Tänään on 21.10.2017 09:35




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 09:39 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Kävi sitten näin. Kun piti panostaa ajattelun taitoihin, erilaisuuden hyväksymiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn, esim. poikien ja maahanmuuttajien kohdalla, sekä terveellisten elämäntapojen omaksumiseen yhteisessä arjessa, päädytään kielipainotteiseen kouluun.

Ojasta allikkoon.

Kiitos RKP ja Kokoomus ja koko folktinget-verkosto puoluekantaan katsomatta.


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 09:50 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Olisiko koulumme saanut kehittyä rauhassa, jos me suomalaiset emme olisi lähteneet kritisoimaan pakkoruotsin järjettömyyttä? Nyt voitaisiin keskustella erilaisten oppijoiden tarpeista, kehittää taide- ja tiedeopetusta, laatia lukujärjestyksiä oppilaiden hyvinvoinnin kannalta, miettiä peruskoulussa ainepainotteisuuden sijaan kokonaisvaltaista opettajuutta ja nuorisotoimen vetämistä kouluille...

Nyt kehityskohteena on kieltenopetus, jossa jokaisella alakoululla tulee olla tarjolla englanti, ruotsi ja vähintään kolmas vieras kieli, mieluiten neljäskin. Riidellään siitä, kuka kieliä saa opettaa ja kuinka paljon lisäresursseja niukkuutta muuten elävällä koululla tulee olla uusiin kieltenopettajiiin, näiden lisäkoulutukseen, kielten uusiin oppimateriaaleihin, ...


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 09:54 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Jouduin kesällä tekemisiin erään alueen ysiluokkalaisten todistusarvosanojen kanssa. Häkellyin siitä, että lähes kaikki oppilaat, jotka ovat lukeneet A2-kieltä, siis toista pitkää kieltä, saivat siitä vitosen tai kutosen ja pyysivät siis, ettei aineen arvosanaa kirjata päättötodistukseen. Esimerkiksi Ahvenanmaalla ja Ruotsissa toinen (ei siis edes kolmas) kieli voidaan lopettaa kesken, jos sen opiskelu käy liian rankaksi - mutta meillä ei edes kerran valittua A2-kieltä saa lopettaa kesken, koska ... niin moni haluaisi todetessaan sen liian raskaaksi, mutta opettajien työllisyys ja liturgia kolhiintuisi liikaa, jos lopettamiset sallittaisiin.

Huomattavaa oli, että jopa ns. kympin tytöt olivat uupuneet kielitaakan alla ja saivat toisesta pitkästä kielestä kuutosen. Ja A2-kielen lukijoissa kyse on kuitenkin valikoituneesta joukosta eli niistä, jotka opettajien varoittelujen ja vaatimusten jälkeen ovat tohtineet valita toisen A2-kielen.

Tätä ei sanota missään. Nämä ovat ei-julkisia tietoja eivätkä kieltenopettajat itse julkista esim. opinnäytteissä näitä arvosanatietoja.

Puhe siitä, että A2-kieltä pitäisi tarjota yhä useammalle ja siten laajentaa kielivarantoa, ovat höpöä. Todellisuudessa suurin osa ahkerista ja taitavista oppilaista ei jaksa lukea kolmea vierasta kieltä. Vain tekemällä ruotsista vapaaehtoinen, voidaan saada laajempi kielivaranto. Tästä puhuivat myös opetusneuvokset. Riittääkö heillä rohkeutta ja voimia edelleen tuoda faktoja esiin?


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 10:05 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Kieltenopettajat ovat tyytyväisiä.

Kieltenopettajat ovat suurin aineopettajien ryhmä yleissivistävässä koulutuksessa. He vievät muita aineopettajia. Muiden opettajaryhmien kannattaa liittoutua heidän kanssaan puolustamaan heidän tavoitteitaan saadakseen edes jonkin oman tavoitteensa kytkykauppana kieltenopettajien tuella läpi.

Kieltenopettajien sisällä suurin ryhmä ovat ruotsinopettajat, joiden palkka ja virat ovat täysin kiinni pakkoruotsissa. Myös kieltenopettajaopiskelijoissa näin.

Kieltenopettajat eivät tule kritisoimaan kielipainotusta koulutuksessa.


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 10:15 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Mitä kielipainotteisesta koulusta seuraa. Ei ainakaan kielitaitoa, sillä vain todellinen tarve ja kiinnostus lisäävät osaamista. Tarve tarkoittaa muuta kuin paperilla asetettuja vaatimuksia tai liturgisia kaunopuheita. Joistakin on kiva panostaa kieliin, mutta todellista tarvetta kieliharrastelulle ei ole.

Tyttöjen ja kieltenopiskelua tukevien kotien (=äitien) lasten menestys koulutiellä vahvistuu kielipainotuksen myötä. Korkeakoulujen sisäänpääsyn nivominen lukiomenestykseen eli ns. hyvän lukion käymiseen vaikuttaa samoin. Ollaan menossa ihan toiseen suuntaan kuin antoivat ymmärtää ne muka huolestuneet äänenpainot ruotsittoman kokeilun kohdalla, silloin huoli numero yksi oli muka poikien ja vähemmän akateemisten kotien lasten uramahdollisuuksien kapeneminen ilman ruotsia. Pahimminhan sellaine kapeutuminen toteutuu näin: pidetään pakkoruotsi, painotetaan kieliä ja painotetaan koulunumeroita.


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 10:21 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Onneksi näyttää vielä siltä, ettei mikään voi pilata nuorten miesten kohenevaa englannin osaamista.

Mutta keinot siihen lienevät kehitteillä. Näin folktingetin tilaamassa nootissa joitakin vuosia sitten jyrisi Euroopan neuvosto:

http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/mi ... and_en.pdf

Present situation
132. --- The decision to make the passing of the matriculation exam in Swedish a voluntary matter for school graduates has, unfortunately, had a negative impact on the demand and quality of Swedish language study, resulting in a lack of proficient Swedish speakers in the civil service --- municipalities are free to start offering Swedish language classes as late as grade 7, as an additional language after English, which may adversely affect the status of Swedish as an official language of Finland.

Recommendation
133. The Advisory Committee urges the Finnish authorities to review the Swedish language teaching system to ensure that Swedish language capacity among the majority population does not further decline. --- The Advisory Committee further invites the authorities to monitor the possible negative effects of introducing English at an early age on the Swedish language capacity of pupils.

Siis tässä asiakirjassa

- arvioidaan, että pakollisesta ruotsin ylioppilaskirjoituksesta luopuminen on ollut tuhoisaa ruotsin osaamiselle

- arvioidaan, että useimpien lasten vasta 7. luokalla aloittama ruotsi on ongelmien taustalla - niinpä pakkoruotsi varhaistettiin alakouluun

- vaaditaan ettei suomalaisten ruotsin osaaminen saa enää pätkääkään huonontua


- katsotaan, että viranomaisten tulisi tarkkailla erityisesti englannin kielen varhaisen aloittamisen negatiivisia vaikutuksia ruotsin osaamiseen

Koska pakkoruotsin perusteena ei ole ruotsin tuoma hyöty - kannattaa miettiä mahdollisuutta, että sen yhtenä merkittävänä perusteena olisikin pakkoruotsin nuorillemme tuottama haitta...


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 26.08.2017 19:06 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6179
Hesarin mielipidepalstalla kirjoittaa tänään joku alakoululaisen vanhempi:
Lainaa:
Kielten opiskelua on aikaistettu jatkuvasti jonkinlaisen kielikylvyn verukkeella. Vaikka asia esitettäisiin miten kauniisti tahansa, jo englannin kanssa taistelevalle viidesluokkalaiselle ruotsin aloitus on lähinnä itkun paikka. --- Uudesta opetussuunnitelmasta hyötyvät ehkä ne luokan viisi todella varhaiskypsää lasta. Loput uupuvat, ja suhde ­koulunkäyntiin kyynistyy entistä aikaisemmin.


Kritiikki kohdistuu laajasti koulun muutokseen, jossa oppilaan menestymisen kannalta vanhempien jatkuva osallistuminen on välttämätöntä. Tämä kokemus kertoo siitä, että koulu on päivastaisista tavoitteista huolimatta nyt karsimassa oppilaita jo varhain.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com