Kun kerrankin olisi hyötyä ruotsin osaamisesta

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Kun kerrankin olisi hyötyä ruotsin osaamisesta

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 22.02.2017 16:02

http://yle.fi/uutiset/3-9472012

On aivan luonnollista, että ruotsinkielienen saa valita käyttääkö ruotsin- vai suomenkielistä palvelua silloin kun molempia on tarjolla, mutta toisinpäin ruotsin käyttö sitten onkin jo paheksuttavaa ohituskaistan käyttöä. Suomi on siis kaksikielinen vain ruotsi-suomiyhdistelmälle.
Ruotsinkieliseltä puolelta voi saada palvelua nopeammin

Tällä hetkellä takaisinsoiton voi mahdollisesti saada nopeasti varaamalla ajan ruotsinkielisestä puhelinpalvelusta. Eräs asiakas kertoi saaneensa ruotsinkielisestä puhelinpalvelusta palvelua suomeksi.
– Palvelu on tarkoitettu siihen, että ruotsinkieliset saisivat omalla äidinkielellään hyvää palvelua. Suomenkielisille on oma puhelinajanvarauspalvelu.

Kivimäki toteaa, että Kela kuitenkin palvelee asiakasta, kun tämä on varannut itselleen ajan. Hänelle ei ole tullut tietoa, että tällainen ajanvarausjonossa ohittelu olisi kovin yleistä.

– En usko, että tämä ohituskaista kauhean kauan toimii. Kyllähän meillä niitä ruotsinkielisiäkin asiakkaita on. Ne ajat sieltä varmasti alkavat menemään niille ruotsinkielisillekin.
On siis ohittelua kaksikielisessä maassa, että varataan ruotsinkieliseltä puolelta vapaita aikoja. Ne pitää ilmeisestikin pitää tyhjinä sitä varaa, että joku ruotsinkielinen sittenkin sattuisi soittamaan. Tämä on kuitenkin niitä tuikiharvinaisia tilanteita, jossa suomenkieliselle voi olla todellista hyötyä ruotsin osaamisestaan.
Myös Kelan suomenkielisen puhelinpalvelun verkkoajanvaraus on ruuhkautunut. Kivimäen mukaan asiakas voi joutua odottamaan muutamia päiviä ennen kuin Kelan virkailija soittaa hänelle.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Kun kerrankin olisi hyötyä ruotsin osaamisesta

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 23.02.2017 12:38

Alkuperäinen uutinen taitaa olla tässä
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/jonotus ... 1436248984
Jonotusaika lyheni vartista pariin minuuttiin – Tällä konstilla kiersimme Kelan hurjat puhelinjonot
Otsikko on sikäli harhaanjohtava, että ruotsinkielisessä palvelussa parissa minuutissa VASTATTIIN puheluun, kun taas suomenkielisellä puolella soittaja kyllästyi odottamaan tuon vartin kuluttua. Yhteenkään puheluun ei siis vastattu vartissa!
Testin tulos:

Kaikilla neljällä ruotsinkielisellä palvelulinjalla puhelimeen vastattiin parissa minuutissa, ja asioida sai suomeksi. Sen sijaan yhdessäkään suomenkielisessä palvelunumerossa ei päässyt virkailijan puheille 15 minuutin jonottamisen jälkeen.

Kun Kelan yhteyskeskuksen päällikkö Pirjo Myyry kuulee pienestä testistäni, hän hymähtää.

– Jos ruotsinkielisiä asiakkaita on tällä hetkellä vähemmän, pitää katsoa, onko tarpeen siirtää ruotsinkielellä palvelevat suomenkielisille palvelulinjoille, Myyry kertoo.

Testaamaani konstia Myyry ei pidä pidemmällä tähtäimellä toimivana.

– Ei se oikein ole toimiva. Ruotsinkielisiä asiakkaita on niin vähän, että he tahtovat jäädä jalkoihin.

Toisin sanoen: kun soitan ruotsinkieliseen palvelunumeroon, kiilaan jonossa ruotsia puhuvan asiakkaan.

Kelalla on yli 200 suomenkielistä puhelinvirkailijaa. Ruotsinkielisiä on 35. Periaatteessa kaikki asiakaspalvelijat, jotka vastaavat ruotsinkieliseen palveluun, vastaavat myös suomenkieliseen palveluun. Myyry painottaa, että ruuhkat asiakaspalveluissa vaihtelevat ajankohdan mukaan.
Suhde on kuitenkin parempi kuin ylen palveluissa. Ruotsinkielisiä palvelemaan on varautunut alle 15% puhelinvirkailijoista + tietty kaikki muut koko koulupolkunsa pakkoruotsia lukeneet, eli yhteensä n. 100%.

Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Re: Kun kerrankin olisi hyötyä ruotsin osaamisesta

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 26.02.2017 10:15

Jos kerran ruotsinkielisillä pitää olla omat jonot,
niihin riittää 200 puhelinpalvelijasta 10 eli 5 %.
Nyt palvelu on yliresurssoitu kolminkertaisesti!

Ja miksi pakkoruotsin oloissa tarvitaan oma ruotsinkielinen jono?
Kaikki virkailijat ovat suorittaneet virkamiesruotsin, jotta voisivat palvella ruotsiksi.

Kahdet jonot on oikeudenmukainen ratkaisu vasta sen jälkeen, kun pakkoruotsi on poistettu.

Ohituskaistat ovat epäoikeudenmukaisia, ruotsinkieliset eivät ole vammaisia, joille
voisi sallia ohituskaistan, koska elämä on muutenkin vaikeaa (invalidipysäköinti)!

Nykyinen kielipolitiikka jakaa resursseja ideologisen kielisuhteen 50-50- perusteella,
kun jakoperuste pitäisi olla 5-95!

"Merellä ajelehtivassa pelastusveneessä se tarkoittaisi juomaveden jakamista
19 ei-ruotsinkielisen ja 1 ruotsinkielisen kesken 50-50"..

Tai jos "on kaksi pelastusvenettä, toiseen menee 19 ei-ruotsinkielistä ja toiseen menee se yksi ruotsinkielinen"..

Näin toimii Suomen kielipolitiikka käytännössä-- Kelan virkailijan lausunto vahvistaa asian!

Vastaa Viestiin