Vihreät ja RKP: Suomenruotsalaisuudelle uusi liputuspäivä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Vihreät ja RKP: Suomenruotsalaisuudelle uusi liputuspäivä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.05.2017 08:35

Vihreät ja RKP ehdottavat Suomi100-hengessä, että Tove Janssonin syntymäpäivästä tulisi liputuspäivä:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017052 ... 7_u0.shtml

Tätä hanketta on pohjustettu pitkään. Neljä vuotta sitten BBL:n pääkirjoituksessa ehdotettiin, että Ruotsalaisuuden päivä siirrettäisiin marraskuulta elokuulle ja juuri Tove Janssonin syntymäpäivään, jossa ei olisi niitä historian varjoja, joita soturikuninkaan ja kolonialismin perintö kantaa. Näin neljä vuotta sitten tällä palstalla:
NRR kirjoitti:
Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ymmärrän tämän. En minä itse pidä hirmuhallitsija Kustaa II Adolfin kuolinpäivää mitenkään itseäni, kulttuuriani tai kieltäni edustavana, mutta sitten Saska Saarikoski menee Hesarissa ja ehdottaa siitä suurta festaripäivää...

Pitää ryhtyä miettimään mikä olisi sopivampi päivä. :roll:
Tätä on nyt käsitelty BBL:ssä. Siellä eräs pääkirjoittaja ehdotti ruotsalaisuuden päiväksi Tove Janssonin syntymäpäivää 9.8. Tuona päivänä saattaa olla syntynyt joku muukin, joka veti melkein kahvit vääräänkurkkuun tuota lukiessa.

No onneksi juuri tuo päivä ei käy, sillä näin muistuttaa vakikommentoija:
- ruotsalaisuus Suomessa rakentuu olemassaoleville rakenteille
- tuo marraskuinen päivä ei ole soturikuninkaan päivä vaan muistutus siitä, että esivanhempamme olivat kaikki ruotsalaisia kielestä riippumatta, meillä on ruotsalainen perintö
- tärkeää on, että päivä on kouluajalla, jolloin lapset ruotsinkielisissä kouluissa voivat kerääntyä laulamaan Modersmålets sångia
- suomenkieliset koulutkin voivat olla mukana
- rapukestit ne vasta ovat pienen ryhmän juttu
Mutta nyt on siis päädytty siihen, että suomenruotsalaisuuden imago on rakennettava muumeille ja loppukesän viimeisille helteille, mustikkapiirakalle ja muumimammamaiselle idyllille.

Tietenkään pitkästä työstä taustalla ei puhuta mitään. Kyse on taas "tavallisen suomalaisen" esityksestä:
IL kirjoitti: idea uudesta virallisesta liputuspäivästä sai alkunsa, kun eräs äidinkielenopettaja otti häneen [vihreiden kansanedustaja] yhteyttä ja ehdotti asiaa. Kansanedustajalle tuli yllätyksenä, ettei Janssonilla vielä ole liputuspäivää.
- Aloite tuli kansalaiselta, en varmaankaan muuten olisi itse hoksannut tähän tarttua
Minäpä julistan elokuun yhdeksännen pakkoruotsista vapautumisen juhlistamisellle: jos liputetaan, liputetaan kielivapaudelle!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Vihreät ja RKP: Suomenruotsalaisuudelle uusi liputuspäiv

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.05.2017 09:09

Arvatkaa mitä löysin kirjoituksistani marraskuulta 2009:

"Suomen kahta kansalliskieltä ja Itämeren ikiaikaista monikielisyyttä voisi juhlistaa vaikka karnevaalipäivällä Turun keskiaikaisten markkinoiden tapaan. Esitellään historiaa ja nykyaikaa iloisesti. Näin syntyisi aitoja positiivisia kokemuksia. Mieluiten lämpimään aikaan. Jos homma olisi elokuun lopulla, koulutkin pääsisivät mukaan. Olisi hyvä motivointialoitus. Ennen kaikkea lisätään rinnan vapautta ja kansalliskielten vetovoimaa. Tehdään oppiminen mahdollisimman yksilölliseksi ja helpoksi eikä nunnuteta vain, että “asenteissa on vikaa” tai “mitä sillä tekee”. Kompromissin sijaan kaipaan winwin-tilannetta (ei nyt löytynyt kotimaisista tätä ilmaisua, sori)."

Tuskin tätä uutta liputuspäivää nyt minun ehdotuksestani on lähdetty tekemään, mutta näin naivi olin kahdeksan vuotta sitten. Kuvittelin, että pakkoruotsi poistuu, kun sen järjettömyys ja epäoikeudenmukaisuus osoitetaan kirjoittamalla mediaan, kansanedustajille ja ministereille. Kuvittelin että pakkoruotsi on jonkinlainen vahinko, korjaamatta jäänyt lapsus, joka hetimmiten korjataan, kunhan joku huomaa nostaa asian esille.

Ja kuvittelin, että tämä kaksikielisyysnäytelmä voisi olla portti Itämeren/Läänemeren monikielisyyden ja monikulttuurisuuden ja aidon historian kunnioittamiselle - ja uskoin vieläpä että asiat täytyy sanoa rakentavasti ja kauniisti ja siksi käyttää totuttua liturgiaa.

Olen tyypillinen kielilahjakas ja sopeutuvainen nainen, jollaisia käytetään hyödyllisinä idiootteina ajettaessa pakkoruotsin jatkoa ja lisäämistä. Häpeän edelleen. Mutta on hyvä ymmärtää, millaisia hyväuskoisia hölmöjä pakkoruotsia on kannattelemassa...

Vastaa Viestiin