http://edu.fi/yleissivistava_koulutus/l ... _osaaminen1. ajattelun ja oppimisen taidot,
2. vuorovaikutus- ja ilmaisutaidot,
3. monilukutaito, jolla tarkoitetaan taitoa tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä (ei vain sanoja vaan myös laskelmia, kaavioita, karttoja, videoita, pelejä,...)
4. arjen taidot ja itsestä huolehtiminen,
5. tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen,
6. työelämätaidot ja yrittäjyys sekä
7. yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen taidot.
Näitä taitoja tavoitellaan siis kaikissa oppiaineissa.
Erityisesti lämmittää tuo ajattelun nostaminen ykköseksi. Se edellyttää ajattelun rehellisyyttä myös opetuksen ammattilaisilta: Pakkoruotsi on käsittämätön resurssisyöppö ja taakka alakoulusta yliopistoon. Missään ei ole vastaavaa järjestelyä. Erityisen kestämätöntä on se, ettei vapautuksia jaeta - sen sijaan herjataan kielissä vaikeuksia omaavia (IRL dysleksikot, maahanmuuttajat) laiskoiksi, asenneongelmaisiksi ja sivistymättömiksi. Tämän on loputtava. Opetusneuvosten keväinen viesti on nostettava esiin.
Toivon myös, että koulu avautuu uusille ammattiryhmille. Nuorisotyöntekijät ja yhteisöpedagogit olisivat tervetulleita rakentamaan nuorten ja opettajien kanssa avoimmuuteen ja myönteiseen yhteisöllisyyteen perustuvaa työympäristöä. Koulun soisi olevan oppilaalle avoin työtila aamusta iltaan.
Syksy kutsuu