Elävän kaksikielisyyden olemassaoloon positiivinen ilmapiiri

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Elävän kaksikielisyyden olemassaoloon positiivinen ilmapiiri

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 20.12.2016 00:46

Eija Heikkala

Maamme elävän kaksikielisyyden olemassaoloon tarvitaan positiivinen ilmapiiri,
opiskeluinto ja kielten käyttäminen.
Olen toiminut opettajana jo lähes 30 vuotta, ja seurannut tilannetta niin valtaväestön kuin suomenruotsalaisten kautta.

Vihapuheiden kasvun myötä olen pohtinut kysymystä ruotsin kielen tarpeellisuudesta mahdollisimman objektiivisesti.
Lopputulos: oppivelvollisuus hyödyttää meitä kaikkia. Olen kuitenkin kovin huolissani siitä, mistä vihapuheet syntyvät ja mitä ne synnyttävät? Toivoisin, että tutkijat perehtyisivät asiaan neutraalisti. Asian taustalla on jotain, mitä en voi ymmärtää.

Osmo Soinivaara kysyi Twitterissä: ”miksi seinäjokilaisten pakkoruotsi ei kelpaa ja miksi sitä sitten opiskellaan?” Suomessa opiskellaan ruotsin kieltä aivan liian vähän nykyisin, jotta sillä saisi aikaan laajan elävän kaksikielisyyden. Asiaa ei myöskään edesauta negatiivinen ja koventunut tunnekieli ja ilmapiiri, jotka osa lapsista ja nuorista omaksuu, tiedostamatta syitä sille. On vastuutonta ruokkia vihaa. Pohtikaamme sen sijaan, miten saisimme elävän kaksikielisyyden aikaiseksi, jolloin kansalaiset saisivat aidosti palvelua omalla kielellään. Mitä asialle voi tehdä? Olen pohtinut asiaa kolmesta näkökulmasta.

Käännyn aikuisten puoleen.
Lopetetaan tämän negatiivisen asenteen syöttäminen. Puututaan siihen, kun sitä kuulemme.
Tehkää asiasta positiivinen. Esimerkiksi ensi kesän lomareissuja suunnitellessanne, vierailkaa suomenruotsalaisilla alueilla, jotta kohtaatte aitoa elävää kaksikielisyyttä lastenne kanssa. Käyttäkää itse ruotsin kieltä, silloin kun siihen on mahdollisuus. Kyse on niin paljon muustakin kuin kaksikielisestä kansastamme.

Olkaamme ylpeitä monikielisestä ja -kulttuurisesta taustastamme. Oppiminen vaatii ponnisteluja, erehtymisiä ja yrittämistä. Niin kuin elävä elämäkin. Seiskankin taidoilla voi pärjätä riittävän hyvin turistitilanteissa ja myöhemmin tarvittaessa rakentaa vahvempaa kielitaitoa. Peruskoulutuksen, mukaan lukien lukion, tehtävä on tarjota hyvä alku. On merkittävämpää tuijottaa lopputulosta, kuin matkalla suoritettuja yksittäisiä kurssiarvosanoja. Pienelläkin kielitaitotasolla pärjää halutessaan.

Kielten opiskelussa ei päde ”less is more” -periaate.

Kirjoittaja on kotoisin Tampereelta.
Voisiko vaikkapa jäsen NRR selittää hänelle!
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/mielipi ... -24144558/

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Elävän kaksikielisyyden olemassaoloon positiivinen ilmap

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.12.2016 06:29

Kiitos, mutta en kykene vastaamaan.

Jos kirjoitus alkaa otsikolla "Ruotsin kielen tarpeellisuudelle on laajat perustelut" eikä tekstissä mainita yhtäkään perustelua sen paremmin ruotsin tarpeellisuudelle kuin pakkoruotsille, olen aseeton.

Kirjoittaja on kuin lapsi, viaton ja ymmärtämätön. Lapsen kanssa ei voi väiteillä, voi vain rohkaista pohtimaan ja perustelemaan. Ja hänelle on jo vastattu hyvin.

Tässä tapauksessa en uskalla toivoa kovin suurta käsitteellistä muutosta hänen ajattelussaan, sillä kirjoittaja saa palkkansa pakkoruotsista. Me voimme antaa eväitä ajatteluun muttemme pysty ruokkimaan hänen perhettään.

Pahoittelen!

Vastaa Viestiin