Mutta onko olemassa "omaa suomalaista kulttuuria", jonka uudistamisprosessiin olemme kutsutut? Luulen niin.
Onko suomenruotsalaisuus oleellinen osa tätä prosessia? Luulen niin, mutta en näe, että ruotsin kielen tulisi sen vuoksi olla pakollinen.
Itse olen todella miettinyt, miksi kielivapauden argumentit eivät tee mitään vaikutusta pakollisen ruotsin kannattajiin. Onneksi löysin tämän ystäväni, joka oli riittävän rehellinen kuvatakseen sitä maailmankuvaa, jolle pakollisen ruotsin loukkaamattomuus perustuu. Siellä on ihan omat määrittelynsä sanoille "suomalaisuus", "perustuslaillisuus" ja "sivistys".
Minulla ei oikeastaan ole mitään sitä vastaan, että monet suomalaiset määrittelevät nuo monimerkitykselliset käsitteet omalla tavallaan. Mutta entä kun määrittely tekee suomalaisuudesta jotain, minkä voi saavuttaa vain tietynlaisen koulutuksellisen ja maailmankuvallisen prosessin päätteeksi?
Nähdäkseni kielikeskustelu jakaa kansan kahteen leiriin, joiden välillä on hyvin vähän aitoa mielipiteidenvaihtoa - enimmäkseen luokatonta herjanheittoa, parhaimmillaankin argumentoidaan ihan eri lähtökohdista ja toisen argumenttien ohi.
Kuuluuko tällainen ristiriitaisten määrittelyjen pohjalta lähtevä ohikeskustelu oleellisena osana kansallisten kulttuurien prosessiin
Tapsan asenteelle ja analysointikyvylle edelleen kukkia.