Ilmari Rostila tadiossa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija

Indigo
Viestit: 41
Liittynyt: 12.05.2014 15:14

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 16.12.2016 19:39

Eipä ole tullut tälle foorumille kirjoitettua mitään pitkään aikaan. Kirjauduin päälimmäisenä ajatuksena kiittää niitä kaikkia jotka jalkautuivat keräämään nimiä tähän viimeisimpään kansalaisaloitteeseen. Jos joku kerääjä sattuu tämän lukemaan, niin myöhästynyt, mutta suuri, kiitos tehdystä työstä!

Mitä taas tuohon radiohaastatteluun tulee, niin aika totuttuja latujahan tuo meni. Vastapuolena oli ilmeisesti Suomen ruotsinopettajat ry:n naishenkilö; jo tämä seikka yksinään antoi odottaa, että hänellä on varsin iso mansikki ojassa asian suhteen. Enpä nyt viitsi syvällisemmin ruotia näitä pakkoruotsittajien kuluneita argumentteja. Rostila oli puolestaan rauhallinen ja selkeä perusteluissaan ollessaan äänessä. Valitettavasti haastattelu oli aika lyhyt, mutta kelpaa se pienikin julkisuus kielikokeiluille - varsinkin kun kyse on Ylestä.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 20:36

Kiitos kiittämisestä, Indigo, keräämässä oltiin ja täytyy myöntää, että oli hieno ja avartava kokemus.

Ihmiset ovat pääsääntöisesti mukavia, mutta vaikeinta oli niiden kanssa joita tämä systeemi on potkinut päähän oikein rumasti. Niitä epäoikeudenmukaisuuksia joutui sulattelemaan välillä pitkäänkin.

Indigo
Viestit: 41
Liittynyt: 12.05.2014 15:14

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 17.12.2016 21:12

Kyllä näin sivustaseuraajana (toki aloitteen allekirjoittaneena) huomaan miten tärkeässä roolissa te nimienkerääjät olette olleet. Tosin voisi kuvitella, että aloitteeseen tulisi sähköisestikin helposti nimiä enemmän kuin tarpeeksi; onhan kielivapaudella selvä kansalaisten enemmistön tuki. Ehkä ongelmana on asian markkinointi ja se ettei aihe läheskään aina ylitä uutiskynnystä valtamediassa. Sinänsä tuo sähköinen allekirjoitus on niin pieni vaiva näin tärkeässä asiassa.

Itse havahduin aikoinaan ruotsin kielen opiskelun pakollisuuden absurdiuteen joskus lukiovuosina. Tosin kirjoitin kielen, vaikka koulumme kuului silloin kokeiluun, jossa oli mahdolista jättää ruotsi kirjoittamatta. Arvosanakin oli hyvä. Työssäni olen ruotsin kielen kanssa tekemisissä ajoittain, tosin alallani pystyy kyllä toimimaan suhteellisen ongelmitta kieltä osaamattakaan. Ja lukuisat kollegat niin tekevätkin; myös minua korkeammin koulutetut. Olen siis tekemällä tehnyt ruotsista hyödyllisen itselleni ihan vain siksi, että minulla heräsi vanhemmalla iällä kiinnostus kieliin ylipäänsä. Tosin tämä pakkoruotsi-soppa saa minut toisinaan miettimään hanskojen lyömistä tiskiin. Silloin ajattelen niitä "tolkun" ruotsinkielisiä joita olen kohdannut, ja sitä että kyllä tästä pakosta aikanaan päästään - päästäänhän? Olen siis oiva esimerkki siitä, miten pakkoruotsi voi myrkyttää kieleen sinänsä positiivisesti suhtautuvan ihmisen.

TMK
Viestit: 609
Liittynyt: 01.11.2013 03:43

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 17.12.2016 21:25

Indigo kirjoitti:Tosin tämä pakkoruotsi-soppa saa minut toisinaan miettimään hanskojen lyömistä tiskiin. Silloin ajattelen niitä "tolkun" ruotsinkielisiä joita olen kohdannut, ja sitä että kyllä tästä pakosta aikanaan päästään - päästäänhän? Olen siis oiva esimerkki siitä, miten pakkoruotsi voi myrkyttää kieleen sinänsä positiivisesti suhtautuvan ihmisen.
Minä olen ruvennut vihaamaan koko (suomen)ruotsin kuulemista, jopa siinä määrin, että se ärsyttää myös ruotsalaisissa sarjoissa, joissa on näyttelemässä joku suomenruotsalainen. Elämäni aikana tapaamani ruotsinkieliset voidaan varmaan laskea yhden, korkeintaan kahden käden sormilla, joten eipä heistä kovin positiivista kuvaa ole voinut tulla tasapainottamaan tätä RKP:n harrastamaa alistamispolitiikkaa. Itsekin kirjoitin E:n kirjoituksissa (kaverini ei päässyt ylioppilaaksi ruotsin takia), mutta en halua käyttää sitä vastalauseena pakottamiselle, koska ainakin siitä voin päättää itse.

Mitä tulee nimienkeräykseen, niin varmasti vallalla oli myös luovutusmielialaa, kun kerran muutosta ei tule, teki tai sanoi mitä tahansa. Kansan mielipiteellä kun ei ole mitään merkitystä.

Indigo
Viestit: 41
Liittynyt: 12.05.2014 15:14

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 18.12.2016 13:49

Luovuttaa ei voi. Olisi tärkeää saada ainakin yksi kansalaisaloite läpi per vaalikausi. Eduskuntavaalien alla pakkoruotsi-kysymys nousee aina esille vaalikeskusteluissa ja vaalikoneissa; siinä voisi olla paikka aloitteellekin. Ahvenanmaakin vain poisti pakkosuomen, eikä siitä noussut Manner-Suomessa juuri mitään kohua. Poistaminen sinänsä oli mielestäni ihan oikea ratkaisu, mutta ristiriita on niin irvokas, ettei asiaa vain voi jättää tähän.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.12.2016 13:54

Indigo kirjoitti:Ahvenanmaakin vain poisti pakkosuomen, eikä siitä noussut Manner-Suomessa juuri mitään kohua. Poistaminen sinänsä oli mielestäni ihan oikea ratkaisu, mutta ristiriita on niin irvokas, ettei asiaa vain voi jättää tähän.
No joo, siitä ei noussut mitään kohua, koska media ei kertonut siitä mitään. Löysin tiedon muutoksesta pari vuotta poiston jälkeen sattumalta sisuradion siis ruotsinsuomalaisten sivuilta.

Sitten vasta aloin perata Ahvenanmaan netistä löytyviä päätösasiakirjoja - samalla minulle selvisi, ettei Ahvenanmaan kouluissa ollut edes pakollista toista kieltä - tai oli, mutta sen saattoi jättää kesken. Ruotsin mallin mukaan oppilaista noin kolmannes pääsi peruskoulusta luettuaan vain äidinkieltään (ruotsia) ja englantia. Lisäksi kielitarjottimella oli aika lailla meilläkin kaivattu valikoima: suomi, saksa, ranska, espanja ja venäjä - toki kaikkia ryhmiä ei muodostunut, minimi oli tuolloin kymmenen valitsijaa.

Indigo
Viestit: 41
Liittynyt: 12.05.2014 15:14

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 18.12.2016 20:56

Muistaakseni tieto Ahvenanmaan nykyisistä kielioloista taisi tulla minulle tämän foorumin kautta. Tieto oli minulle viimeinen pisara kaikessa pakkoruotsituksen älyttömyydessä. Siitä lähtien olen pitänyt johtotähtenäni vain sitä, että pakosta on kertakaikkiaan päästävä. Ei enää yhtään väittelyä vannoutuneiden pakkaruotsittajien kanssa; nämä ihmiset ovat kuin uskonnollisia kulttilaisia, joihin eivät mitkään keinot pure. Heidät on yksinkertaisesti raahattava tälle vuosisadelle, tahtoivat he sitä tai eivät.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ilmari Rostila tadiossa

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 18.12.2016 21:41

Tältä sivustolta minäkin olen tietoni aiheesta kerännyt. Osuin tänne kolmisen vuotta sitten NRR:n perässä. On tämä aikaisemmin viralllisen totuuden varassa eläneelle ollut uskomaton elämysmatka.

Käytin ensin muutaman kuukauden kaiken aiemmin kirjoitetun lukemiseen, ja monta kertaa sinä aikana ajattelin, että tuo tai tuo ei voi olla totta. Aikani asiaa pengottuani jouduin sitten kerran toisensa jälkeen myöntämään, että totta oli. Täällä olen vieläkin, ja tänään katselen maailmaa varsin eri silmin kuin kolme vuotta sitten.

Vastaa Viestiin