Hillevi Henanen kirjoitti:Tuleehan se sieltä ex "oikeus"ministerikin lausunnolla, josta tekopyhyyttä on riittävästi.
https://www.pohjalainen.fi/mielipide/yl ... -1.2365659
Me emme kasvata vain lapsia, vaan myös tulevia aikuisia, ja on sitten kyse oppimisvaikeuksista, nettikiusaamisesta tai muista ongelmista, on lapselle taattava turvallinen, oikeudenmukainen ja paras mahdollinen tuki ja koulutus.
Yhden pakkoruotsilla kuritetun ryhmän, maahamuuttajat, hän on nähnyt hyväksi jättää ulkopuolelle.
Henriksson on valovuosien päässä erilaisten nuorten koulutuksen tukemisesta muttei ole ymmärtävinään sitä, kehuu oikeudenmukaisuuttaan!
Pitäisikö kertoa, mistä meidän perheemme voi hänen pakkoruotsiruoskaansa kiittää:
- paljon ylimääräistä ja turhaa työtä kotona ruotsintehtävien äärellä niin lapselta kuin vanhemmilta, kaikki muukin kun vaati tavallista enemmän työtä;
- turhia tunteja koulun ruotsin erityisopetuksessa, jolla yritettiin kantaa dysleksikko vitosella läpi peruskouluruotsin;
- kivat sanat opolta vasten nuoren kasvoja tämän tarjotessa lääkärinlausuntoa vapautuksen saamiseksi lukiossa: "ei se oppimisvaikeus ruotsinopiskelua haittaa, sulla on vaan asenneongelma";
- puoli vuotta ylimääräistä lukiossa ruotsin vuoksi, jokainen kurssi vähintään kahdesti, läpipääsy vain siirtymällä kaukana olevaan iltakouluun ns. toivottomien kurssille tuplatuntimäärällä;
- ainainen pelko siitä, että ruotsiin kariutuu koko koulutus, ja sama jatkuu nyt korkeakoulussa;
- pakkoruotsin puolustajien keskusteluissa ja haastatteluissa dysleksikoille yhdessä ja erikseen osoittamat kauniit sanat: "mopopojat", "vammaiset", "surkimukset", "juntit",..."jokainen oppii ruotsin jollei ole tyhmä, laiska ja asenneongelmainen" - sellaista kannustavaa palautetta sisukkaalle nuorelle.
Että kiitos vain Henriksson ja koko folktingetin väki tästä "oikeudenmukaisuudesta", joka on maksanut niin lukemattomia talkootunteja kuin tuhansia euroja ylimääräistä perheelle ja nuorelle. Mitään hyödyllistä ei tuolla panostuksella ole saavutettu mutta se on ollut pois kaikesta muusta, todella tarpeellisesta.
Opettajana olen pystynyt auttamaan paljon. Mitään kiertotietä ei ole, vapautuksia ei edelleenkään saa. Ruotsin erityisopetukseen pannaan käsittämättömän paljon resuja, esim. seiskalle tuleva maahanmuuttajaoppilas huonolla suomella ja englannilla ja ilman ruotsia ei saa vapautusta - hänelle opetetaan erityisopetuksessa kahden vuoden ruotsit lähes yksityisopetuksella! Kukaan ei saa miettiä, mikä on puolikielisen nuoren kouluttautumisen kannalta oikeasti viisasta.
Vuosikymmeninä tuhannet pojat ja nuoret miehet ovat madaltaneet koulutustoiveitaan, keskeyttäneet koulun tai jääneet roikkumaan ruotsia vaile valmiina. Kiitoksia vaan heidänkin puolestaan!
(Laitan osan tästä omaksi aloitukseksi)