Lausuntokierros: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Lausuntokierros: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 27.12.2022 15:49

Pakkoruotsin lisääminen peruskoulussa etenee RKP:n vaatimalla tavalla:
Myös Suomen kieltenopettajat ottavat kantaa lausuntokierroksella.
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry kannattaa 7. vuosiluokalle kohdennettua 1 vuosiviikkotunnin lisäystä
Mutta sitten ollaankin muka huolissaan asiasta,jota juuri on kannatettu.
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry esittää tässä yhteydessä myös huolensa B1-kielen tuntimäärän lisäämisen vaikutuksista muiden kielten opiskeluun ja tarjontaan :) :shock: :o :
:lol:
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 29.12.2022 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SJONS
Viestit: 738
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 28.12.2022 15:43

Kuka suosituisi ottamaan huolekseen, että UUSI KIELIPOLITIIKKA, VAPAA KIELIVALINTA ja SUOMALAISUUDEN LIITTO lähettäisivät ministeriöihin vastaavia kirjelmiä!

Olen tosissani! En laske leikkiä! Kenellä on kyky ja taito laatia kirjelmiä? Nyt olisi korkea aika toimia ja heittää santaa rattaisiin!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 16:22

SJONS kirjoitti: 28.12.2022 15:43 Kuka suosituisi ottamaan huolekseen, että UUSI KIELIPOLITIIKKA, VAPAA KIELIVALINTA ja SUOMALAISUUDEN LIITTO lähettäisivät ministeriöihin vastaavia kirjelmiä!

Olen tosissani! En laske leikkiä! Kenellä on kyky ja taito laatia kirjelmiä? Nyt olisi korkea aika toimia ja heittää santaa rattaisiin!
Tässä tapauksessa olemme pahasti myöhässä..

Lausuntopyyntö oli verhottu sellaiseen kapulakieliseen muotoon, ettei kukaan kiinnittänyt siihen mitään huomiota..pakkoruotsia ei mainittu edes lausuntopyyntö otsikossa...

Lausuntoja on annettu 29 kappaletta, ja esim Elinkeinoelämä

EK vastustaa pakkoruotsin lisäämistä peruskouluun.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ei kannata esitettyjä muutoksia perusopetuksen valtakunnallisista
tavoitteista ja tuntijaosta annettuun asetukseen ja perusopetusasetukseen.
EK kantaa suurta huolta peruskoululaisten heikkenevistä oppimistuloksista, ja kielten opiskelun
suosion pitkään jatkuneesta laskusta. Esityksen tavoite edistää toisen kotimaisen kielen ja etenkin
B1-ruotsin oppimista on sinänsä kannatettava. Vuosiviikkotuntien lisääminen voi olla yksi keino
puuttua heikkeneviin oppimistuloksiin myös B1-kielen osalta. EK kuitenkin korostaa, että
tämänkaltaisten muutosten tekeminen ilman tuntijaon käsittelyä kokonaisuutena on kestämätön
tapa kehittää suomalaista peruskoulua.
Asetusmuistiossa ei ole esitetty mitään kokonaisarviointia nykyisestä tuntijaosta, jonka perusteella
ehdotettu muutos olisi tehtävä tässä aikataulussa. Ainoa peruste B1-kielen vuosiviikkotuntimäärän
kasvattamiseen matematiikan, äidinkielen tai vaikkapa liikunnan sijaan on esityksen perusteella
pääministeri Marinin hallituksen budjettiriihessä 1.9.2022 tekemä linjaus
.
Ainoa peruste B1-kielen vuosiviikkotuntimäärän
kasvattamiseen matematiikan, äidinkielen tai vaikkapa liikunnan sijaan on esityksen perusteella
pääministeri Marinin hallituksen budjettiriihessä 1.9.2022 tekemä linjaus

eli suomeksi
RKP:n röyhkeys!!!!

Olen usein väitellyt EK:n edustajien kanssa pakkoruotsista, mutta nyt huomaan, että he ovat palaamassa vuoden 2010 linjoille.

Olen tyytyväinen heidän lausuntoonsa.
Siitä välittyy kyllästyminen RKP:n venkoiluun.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 16:43

Suurin osa lausunnoista on tuttua vähä-älyistä hyminää ja opetusministeriön perseenuolentaa,mutta esim.
KARVI ja SIVISTA ovat osin kriittisiä.

Myönteinen seikka yhden vuosiviikkotunnin lisäämisestä vuosiluokalle 7 on ruotsin opettajien
työllisyyden helpottuminen (Saarinen ym. 2021).


Haasteena on kuitenkin, miten ruotsin kielen
aineenopettajankoulutukseen saadaan houkuteltua lisää hakijoita ja miten varmistetaan luokan-
opettajien riittävä ruotsin kielen taito.

Yli puolet luokanopettajaopiskelijoista arvioi ruotsin kielen
taitonsa vain kohtalaiseksi tai tyydyttäväksi, eivätkä he katsoneet korkeakoulututkintoon kuuluvien
pakollisten ruotsin opintojen riittävän kielitaidon kohentamiseen (Rossi ym. 2017.).

Vuosiluokalla 6 B1-ruotsia opettaa voi opettaa luokanopettaja, jolla ei yleensä ole aineenopetta-jan
pätevyyttä. Karvin vuoden 2022 B1-ruotsin arviointiin osallistuneista opettajista (Härmälä 2023
tulossa) 40 % ilmoitti opettavansa B1-ruotsia myös 6. vuosiluokalla ja kaikilla kyselyyn vas-tanneilla
opettajilla (n=70) oli ruotsin kielen aineenopettajan pedagogiset opinnot (Härmälä ym. 2023
tulossa). Opettajakelpoisuuteen liittyvät kysymykset eivät näin ollen kosketa kaikkia kuntia. Varsinkin
pienissä kunnissa pätevien ruotsin opettajien löytyminen luokille 1–6 on ollut haasteel-lista
(Saarinen ym. 2021).


Tuntimäärän lisäämisen yhteydessä on hyvä myös pohtia, missä määrin B1-ruotsin tuntien lisää-
minen vähentää oppilaiden mahdollisuutta ja halua opiskella muita aineita, esimerkiksi muita A2-kieliä..


Summa summarum: kuristusotteesta ei päästä!

Karvi katsoo, että B1-ruotsin tuntijakoon ehdotettu uudistus on erittäin kannatettava. Yhden
vuosiviikkotunnin lisääminen vuosiluokalle 7 luo edellytyksiä vahvistaa ruotsin kielen osaamista
yhteiskunnassamme ja lisää tasa-arvoisuutta kuntien ja koulujen välillä. Samalla kuitenkin pitää
huolehtia siitä, että kelpoisia ruotsin opettajia on riittävästi saatavilla. Yhden vuosiviikkotunnin
lisääminen ei kuitenkaan yksin ole riittävä toimenpide turvaamaan ruotsin kielen riittävää osaamistasoa maamme toisena virallisena kielenä.
On myös pyrittävä löytämään tapoja, miten ruotsin
kielen opiskelua voidaan integroida muiden aineiden opetukseen, koulun koko toimintakulttuu-riin
ja miten opiskelijoille annetaan enemmän omaa vastuuta osaamisensa kehittämisestä myös koulun
ulkopuolella (vrt. Härmälä ym. 2022) ja myöhemmin työelämässä (Hildén ym. 2014).

Tuntimäärän
lisääminen B1-ruotsiin on samalla myös kielipoliittinen kannanotto maamme toisen virallisen kielen
osaamistason turvaamisen puolesta
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 28.12.2022 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 16:49

Lausunnoissa ylistetään uhrauksien tekoa keinotekoisen kaksikielisyysideologian eteen, mutta realistisesti myönnetään, että ideologialle uhraaminen on pois kaikesta muusta.. ..

Koko opetuseliitti on aivan sekaisin!

Oppilaat ovat tässä pelkkiä pelinappuloita!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 16:56

He eivät antaudu, vaan jatkavat sitkeästi käärmeen ajamista pystyyn..
Pelkkä tuntimäärän lisäys ei tuo ratkaisua ruotsin kielen osaamisongelmaan. Tuntimäärän lisäys voi
parantaa joidenkin oppilaiden osaamista, mutta se ei korjaa asenneongelmaa, joka on varsin-kin B1-
ruotsissa yksi opetuksen suurimmista haasteista (esim. Tuokko 2009). Opiskelijat eivät koe ruotsin
kieltä hyödyllisenä arkipäivän tilanteiden, tulevien opintojensa tai työelämän kannalta. Myös ruotsin
kielen vapaaehtoisuus ylioppilastutkinnossa on todettu heikentäneen ruotsin kielen osaamistasoa ja
motivaatiota opiskella ruotsia. Oppilaat eivät hyödynnä arkipäivän elämässä esiin tulevia ruotsin
kielen tarjoumia siinä määrin kuin esimerkiksi englannissa (Härmälä 2023 tulossa; Härmälä ym.
2022).
Tuntimäärän lisäys ei paranna ruotsin kielen osaamista ennen kuin, kun opiskelijoiden asenne- ja
motivaatio-ongelmaan löydetään ratkaisuja. Siksi nämä ongelmat tulee huomioida erityisen pai-
nokkaasti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) tehtävissä muutoksissa ja täy-
dennyksissä koskien opetuksen keskeisiä tavoitteita ja sisältöjä. Oppilaan toimijuutta ja omaa
aktiivisuutta tavoitteiden asettelussa, erilaisten kielenoppimismahdollisuuksien löytämisessä ja
ruotsin kielen hyödyllisyyden ymmärtämisessä tulee korostaa sisältöjen ja tavoitteiden kuvauksis-sa.
Myös ryhmäkokojen pienentäminen ja oppilaiden ryhmitteleminen ruotsin osaamisen perus-teella
voi edesauttaa tavoitteiden saavuttamista ja parantaa tuntien työrauhaa. B1-ruotsin oppi-joissa on
myös heitä, jotka haluavat oppia ja kehittää kielitaitoaan, joten myös heidän oppimis-potentiaaliaan
ei tule unohtaa vaan opetusta on voitava eriyttää sekä ala- että ylöspäin.
Koska ruotsi on maamme toinen virallinen kieli, on syytä pohtia, miten B1-kielen opetus saadaan yhä
enemmän integroitua myös muiden aineiden opetukseen ja koko koulun toimintakulttuuriin.
Esimerkiksi monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa on hyvät mahdollisuudet hyödyntää ruotsin
kielen oppimista ja opiskelua. Tietoisuuden lisääminen ruotsin kielestä tulee tehdä näkyväksi koko
koulun tasolla ja osana kielikasvatusta.
Sanoisin, että EPÄTOIVOISTA!!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 16:58

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 28.12.2022 16:56 He eivät antaudu, vaan jatkavat sitkeästi käärmeen ajamista pystyyn..
Pelkkä tuntimäärän lisäys ei tuo ratkaisua ruotsin kielen osaamisongelmaan. Tuntimäärän lisäys voi
parantaa joidenkin oppilaiden osaamista, mutta se ei korjaa asenneongelmaa, joka on varsin-kin B1-
ruotsissa yksi opetuksen suurimmista haasteista (esim. Tuokko 2009). Opiskelijat eivät koe ruotsin
kieltä hyödyllisenä arkipäivän tilanteiden, tulevien opintojensa tai työelämän kannalta. Myös ruotsin
kielen vapaaehtoisuus ylioppilastutkinnossa on todettu heikentäneen ruotsin kielen osaamistasoa ja
motivaatiota opiskella ruotsia. Oppilaat eivät hyödynnä arkipäivän elämässä esiin tulevia ruotsin
kielen tarjoumia siinä määrin kuin esimerkiksi englannissa (Härmälä 2023 tulossa; Härmälä ym.
2022).
Tuntimäärän lisäys ei paranna ruotsin kielen osaamista ennen kuin, kun opiskelijoiden asenne- ja
motivaatio-ongelmaan löydetään ratkaisuja. Siksi nämä ongelmat tulee huomioida erityisen pai-
nokkaasti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) tehtävissä muutoksissa ja täy-
dennyksissä koskien opetuksen keskeisiä tavoitteita ja sisältöjä. Oppilaan toimijuutta ja omaa
aktiivisuutta tavoitteiden asettelussa, erilaisten kielenoppimismahdollisuuksien löytämisessä ja
ruotsin kielen hyödyllisyyden ymmärtämisessä tulee korostaa sisältöjen ja tavoitteiden kuvauksis-sa.
Myös ryhmäkokojen pienentäminen ja oppilaiden ryhmitteleminen ruotsin osaamisen perus-teella
voi edesauttaa tavoitteiden saavuttamista ja parantaa tuntien työrauhaa. B1-ruotsin oppi-joissa on
myös heitä, jotka haluavat oppia ja kehittää kielitaitoaan, joten myös heidän oppimis-potentiaaliaan
ei tule unohtaa vaan opetusta on voitava eriyttää sekä ala- että ylöspäin.
Koska ruotsi on maamme toinen virallinen kieli, on syytä pohtia, miten B1-kielen opetus saadaan yhä
enemmän integroitua myös muiden aineiden opetukseen ja koko koulun toimintakulttuuriin.
Esimerkiksi monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa on hyvät mahdollisuudet hyödyntää ruotsin
kielen oppimista ja opiskelua. Tietoisuuden lisääminen ruotsin kielestä tulee tehdä näkyväksi koko
koulun tasolla ja osana kielikasvatusta.
Sanoisin, että EPÄTOIVOISTA!!
Tähän on vain yksi keino: ruotsi vapaaehtoiseksi!!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 17:00

Tavoitetason laskuun toisella asteella on voi-
makkaasti yhteydessä se, että valtaosa oppilaista ei saavuta taitotasoa A1.3 vuosiluokan 9 lopus-sa
(Härmälä ym. 2023 tulossa; Tuokko 2008).

Tästä puolestaan seuraa, että oppilaiden heikko
osaaminen perusopetuksen päättövaiheessa vaikeuttaa merkittävästi heidän mahdollisuuksiaan
jatkaa ruotsin opintojaan ja saavuttaa esimerkiksi ylioppilastutkinnossa edellytetty osaamistaso.

Lukio-opetuksen 10 opintopistettä B1-ruotsissa ei riitä kuromaan oppilaiden osaamisvajetta taito-
tasolta A1.3 (ja sen alle) taitotasolle B1.1, sillä kyseisten tasojen välissä on kaksi kokonaista taito-
tasoa (A2.1 ja A2.2).

Myös korkea-asteen tavoitetaso B1.1 on näin ollen suurelle osalle oppilaita liian
korke
a (OKM 2012; Juurakko-Paavola ym. 2013).
Tähän on vain yksi järkiratkaisu: ruotsi vapaaehtoiseksi!!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 17:01

Koko opetuseliitti on aivan sekaisin!

RKP:n panttivankeina

Sinänsä pakkoruotsitus näyttää kärsineen täydellisen haaksirikon..
mutta eliitti jatkaa sitkeästi pään lyömistä seinään.

pjl69
Viestit: 663
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 28.12.2022 17:22

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 28.12.2022 16:56
Koska ruotsi on maamme toinen virallinen kieli, on syytä pohtia, miten B1-kielen opetus saadaan yhä
enemmän integroitua myös muiden aineiden opetukseen ja koko koulun toimintakulttuuriin.
Sanoisin, että EPÄTOIVOISTA!!
En tiedä epätoivosta, mutta sanoisin todella vaaralliseksi nyt ainakin. Olen jo pitkään odottanut ja pelännyt, että ruotsilla tuhotaan myös muiden aineiden opiskelut. Miltä kuulostaisi esimerkiksi ruotsiksi opiskeltava matematiikka tai historia?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 17:35

pjl69 kirjoitti: 28.12.2022 17:22
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 28.12.2022 16:56
Koska ruotsi on maamme toinen virallinen kieli, on syytä pohtia, miten B1-kielen opetus saadaan yhä
enemmän integroitua myös muiden aineiden opetukseen ja koko koulun toimintakulttuuriin.
Sanoisin, että EPÄTOIVOISTA!!
En tiedä epätoivosta, mutta sanoisin todella vaaralliseksi nyt ainakin. Olen jo pitkään odottanut ja pelännyt, että ruotsilla tuhotaan myös muiden aineiden opiskelut. Miltä kuulostaisi esimerkiksi ruotsiksi opiskeltava matematiikka tai historia?
Epätoivoiset ovat myös vaarallisia.

Mietitään realismia: pk-seudun oppilaista 25% on vieraskielsiä, joilla on vaikeuksia ymmärtää jopa suomea..
Muualla Suomessa ei ole mitään luontaista kosketusta ruotsin kieleen, joten miksi matematiikan opettaja alkaisi Tampereella vääntää väkisin ruotsia?
Pääkirjoitus: Maahanmuuttajien ruotsin tunnit on korvattava suomen opetuksella
Suomalaisen peruskoulun menestystarina on uhattuna 2020-luvulla, elleivät vieraskieliset oppilaat opi suomen kieltä nykyistä huomattavasti paremmin, kirjoittaa Iltalehden Lauri Nurmi.

NRR
Viestit: 9873
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 28.12.2022 17:47

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 28.12.2022 17:35 Mietitään realismia: pk-seudun oppilaista 25% on vieraskielsiä, joilla on vaikeuksia ymmärtää jopa suomea..
Muualla Suomessa ei ole mitään luontaista kosketusta ruotsin kieleen, joten miksi matematiikan opettaja alkaisi Tampereella vääntää väkisin ruotsia?
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 28.12.2022 17:01 Koko opetuseliitti on aivan sekaisin!

RKP:n panttivankeina

Sinänsä pakkoruotsitus näyttää kärsineen täydellisen haaksirikon..
mutta eliitti jatkaa sitkeästi pään lyömistä seinään.
Espoossa ja Vantaalla alkaa olla puolet vieraskielisiä. Minulla ei ole virallisia lukuja, vain tuttujen kokemuksia koululta. En tiedä, kerrotaanko enää tilastoja kuin vain oman koulun osalta ja vain opettajille.

Ei riitä enää keskustelu kännykän sulkemisesta tunnilla.

Näin. Panttivankeina ja sekaisin:
- kieltenopet ja muut opet
- koulujen ja koulutusalan hallinto
- kieltenopetuksen tutkimus ja kasvatustieteilijät
- korkeakoulupedagogit
- yhteiskuntatieteilijät kautta linjan
- viestinnän ja median ammattilaiset, toimittajat, omistajat
- poliitikot
...

Samaan tapaan kuin nyt mietitään, miten Venäjä pääsi yllättämään ja energiakriisi ja globaalit markkinat ja...
pitäisi miettiä, miksi kaksikielisyysnäytelmän annettiin syrjäyttää todellisuus ja ihmisten oikeat tarpeet ja identiteetit...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 18:08

Samaan tapaan kuin nyt mietitään, miten Venäjä pääsi yllättämään ja energiakriisi ja globaalit markkinat ja...
pitäisi miettiä, miksi kaksikielisyysnäytelmän annettiin syrjäyttää todellisuus ja ihmisten oikeat tarpeet ja identiteetit...
Osuva vertaus..

Eliitti elää jossain omassa kuplassaan..ja eliitissä
ruotsinkielisten osuus on 50%.. totta kai se vääristää ajattelua..

Huvittava oli myös Tampereen kaupungin kannanotto: sen henki oli
"kaikki käy,kunhan valtio maksaa kulut"

Kyllähän valtion tukityöllistämä ruotsinopettaja maksaa myös kunnallisveroa eli rahat pois kuleksimasta..

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2206
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kieltenopettajat näyttävät olevan "lievästi sanoen" sekaisin..

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 28.12.2022 19:06

Erilaisten oppijoiden liitto kiittää lausuntopyynnöstä.

Toisen kotimaisen kielen ja B1-ruotsin kielen oppimisen ja opetuksen edistäminen on tärkeä tavoite.

Erilaisten oppijoiden liitto kannattaa lisäystä opetuksen tuntimäärään mutta pyytää huomioimaan seuraavat näkökohdat.

Oppilaille, joilla on oppimisvaikeus tai muita oppimisen haasteita, vieraiden kielten oppiminen ja
opiskelu voi olla huomattavan hankalaa.

Mm. lukivaikeuteen liittyy usein erityisiä vaikeuksia
vieraiden kielten oppimisessa ja opiskelussa nykyisin perusopetuksessa yleisesti käytössä olevien
opetusmenetelmien avulla.

On hyvin yleistä, että oppilaat, joilla on lukivaikeus,
kokevat
nimenomaan vieraiden kielten ja erityisesti ruotsin kielen opiskelun erittäin kuormittavaksi ja jopa
ylivoimaiseksi
. B1-ruotsin kielen kohdalla tähän voi vaikuttaa mm. se, että kun kielen opiskelu alkaa
vasta 11–13-vuotiaana, lapsen paras herkkyysvaihe kielen oppimiseen on ohitettu ja sen lisäksi
oppimisvaikeuden myötä hänelle on voinut jo muodostua huono käsitys itsestä oppijana.

Heikko menestys B1-kielen oppimisessa aiheuttaa ymmärrettävästi lisää huonommuuden tunnetta ja
ahdistusta ja on omiaan vähentämään opiskelumotivaatiota.

Monella heikko kielitaito ja kielten opiskeluun liittyvät häpeän ja ahdistuksen tunteet
on saattanut estää hakeutumisen lukioon, vaikka muuten lukio olisi tuntunut ammattiopintoja itselle
sopivammalta vaihtoehdolta

Vastaa Viestiin