaksikielisenä. Kansalaiset haluavat monikielisen Suomen, eivät kaksikielistä Suomea. Tämä tuntuu yhä useammin RKP:ltä – ja ehkä monelta ruotsinkieliseltä kansalaiseltakin – unohtuvan.

Edustaja: Kun pakollinen toisen kotimaisen yo-koe poistettiin muiden kielten opiskelu väheni, ei lisääntynyt.

Keskustelu slut.
Tuo Edustajan väite on siis vääristely, miksi muita kieliä olisi pitänyt lukea enemmän, kun pakkoruotsi jäi paikoilleen. Koko uudistuksen tavoite oli kielipainotuksen vähentäminen...

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Wain liturrrgiaa, miksi RKP saa vääristellä ja väistää?

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.08.2017 07:29

Ajatuspaja kirjoitti:
NRR kirjoitti:Kaksikielisyyspropagandaa tuottaa siis kolme ajatuspajaa (magma, agenda ja samarbetsforum) sekä iso joukko muita yhdistyksiä ja toimijoita... folktingetistä puhumattakaan.

Tekeekö se valheista jotenkin fiinimpiä?
Pointti on se, että oikeusministeriön virkamiehet levittävät kaksikelisyyspropagandaa ikäänkuin totuutena. On aivan sama, vaikka sisällön tuottaisi yksittäinen tubettaja..Mutta kun video julkaistaan ministeriön sivulla, siitä tulee totuus, vaikka kaksikielisyyden ihanuus on vain mielipide,
Yhdistys tiedusteli (en tiedä kuka, ruusu hänelle) kampanjasta oikeusministeröstä ja vastaus oli tämä (julkaistu facessa yhdistyksen sivuilla):

Oikeusministeriö on ollut kampanjan yhteistyökumppani.
Oikeusministerö on ollut sekä rahoittamassa että suunnittelemassa kampanjaa.
Osallistumista kampanjaan he perustelevat kansalliskielistrategialla.

Siis käytännössä nämäkin ammattimaisesti ja kalliisti tuotetut vääristellyt propagandapläjäykset on maksettu minun ja sinun veroista. Kiitetään tästä mahdollisuudesta tälläkin tavoin osallistua pakkoruotsitalkoisiin.

Yliopistojen laajassa kansalaisselvityksessä 74% kansalaisista halusi pakkoruotsin heti vapaaehtoiseksi eivätkä kaikki loputkaan olleet nykyisen kaltaisen pakon takana. Silti hallintomme käyttää verovarojamme pakon pönkittämiseen mm. tuottamalla videon, jonka nimi on "pakkoruotsikeskustelu on vanhanaikaista". Voiko selvemmin näyttää keskisormea demokratialle tämä "oikeusministeriön demokratia- ja kieliasioiden yksikkö".

Ja tämä aikana, jolloin vielä persu oli oikeusministerinä.

Vastaa Viestiin