Tänään on 22.09.2017 20:10




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
Lukematon viestiLähetetty: 03.08.2017 18:14 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6079
Ensi viikolla alkaa paljon muutakin kuin pakkoruotsi. Alkaa uuden opetussuunnitelman toteuttaminen (osin jo viime vuonna) ja se tarkoittaa entistä yksilöllisempää oppimista, ilmiöiden pohtimista yli ainerajojen ja monia laaja-alaisia tavoitteita. Perusopetuksessa on tavoitteena
Lainaa:
1. ajattelun ja oppimisen taidot,
2. vuorovaikutus- ja ilmaisutaidot,
3. monilukutaito, jolla tarkoitetaan taitoa tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä (ei vain sanoja vaan myös laskelmia, kaavioita, karttoja, videoita, pelejä,...)
4. arjen taidot ja itsestä huolehtiminen,
5. tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen,
6. työelämätaidot ja yrittäjyys sekä
7. yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen taidot.

http://edu.fi/yleissivistava_koulutus/l ... _osaaminen
Näitä taitoja tavoitellaan siis kaikissa oppiaineissa.

Erityisesti lämmittää tuo ajattelun nostaminen ykköseksi. Se edellyttää ajattelun rehellisyyttä myös opetuksen ammattilaisilta: Pakkoruotsi on käsittämätön resurssisyöppö ja taakka alakoulusta yliopistoon. Missään ei ole vastaavaa järjestelyä. Erityisen kestämätöntä on se, ettei vapautuksia jaeta - sen sijaan herjataan kielissä vaikeuksia omaavia (IRL dysleksikot, maahanmuuttajat) laiskoiksi, asenneongelmaisiksi ja sivistymättömiksi. Tämän on loputtava. Opetusneuvosten keväinen viesti on nostettava esiin.

Toivon myös, että koulu avautuu uusille ammattiryhmille. Nuorisotyöntekijät ja yhteisöpedagogit olisivat tervetulleita rakentamaan nuorten ja opettajien kanssa avoimmuuteen ja myönteiseen yhteisöllisyyteen perustuvaa työympäristöä. Koulun soisi olevan oppilaalle avoin työtila aamusta iltaan.

Syksy kutsuu :)


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 07.08.2017 21:11 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6079
Hesari kirjoittaa peruskoulun uuden opetussuunnitelman tavoitteista ja haasteista:

Lainaa:
Peruskoulu-uudistukseen kuuluu Grahn-Laasosen mukaan myös oppilaiden väliseen tasa-arvoon panostaminen. Sillä tarkoitetaan muun muassa pyrkimystä kuroa umpeen Pisa-tutkimuksessa esiin tullutta tyttöjen ja poikien välistä eroa.

Tasa-arvosta pyritään pitämään huolta myös erilaisista sosioekonomisista taustoista tulevien lasten kesken. Haastaville alueille kouluihin voidaan palkata lisäksi enemmän henkilökuntaa.

Haastaviksi alueiksi ministeri mainitsi muun muassa alueet, joissa on paljon maahanmuuyttajia tai joissa oppilaiden vanhemmilla on paljon työttömyyttä.

Hallituksen kärkihankkeisiin kuuluu myös Liikkuva koulu -ohjelma, jonka tavoitteena on saada jokainen koululainen liikkumaan vähintään tunti päivässä.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005317583.html

Siis haasteena pojat, syrjäytymisvaarassa olevat, maahanmuuttajat ja istuttamisen haitat.
Näihin kaikkiin auttaisi oleellisesti pakkoruotsin purkaminen. Nyt lääkkeeksi tarjotaan lisää pakkoruotsia...


Ylös
 Profiili  
 
Lukematon viestiLähetetty: 07.08.2017 21:23 

Liittynyt: 10.02.2013 16:38
Viestit: 6079
Keskusteluosassa kommentoitiin jutun kohtaa, jossa opetusministeri kehuu ruotsin oppimisen tasoa:

"Grahn-Laasonen kertoi olevansa tyytyväinen siihen, että englantia ja ruotsia opitaan hyvin, "

Lainaa:
Vai että ruotsia opitaan hyvin, on varmaan mennyt Yliopisto/AMK kieltenopettajilla kahvit aamulla väärään kurkkuun tätä lukiessa.


Tuo englannin ja ruotsin "hyvinoppimisen" rinnastus oli kyllä valheellisen pakkoruotsiliturgian huippu!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com