Eräs alentuvan halveksiva twiitti

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Eräs alentuvan halveksiva twiitti

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.03.2017 12:15

En jaksa ymmärtää sitä, että itseään fiksuina pitävät ihmiset kuvittelevat itsestään ties mitä ja perustelevat tätä pakkoruotsituksellaan. Tässä Jari Sarasvuon twiitti pakkoruotsikeskusteluun:
Jari Sarasvuo‏ @SarasvuoJari · 21. maaliskuuta
En minäkään kannata pakkoja. Täytyyhän ihmisten saada itse valita tasonsa
Jari Sarasvuo‏ @SarasvuoJari · 21. maaliskuuta
Minulle #pakkoruotsi on ollut epäreilun edun lähde. Niin talouden kuin tunne-elämän tasoilla. Kiitän saamastani sivistyskasvatuksesta.
Näin tämä Sarasvuo on arvioinut meidät yli 74% suomalaisista tasonsa alapuolelle, niin taloudessa kuin tunne-elämässä ja sivistyksessä, meidät ammattilaiset ja/tai akateemiset, miehet ja naiset, erilaiset oppijat, maahanmuuttajataustaiset sekä äskettäin hesarissa kriittisesti pakkoruotsista kirjoittaneet kielten opetusneuvokset. Opetusneuvokset kirjoittivat osaavansa odottaa tätä siwistymättömyyden leimaa, he kirjoittivat näin:
Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista.

Tiedämme hyvin, että tämän mielipiteen esittäjät leimataan sivistymättömiksi moukiksi. Otamme riskin. Ruotsin kieli, pohjoismaiset arvot ja pohjoismainen yhteistyö ovat arvokkaita asioita Suomelle. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että kaikkien suomalaisten pitäisi opiskella ruotsia pakollisena kielenä.

Kansainvälisen yhteistyön edellyttämät kielitaitotarpeet ovat muuttuneet 50 vuodessa radikaalisti. Myös tietämys kielenoppimisesta on mullistunut. Nyt tiedämme, että kielen opiskelu kannattaa aloittaa varhain.

Suomessa tarvitaan myös saksan, venäjän, ranskan ja espanjan osaajia. Osa väestöstä voisi hankkia kohtuullisen kielitaidon kiinassa, japanissa tai arabiassa. Jokaista suomenkielistä ei tule enää pakottaa lähes identtiseen kielitaitoprofiiliin.

TMK
Viestit: 609
Liittynyt: 01.11.2013 03:43

Re: Eräs alentuvan halveksiva twiitti

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 24.03.2017 21:18

NRR kirjoitti:En jaksa ymmärtää sitä, että itseään fiksuina pitävät ihmiset kuvittelevat itsestään ties mitä ja perustelevat tätä pakkoruotsituksellaan. Tässä Jari Sarasvuon twiitti pakkoruotsikeskusteluun:
Jari Sarasvuo‏ @SarasvuoJari · 21. maaliskuuta
En minäkään kannata pakkoja. Täytyyhän ihmisten saada itse valita tasonsa
Jari Sarasvuo‏ @SarasvuoJari · 21. maaliskuuta
Minulle #pakkoruotsi on ollut epäreilun edun lähde. Niin talouden kuin tunne-elämän tasoilla. Kiitän saamastani sivistyskasvatuksesta.
Näin tämä Sarasvuo on arvioinut meidät yli 74% suomalaisista tasonsa alapuolelle, niin taloudessa kuin tunne-elämässä ja sivistyksessä, meidät ammattilaiset ja/tai akateemiset, miehet ja naiset, erilaiset oppijat, maahanmuuttajataustaiset sekä äskettäin hesarissa kriittisesti pakkoruotsista kirjoittaneet kielten opetusneuvokset.
Minun piti ihan tarkistaa, mikä on hänen koulutuksensa. Ilmeisesti ylioppilas ja ehkä vähän kauppakorkeakoulua takana. Nimikin on pitänyt vaihtaa, ilmeisesti tavallinen suomalainen nimi ei sitten ollut tarpeeksi hieno. Tulee jotenkin mieleen Trump, tuntee alemmuuden tunnetta jonkin asian takia, joten sitten pitää kehuskella "sivistyneisyydellään". Voi tosiaan olla, että hän on saanut epäreilua etua mielistelemällä ruotsinkielisiä ja ehkä osaamalla ruotsia (mutta tuskin muita kieliä englannin lisäksi), mikä tietenkin kertoo enemmän Suomen yhteiskunnasta kuin mistään oikeasta sivistyksestä. (Näköjään löytyy muutakin yhteistä Trumpin kanssa. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013112 ... 9_uu.shtml :lol: )

Vastaa Viestiin