SJONS kirjoitti: ↑28.12.2022 15:43
Kuka suosituisi ottamaan huolekseen, että UUSI KIELIPOLITIIKKA, VAPAA KIELIVALINTA ja SUOMALAISUUDEN LIITTO lähettäisivät ministeriöihin vastaavia kirjelmiä!
Olen tosissani! En laske leikkiä! Kenellä on kyky ja taito laatia kirjelmiä? Nyt olisi korkea aika toimia ja heittää santaa rattaisiin!
Tässä tapauksessa olemme pahasti myöhässä..
Lausuntopyyntö oli verhottu sellaiseen kapulakieliseen muotoon, ettei kukaan kiinnittänyt siihen mitään huomiota..pakkoruotsia ei mainittu edes lausuntopyyntö otsikossa...
Lausuntoja on annettu 29 kappaletta, ja esim Elinkeinoelämä
EK vastustaa pakkoruotsin lisäämistä peruskouluun.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ei kannata esitettyjä muutoksia perusopetuksen valtakunnallisista
tavoitteista ja tuntijaosta annettuun asetukseen ja perusopetusasetukseen.
EK kantaa suurta huolta peruskoululaisten heikkenevistä oppimistuloksista, ja kielten opiskelun
suosion pitkään jatkuneesta laskusta. Esityksen tavoite edistää toisen kotimaisen kielen ja etenkin
B1-ruotsin oppimista on sinänsä kannatettava. Vuosiviikkotuntien lisääminen voi olla yksi keino
puuttua heikkeneviin oppimistuloksiin myös B1-kielen osalta. EK kuitenkin korostaa, että
tämänkaltaisten muutosten tekeminen ilman tuntijaon käsittelyä kokonaisuutena on kestämätön
tapa kehittää suomalaista peruskoulua.
Asetusmuistiossa ei ole esitetty mitään kokonaisarviointia nykyisestä tuntijaosta, jonka perusteella
ehdotettu muutos olisi tehtävä tässä aikataulussa. Ainoa peruste B1-kielen vuosiviikkotuntimäärän
kasvattamiseen matematiikan, äidinkielen tai vaikkapa liikunnan sijaan on esityksen perusteella
pääministeri Marinin hallituksen budjettiriihessä 1.9.2022 tekemä linjaus.
Ainoa peruste B1-kielen vuosiviikkotuntimäärän
kasvattamiseen matematiikan, äidinkielen tai vaikkapa liikunnan sijaan on esityksen perusteella
pääministeri Marinin hallituksen budjettiriihessä 1.9.2022 tekemä linjaus
eli suomeksi
RKP:n röyhkeys!!!!
Olen usein väitellyt EK:n edustajien kanssa pakkoruotsista, mutta nyt huomaan, että he ovat palaamassa vuoden 2010 linjoille.
Olen tyytyväinen heidän lausuntoonsa.
Siitä välittyy kyllästyminen RKP:n venkoiluun.