http://sverigesradio.se/sisuradio/nyhet ... el=3782572
Koulutusministeri Jan Björklund. Kuva: Fredrik Persson/Scanpix.
Hallitus kannustaa peruskoululaisia kielenopintoihin, äidinkielen opiskelu ei kuitenkaan tuo lisäpisteitä. Neljän vuoden päästä voimaan astuvan uuden arvostelukäytännön mukaan modernin kielen, eli saksan, ranskan tai espanjan valinneet yläastelaiset saavat kieliopintojen aiheuttamasta vaivannäöstään lisäpisteitä. Äidinkielen, kuten esimerkiksi suomen, opiskelu ei koulutusministeri Jan Björklundin mukaan vaadi yhtä suurta työpanosta eikä siihen siksi tarvitse erityiskannusteita.
- Uudistuksen tarkoituksena on kannustaa oppilaita valitsemaan uusia vieraita kieliä, jotka ovat tärkeitä Euroopassa ja maailmalla, mutta jotka monesti putoavat pois oppilaan valitsemien aineiden joukosta. Tarkoituksena ei sitävastoin ole antaa pisteitä niistä kielistä, jotka oppilaalla on jo hallussa. Useimmat kouluaineet ovat vaativia, mutta erityisesti vieraat suuret kielet vaativat paljon läksyjen ja kieliopin lukemista, mikä johtaa siihen, etteivät ne houkuttele oppilaita. Tähän me haluamme muutoksen, koulutusministeri Jan Björklund selittää.
Björklund sanoo palkittavien kielten, eli saksan, ranskan ja espanjan valikoituneen uudistukseen sisältyviksi saatavilla olevien pätevien opettajien mukaan. Ajatus siitä, että Ruotsissa asuvien monien tuhansien nuorten jo heikkenevää ensimmäisen tai toisen kotikielen oppimista kannustettaisiin esimerkiksi antamalla myös äidinkielen opiskelusta lisäpisteitä on Björklundin mukaan pelkästään ruotsia kotikielenään puhuvia syrjivä.
Ehdotuksen taustalla on huoli siitä, että vain noin kaksi kolmesta peruskoululaisesta valitsee englannin kielen lisäksi toisen vieraan kielen, mikä johtaa siihen, ettei Ruotsi enää pärjää kansainvälisessä kilpailussa.
Miksi Ruotsin esimerkki ei nyt kelpaa ???
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 18.11.2008 17:06
- Paikkakunta: Tampere
Re: Miksi Ruotsin esimerkki ei nyt kelpaa ???
Katainen 14062010
"Kun kokous jo aiemmin oli päättänyt että ruotsin kielen perustuslaillinen asema säilytetään ja toista kotimaista kieltä ei peruskouluissa muuteta valinnaiseksi oppiaineeksi, ovat puoluekokouksen päätökset keskenään ristiriidassa ja edellyttävät tulkintaa. Puoluekokous hylkäsi useammassa aloitteessa ajatuksen ruotsin kielen opiskelun vapaaehtoisuudesta. Siihen liittyvä viittaus oli kielten opiskelun monipuolisuuteen pyrkivässä hyväksytyssä aloitteessa. Tulkitsen siksi puoluekokouksen tahtoa siten, että ruotsin kielen perustuslaillinen asema halutaan turvata ja molempien kotimaisten kielten opetus halutaan turvata osana suomalaista yleissivistystä ja kulttuuria. Samalla on kuitenkin edistettävä mahdollisimman monipuolisten kieliopintojen mahdollisuutta."
Ans kattoo millä tavalla hallitus ja opetusministeriö tukee mahdollisimman monipuolisia kielitaitoja. Kolmannen kielen ottaminen on liian monille liian kova paikka luulen mä.
"Kun kokous jo aiemmin oli päättänyt että ruotsin kielen perustuslaillinen asema säilytetään ja toista kotimaista kieltä ei peruskouluissa muuteta valinnaiseksi oppiaineeksi, ovat puoluekokouksen päätökset keskenään ristiriidassa ja edellyttävät tulkintaa. Puoluekokous hylkäsi useammassa aloitteessa ajatuksen ruotsin kielen opiskelun vapaaehtoisuudesta. Siihen liittyvä viittaus oli kielten opiskelun monipuolisuuteen pyrkivässä hyväksytyssä aloitteessa. Tulkitsen siksi puoluekokouksen tahtoa siten, että ruotsin kielen perustuslaillinen asema halutaan turvata ja molempien kotimaisten kielten opetus halutaan turvata osana suomalaista yleissivistystä ja kulttuuria. Samalla on kuitenkin edistettävä mahdollisimman monipuolisten kieliopintojen mahdollisuutta."
Ans kattoo millä tavalla hallitus ja opetusministeriö tukee mahdollisimman monipuolisia kielitaitoja. Kolmannen kielen ottaminen on liian monille liian kova paikka luulen mä.
Re: Miksi Ruotsin esimerkki ei nyt kelpaa ???
Ongelmahan on siinä, että meillä käydään koko kieltenopetuskeskustelu kielipoliittisista lähtökohdista, eikä kukaan kysy, miten rakennetaan järjestelmä, joka tukee erilaisia lapsia mahdollisimman hyvään ja heitä palvelelvaan kielitaitoon.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 18.11.2008 17:06
- Paikkakunta: Tampere
Re: Miksi Ruotsin esimerkki ei nyt kelpaa ???
Näin on, meillä on rasitteena tämä politiikka jota ei pitäisi sekoittaa pedagogiikkaan ja sen takia puhutaan vääristä lähtökohdista eikä oppilaan tarpeesta. Ruotsin malli olisi erinomainen ja sitä olisi hyvä pyrkiä syöttämään mallina koska yhden vieraan kielen opiskelullakin moni pärjäisi erinomaisesti. On typerää lähteä siitä että kaikki tarvitsisivat mahdollisimman monen vieraan kielen taidot koska harvalle suomalaiselle niistä on oikeata hyötyä elämässään.Sees kirjoitti:Ongelmahan on siinä, että meillä käydään koko kieltenopetuskeskustelu kielipoliittisista lähtökohdista, eikä kukaan kysy, miten rakennetaan järjestelmä, joka tukee erilaisia lapsia mahdollisimman hyvään ja heitä palvelelvaan kielitaitoon.
Re: Miksi Ruotsin esimerkki ei nyt kelpaa ???
Tähän kielipoliittiseen keskusteluun toi mielestäni laittamattomasti uuden ja raikkaan näkökulman prinssi Daniel pitäessään iki-ihanan puheensa Victorialle. Hän puhui sujuvasti vuoroin ruotsiksi ja englanniksi.
Tätä se pohjoismainen kielenkäyttö vierastilanteissa on: oman äidinkielen, sen tunnekielen ja englannin välistä vuorottelua, oli äidinkieli mikä tahansa.
Oli ihana olla mukana juhlivan Tukholman kaduilla. Käytin kaikkia osaamiani kieliä ja ihmisiä oli kaikkialta maailmasta. Ei vilahdustakaan kielitaitovaatimuksilla synkistelystä ja suomalaisten mollaamisesta. Oli mukavaa tulla kotiin tasavaltaan. Kun vielä päästäisiin siihen demokratiaan
Tätä se pohjoismainen kielenkäyttö vierastilanteissa on: oman äidinkielen, sen tunnekielen ja englannin välistä vuorottelua, oli äidinkieli mikä tahansa.
Oli ihana olla mukana juhlivan Tukholman kaduilla. Käytin kaikkia osaamiani kieliä ja ihmisiä oli kaikkialta maailmasta. Ei vilahdustakaan kielitaitovaatimuksilla synkistelystä ja suomalaisten mollaamisesta. Oli mukavaa tulla kotiin tasavaltaan. Kun vielä päästäisiin siihen demokratiaan