Muutama fakta:Ajatuspaja kirjoitti:Kieltenopettajien SUKOL on täysin RKPn hyödyllinen idiootti toistaessaan RKPn viestiä ja vastustaessaan kokeilua!
---
Lukekaapa SUKOLin sivuilta RKPn sanelema kannanotto, jossa dominoefekti on vahvassa roolissa, vaikka sitä ei suoraan mainita kakofonian keskellä!
Kieltenopettajat ovat suurin aineopettajien ryhmä yleissivistävässä koulutuksessa. He vievät muita aineopettajia. Muiden opettajaryhmien kannattaa liittoutua heidän kanssaan puolustamaan heidän tavoitteitaan saadakseen edes jonkin oman tavoitteensa läpi.
Kieltenopettajien sisällä suurin ryhmä ovat ruotsinopettajat, joiden palkka ja virat ovat täysin kiinni pakkoruotsissa.
Jouduin viime viikolla tekemisiin erään alueen ysiluokkalaisten todistusarvosanojen kanssa. Häkellyin siitä, että lähes kaikki oppilaat, jotka ovat lukeneet A2-kieltä, siis toista pitkää kieltä, saivat siitä vitosen tai kutosen ja pyysivät siis, ettei aineen arvosanaa kirjata päättötodistukseen. Esimerkiksi Ahvenanmaalla ja Ruotsissa toinen (ei siis edes kolmas) kieli voidaan lopettaa kesken, jos sen opiskelu käy liian rankaksi - mutta meillä ei edes kerran valittua A2-kieltä saa lopettaa kesken, koska ... niin moni haluaisi todetessaan sen liian raskaaksi, mutta opettajien työllisyys ja liturgia kolhiintuisi liikaa, jos lopettamiset sallittaisiin.
Huomattavaa oli, että jopa ns. kympin tytöt olivat uupuneet kielitaakan alla ja saivat toisesta pitkästä kielestä kuutosen. Ja A2-kielen lukijoissa kyse on kuitenkin valikoituneesta joukosta eli niistä, jotka opettajien varoittelujen ja vaatimusten jälkeen ovat tohtineet valita toisen A2-kielen.
Tätä ei sanota missään. Nämä ovat ei-julkisia tietoja eivätkä kieltenopettajat itse julkista esim. opinnäytteissä näitä arvosanatietoja.
Puhe siitä, että A2-kieltä voitaisiin tarjota yhä useammalle ja siten laajentaa kielivaranttoa, ovat höpöä. Todellisuudessa suurin osa ahkerista ja taitavista oppilaista ei jaksa lukea kolmea vierasta kieltä. Vain tekemällä ruotsista vapaaehtoinen, voidaan saada laajempi kielivaranto. Tästä puhuivat myös opetusneuvokset. Riittääkö heillä rohkeutta ja voimia edelleen tuoda faktoja esiin?