Miksi ruotsitonta suomalaista saa lyödä?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Miksi ruotsitonta suomalaista saa lyödä?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.12.2016 07:39

Isäni kouluvuosia varjosti paha lukivaikeus. Sitä pidettiin laiskuutena ja häntä lyötiin, jotta oppi menisi paremmin perille. Ei mennyt.

Nyt kuvittelemme elävämme "sivistyneempää" aikaa, mutta kapeat oppimisvaikeudet vaikeuttavat edelleen kohtuuttomasti nuorten koulupolkua. Erityisen kovaa saa lyödä niitä, joilla on kielen oppimisen ongelma, mikä tekee arjessa kuulumattoman ja tarpeettoman ruotsin opiskelusta tuloksetonta. Pieni ruotsin kielihän on meillä, muutenkin harvinaista kieltä puhuvilla, pakollinen alakoulusta yliopistoon ja ehdoton edellytys minkäänlaisten paperien saamiselle oppilaitoksista - mitään vastaavaa ei ole missään muualla maailmassa.

Tässä hesarissa eilen julkaistu mielipidekirjoitus kuvaa hyvin lahjakkaan mutta ruotsia osaamattoman ihmisen tilannetta:
Lapsena olin kiinnostunut avaruudesta ja tieteestä. En ole koskaan ollut mikään kamalan hyvä kielissä, mutta matematiikassa olen ollut lahjakas.

Valmistuin lähes 15 vuotta sitten ylioppilaaksi. Jäin silloin kotiseudulle, jossa olisin vieläkin, jos siellä olisi ollut töitä. Päätin kuitenkin vielä neljä vuotta sitten yrittää saavuttaa haaveeni ja pyrin yliopistoon. Pääsin sisään, ja opinnot ovat sujuneet ihan mukavasti. Olen kirjoittanut kandidaatin tutkielman ja pro gradun. Opintopisteitäkin on kolmen ja puolen vuoden jälkeen noin 250. Lisäksi olen omalla alallani tutkimusapulaisena toisessa yliopistossa.

Olin nyt tänä syksynä ruotsin kurssilla, johon valmistautuminen alkoi viime keväänä. Kävin jokaisella luennolla ja opiskelin muiden opintojen ohessa ruotsia. Minut hylättiin kahdesti ruotsin suullisessa tentissä. Syy on ilmeinen: en osaa ruotsia.

Tämän vuoksi en ole vielä kandidaatti, ja koska näin on, opintotukeni katkaistiin joulukuuhun. Maisterivaiheen opintotukea saan vasta, kun olen kandi. En myöskään voi nostaa opintolainaa, koska en ole oikeutettu opintotukeen. Toivoa sopii, että määräaikainen sopimukseni uudistetaan vuodenvaihteessa – muuten minulla ei ole tuloja, kunnes ruotsin kurssi on suoritettu hyväksytysti.

Seuraavan kerran voin yrittää suorittaa ruotsin kurssia ensi huhtikuussa. Minun siis täytyy olla neljä kuukautta rahattomana, jos työt eivät jatku nykyisessä työpaikassa tai en saa muualta töitä.

Neljä viime vuotta olen paiskinut töitä kellon ympäri unelmani eteen ja saavuttanut jo paljon. Olen suoriutunut opinnoissani nopeammin kuin olisi tarvinnut.

Tavoitteeni on työllistyä joko matematiikan tutkijaksi tai ohjelmoijaksi. Jälkimmäiselle uralle ei välttämättä tarvita tutkintoa, joten voin jättää tutkintoni 296 opintopisteeseen, jolloin saan heittää hyvästit unelmalleni eikä yliopisto saa senttiäkään takaisin minuun sijoittamiaan resursseja.

Kummallakaan alalla ei tarvita ruotsin kieltä edes Ruotsissa. En myös aio valita maailman yli 190 valtiosta Pohjoismaita, jos lähden täältä muille maille.

Minua vain hiukan mietityttää se, paljonkohan minun pitäisi uhrata aikaa ja resurssejani yhden neljän opintopisteen kurssin suorittamiseen. Kaksi vuotta? Kolme vuotta? Nyt olen kuluttanut jo puoli vuotta aikaa ilman tuloksia. Kiinnostaisi myös tietää, kuinkahan moni opiskelija joutuu odottamaan valmistumista ylimääräisen puoli vuotta tai enemmän.
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005008365.html

Miksi ruotsi on tällainen pakko? Kukaan ei hyödy, mutta häviäjiä on paljon! Saako ruotsitonta suomalaista lyödä näin?

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miksi ruotsitonta suomalaista saa lyödä?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.12.2016 07:41

HBL kirjoitti taannoin ruotsinkielisestä tytöstä, joka "voitti dysleksian". Nuoren dysleksia diagnosoitiin vasta lukiossa, vaikka lukeminen ja opiskelu oli ollut hänelle aina työlästä. Nyt hän oli lähdössä opiskelemaan matematiikkaa. Hienoa. Kiinnitin huomiota siihen, että hänen ainoa tappionsa kuitattiin näin luontevasti: --- kertoo omistaneensa paljon aikaa koulutyölle yläkoulussa ja saaneensa keskihyvät arvosanat useimmissa aineissa, mutta yhdessä kohtaa hän joutui antamaan periksi - suomen kohdalla: "Minä opin kieliopin mutten sanoja. Saatoin opiskella useita tunteja pientä sanakuulustelua varten mutta kuitenkin sain korkeintaan vitosen. Se tuntui turhalta. Niinpä valitsin pois suomen." Näin kauniisti HBL kuvaa asiaa, kun kyseessä on ruotsinkielinen, joka ei opi suomea.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miksi ruotsitonta suomalaista saa lyödä?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.12.2016 08:02

Entä miten vastaavat pakkoruotsin kannattajat aloitusviestissä kuvatulle "ruotsia vaille valmiille" opiskelijalle. He vastaavat näin:
- Jos ei ruotsin kokeen suullisesta selviä jos aikaakin on ollut niin tarvitseeko akateeminen maailma enää tätä panosta?

- Mielestäni kirjoittajalta puuttuu vain tahtoa opiskella pakollisen kurssin sisältöä. Tai sitten kirjoittajalta puuttuu älykkyyttä.

- Lukemastani päätellen englanti kuitenkin sujuu, vaikka ei ole kielipäätä. Ruotsin oppiminen ei ole rakettitiedettä. Ruotsi on itseasiassa helpompaa kuin englanti. Vaikuttaakin siltä, että kärsit omasta asenneongelmastasi.

- Opiskelussa puhutaan myös kypsyydestä, valmistunut henkilö on osoittanut olevansa kypsä jatkamaan valitsemallaan uralla. Sinä et ole selvästikään vielä tutkinnon arvoinen etkä valmis muutoinkaan saamaan tutkintoasi.

- Vaatimukset on kaikille samat, älä itke. Vai pitäisikö kurssivaatimuksia muuttaa koska sinä et pärjää tässä? Jollekin muulle joku toinen kurssi tuottaa vastaavia ongelmia.

- Kirjoituksessa esitetty ongelma on marginaalinen.

- Oletko ajatellut mahdollisesti saada kurssin suoritetuksi ihan vain opiskelemalla? Avaruuden arvoitukset ratkeavat, mutta pari sanaa ruotsia on mahdoton?

- Sarjassamme "en opiskellut matematiikan pohjia kuntoon lukiossa, ja nyt ihmettelen, kuinka paljon minun pitää nähdä vaivaa yhden kompeksitason integroinnin oppimisen eteen, jolla tuskin teen tulevaisuudessa yhtään mitään". Etkä joudu odottamaan valmistumistasi yhtään ylimääräistä puolta vuotta. Valmistut sitten, kun kaikki tutkintoosi kuuluvat kurssit on suoritettuna.

- Jos olet vielä jonkinsortin avustaja yliopistossa, niin ketä ihmeessä voit tuolla osaamisella avustaa?

- Näitä tämän päivän tarinoita, siis tarinoita "jälkeen totuuden ajan".En jaksa ymmärtää, mihin näillä "provoilla" pyritään. Kertoo tietysti paljon ihmisen persuolemuksesta. Muutama tällainen kirjoitelma lisää, niin alan uskoa "perisyntiin", ihmisen luontaiseen pahuuteen.

- Seki seli, vali vali. Ruotsin oppii jos on kyennyt muuten yliopiston suorittamaan.

- Olisit varmasti luonut upean uran ja kaikki meni pieleen koska ruotsi. Herää nyt sieltä pullon viereltä todellisuuteen.

- Ei ole mahdollista, että vaikka olet noin lahjakas (täytyy olla, kun olet noissa opinnoissasi muuten noin pitkälle päässyt) ja sinnikäs, niin ettet selviä ruotsin pakollisesta kurssista.

- Oli minullakin ongelmia esimerkiksi matematiikan kanssa, mutta minä osaan sentään ottaa vastuun itsestäni ja selvitin sen haasteen ilman että olisin ruvennut kyseenalaistamaan sen aineen tarpeellisuuden.

- Jos lahjat eivät riitä tutkinnon suorittamiseen ei vika ole tutkintovaatimuksissa. Kannattaisi katsoa peiliin.

- No lakkautetaanko samalla sitten suomen kielikin, vaikeuttaahan se todistetusti ulkomaalaisten urakehitystä Suomessa? Jos et ymmärrä ruotsin kielen asemaa Suomessa, niin mitäs jos lukisit vähän valtiomme synnystä aina alusta asti?

- Henkilö joka ei kykene omaksumaan kahden vieraan kielen alkeita, ei ole yliopisto/korkeakouluaineista.

- En voi kuin ihmetellä että palstalla löytyy niin paljon neroja, joiden loistavan tutkija-tai virkamiesuran tuhoaa yksi yksinkertaisimmista kielitesteista. Jos itseään sivistyneeksi kutsuva ei selviä ruotsin "god dag jag heter Pekka"-testistä niin kannattaa harkita muuta uraa. Sukuni on kaksikielinen ---
Mistä nämä julmat äänenpainot?

Tällainen halventava puhe niistä, joille kielten oppiminen on vaikeaa, on vihapuhetta jos mikä.

Muualla maailmassa ei tarvitse leimata ihmistä tyhmäksi ja laiskaksi, mikäli hän oppii matematiikkaa muttei kieliä - on mahdollisuus erikoistua. Vain meillä pienen vähemmistökielen, jota ei käytännössä kuule eikä tarvitse, oppimisesta on tehty mittari siille, kelpaako akateemiseksi vai ei. Muualla mitään tällaista ei ole!

Kieltenoppimisen vaikeus on yleinen ominaisuus (ei vamma), jonka ei pitäisi estää ihmistä toteuttamasta unelmiaan myös koulutuksen kautta. Muissa maissa kieltenoppimisen vaikeus huomioidaan ja kieliopinnot voi valita minimiin. Meillä vain pakkoruotsia ei voi valita pois.

Opettajana tapaan jatkuvasti fiksuja nuoria, joille ruotsi on äärimmäisen vaikeaa - jopa niin, että ruotsin masentamina ei lähdetä lukioon tai lukio jää kesken. Lukioon menevillä ei ole enää edes mahdollisuutta tukiopetukseen ruotsissa vaan heidät usein ohjataan suorittamaan lähimmässä iltalukiossa kursseja uudelleen ja uudelleen. Erityisesti ammattikorkeissa opiskelija voi jäätyä jo ruotsin valmistavaan kurssiin. Yliopistoilla on paljon ruotsia vaille valmiita. Tämä on ongelma ja syy ei ole näissä opiskelijoissa - ruotsi ei voi olla se aine, joka karsii valmistujat! Ongelma on kaikkea muuta kuin marginaalinen!

Sanoisiko kukaan näistä kirjoittajista vastaavan kommentin tuolle tytölle, joka lähti lukemaan matematiikkaa osaamatta suomea?

Pakollisen ruotsin aika on niin ohi!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miksi ruotsitonta suomalaista saa lyödä?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.12.2016 11:35

Vuosi sitten Turun yliopiston ylioppilaslehti julkaisi tarinan "Ruotsia vaille valmis", jossa kuvattiin tilannetta erään opiskelijan kannalta, joka ei yrityksistään huolimatta saanut virkaruotsia läpi. Näiden juttujen soisi tulevan julkisuuteen:

”Ruotsin kielen opetukseen menee nykyisin enemmän resursseja kuin mihinkään muuhun kieleen.”
---
"Toni osallistui kielikeskuksen järjestämälle kertauskurssille. Hän ajoi Helsingistä Turkuun jokaiselle luennolle, teki läksyt ja pyrki olemaan aktiivinen tunnilla. Yrittämisestä huolimatta hän ei päässyt läpi edes kertauskurssista. Kurssin anti jäi Tonin mukaan vähäiseksi, eikä hän kokenut sen auttaneen häntä ruotsin opiskelussa."
---
"Toni sai suullisen ruotsin suoritettua hyväksytysti, mutta kirjallisen kohdalla tie nousi pystyyn. Hän otti yhteyttä kielikeskukseen."

”Olin kuin jonkinlainen idiootti, jolle tokaistiin vain, että sori, et päässyt kertauskurssia läpi, ala opiskella vaikka kansanopistolla. Valmistumisellasi ei ole kiire.”

"Kielikeskuksen johtaja --- sanoo, että kaikkein epätoivoisimmille on järjestetty jopa yksityisopetusta. - Karu totuus on se, että kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti pysty saamaan osaamistaan vaadittavalle tasolle. Me emme pysty auttamaan loputtomiin.”
---
"Toni haki kaksi kertaa kielikeskuksen Ruotsia vaille valmis -tukikurssille, joka on tarkoitettu valmistuvassa oleville opiskelijoille. - Tilanne oli aika lohduton. Päässä kuumotti, kun tiesin opintojeni päättyvän kandidaatin tutkielmaan.”

--- "kielikeskus tarjoaa myös Kieliklinikka-kurssia niille, jotka eivät ole päässeet läpi pakollisesta kurssista. Tänä syksynä kieliklinikalle pääsi 18 opiskelijaa 42 hakijasta."

---" ongelmat ruotsin kielen opetuksessa eivät ratkea pelkästään rahalla. Opetusta on lisätty joka vuosi"

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Miksi ruotsitonta suomalaista saa lyödä?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 16.08.2017 03:36

Missään muualla maailmassa kaikille akateemisille ei ole mitään tällaista virkapakkokieltä. Missään ei tulisi kuuloonkaan, että insinööri jäisi vaille papereitaan ilman "virkakielikoetta". Kansainvälisillä opiskelu- ja työmarkkinoilla tämä kielipakko rokottaa vain suomalaisia opiskelijoita. Meillä ulkomainen opiskelija saa paperinsa vaikka rinnalla opiskeleva suomalainen jää taistelemaan pakkoruotsinsa kanssa. Kuinka näin voi olla?

Vastaa Viestiin