Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 09:27

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005008365.html
Tämän vuoksi en ole vielä kandidaatti, ja koska näin on, opintotukeni katkaistiin joulukuuhun. Maisterivaiheen opintotukea saan vasta, kun olen kandi. En myöskään voi nostaa opintolainaa, koska en ole oikeutettu opintotukeen. Toivoa sopii, että määräaikainen sopimukseni uudistetaan vuodenvaihteessa – muuten minulla ei ole tuloja, kunnes ruotsin kurssi on suoritettu hyväksytysti.

Seuraavan kerran voin yrittää suorittaa ruotsin kurssia ensi huhtikuussa. Minun siis täytyy olla neljä kuukautta rahattomana, jos työt eivät jatku nykyisessä työpaikassa tai en saa muualta töitä.

Neljä viime vuotta olen paiskinut töitä kellon ympäri unelmani eteen ja saavuttanut jo paljon. Olen suoriutunut opinnoissani nopeammin kuin olisi tarvinnut.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 10:42

Ei, se mikä tappaa unelmasi on se, ettet osaa jotain mitä sinun tulisi osata. Oli minullakin ongelmia esimerkiksi matematiikan kanssa, mutta minä osaan sentään ottaa vastuun itsestäni ja selvitin sen haasteen ilman että olisin ruvennut kyseenalaistamaan sen aineen tarpeellisuuden. 499,75 op
Tuolla näyttää olevan parinkymmenen hengen ryhmä trollaamassa. Tällä tunnin vanhalla kommentilla on jo 24 tykkäystä, vaikka muilla samanikäisillä on 0-1.

Ei kai tämä kommentointi ole jonkun Magma-ryhmän tai vastaava opinnäytetyö.
http://www.magmaakademin.fi/fi/akatemia

Vinkki heille. Ei kannata heti kaikkien muiden hyökätä tykkäämään kun joku saa kirjoituksensa valmiiksi. Se näyttää epäilyttävältä.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 10:48

Hillevi Henanen kirjoitti:
Ei, se mikä tappaa unelmasi on se, ettet osaa jotain mitä sinun tulisi osata. Oli minullakin ongelmia esimerkiksi matematiikan kanssa, mutta minä osaan sentään ottaa vastuun itsestäni ja selvitin sen haasteen ilman että olisin ruvennut kyseenalaistamaan sen aineen tarpeellisuuden. 499,75 op
Tuolla näyttää olevan parinkymmenen hengen ryhmä trollaamassa. Tällä tunnin vanhalla kommentilla on jo 24 tykkäystä, vaikka muilla samanikäisillä on 0-1.

Nyt, 6 minuuttia myöhemmin, silllä on jo 37. Nyt on jollakulla sormi herkällä.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 11:06

Saapa nähdä saako ryhmä esiin kaikki pakkoruotsikliseet.
Lopeta nyt hyvä uusavuton ihminen ruikutuksesi. JOO-opinto-oikeuden ansiosta voit suorittaa ruotsin kurssisi jossain muussa yliopistossa. Kyllä joku sinut lävitse päästää. 21
Ruotsi on niin helppo kieli, että sulla on vain asenneongelma. 17
Lähes kaikilta tuntuu unohtuvan se, ettei kyse ole pakkoruotsista vaan siitä, että suomi on perustuslain mukaan kaksikielinen maa. Jos haluaa eroon toisesta kansalliskielestä, pitää muuttaa perustuslakia tai vaihtaa maata. 21
Hei, pieni vinkki. Paiski töitä edes vähän sen ruotsin kanssa, niin läpi menee että humahtaa. Ei nimittäin ole mahdollista, että vaikka olet noin lahjakas (täytyy olla, kun olet noissa opinnoissasi muuten noin pitkälle päässyt) ja sinnikäs, niin ettet selviä ruotsin pakollisesta kurssista. Jokin tässä mättää. Ja vahva epäilys on, että ongelma ei olekaan siinä ruotsin kielessä sinänsä (ei muuten ole maailman vaikeimpia kieliä), vaan sinun omassa asenteessasi. Siis lopeta valittaminen, ota härkää sarvista ja rupea töihin! 23
Ensin havaitsemallani "huippukommentilla" on 42 tykkäystä.

Mielenkiintoista!

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 12:26

Näitä ruotsia vaille valmiita tapasin paljon viime kesänä. Karmein tilanne oli niillä, joilla oli opiskelusta saldona opintovelat, mutta ei todistusta. Siinä hurahti helposti puolitoista tuntia asiasta keskustellessa.
Erityisen paha oli lakituspäivä ja ne nuoret joilta yo-lakki oli pakkoruotsin takia jäänyt saamatta.

Ilmeisesti se keltainen keräilyliivi myös rohkaisi monia tulemaan ja juttelemaan.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.12.2016 14:05

Tulee jotenkin euforinen olo kun Hesarin jutun kommenteissa kerran toisensa jälkeen lukee pakkoruotsi, pakkoruotsi, pakkoruotsi

TMK
Viestit: 609
Liittynyt: 01.11.2013 03:43

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 16.12.2016 22:18

Ja ruotsinopettajan mielipide:
Kannattaa tutustua elävään suomenruotsalaiseen kulttuuriin – suhtautuminen ruotsin kieleen voi muuttua myönteisemmäksi

Elävä kaksikielisyys perustuu myönteiseen ilmapiiriin, opiskeluintoon ja kielten käyttämiseen. Olen toiminut ruotsin kielen opettajana lähes 30 vuotta ja seurannut tilannetta niin valtaväestön kuin suomenruotsalaistenkin kautta. Vihapuheiden lisääntymisen seurauksena olen pohtinut kysymystä ruotsin kielen tarpeellisuudesta mahdollisimman objektiivisesti. Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että oppivelvollisuus hyödyttää meitä.

Olen ymmälläni siitä, mistä vihapuheet syntyvät ja mitä ne synnyttävät. Toivoisin, että tutkijat perehtyisivät asiaan neutraalisti. Asian taustalla on jotain, mitä en voi ymmärtää.

Suomessa opiskellaan nykyisin liian vähän ruotsin kieltä, jotta voisimme puhua elävästä kaksikielisyydestä. Asiaa vaikeuttaa kielteinen ja koventunut tunnekieli, jonka osa nuorista omaksuu tiedostamatta syitä sille. Miten saisimme aikaiseksi elävän kaksikielisyyden, jolloin kansalaiset saisivat aidosti palvelua omalla kielellään?
---
Elävän kaksikielisyyden saavuttamiseksi toisen kotimaisen kielen opetus pitäisi kaikkialla Suomessa aloittaa A-kielenä.
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005008360.

Minnehän tässä pitäisi muuttaa, vai onko jälleen tarkoitus, että suomenkieliset alkavat puhua toisilleen ruotsiksi. Varmaan suomea opiskelevat maahanmuuttajatkin tykkäisivät, jos vastaisinkin heille ruotsiksi. Missähän kuplassa hän Tampereella oikein asuu? Kyllä minäkin olen ymmälläni siitä, että mistä tuollaisia opettajia oikein tulee, jotka eivät arvosta ollenkaan toisten mielipiteitä ja lasten tulevaisuutta.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 16.12.2016 23:06

TMK kirjoitti:Ja ruotsinopettajan mielipide:
Kannattaa tutustua elävään suomenruotsalaiseen kulttuuriin – suhtautuminen ruotsin kieleen voi muuttua myönteisemmäksi

Elävä kaksikielisyys perustuu myönteiseen ilmapiiriin, opiskeluintoon ja kielten käyttämiseen. Olen toiminut ruotsin kielen opettajana lähes 30 vuotta ja seurannut tilannetta niin valtaväestön kuin suomenruotsalaistenkin kautta. Vihapuheiden lisääntymisen seurauksena olen pohtinut kysymystä ruotsin kielen tarpeellisuudesta mahdollisimman objektiivisesti. Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että oppivelvollisuus hyödyttää meitä.

Olen ymmälläni siitä, mistä vihapuheet syntyvät ja mitä ne synnyttävät. Toivoisin, että tutkijat perehtyisivät asiaan neutraalisti. Asian taustalla on jotain, mitä en voi ymmärtää.

Suomessa opiskellaan nykyisin liian vähän ruotsin kieltä, jotta voisimme puhua elävästä kaksikielisyydestä. Asiaa vaikeuttaa kielteinen ja koventunut tunnekieli, jonka osa nuorista omaksuu tiedostamatta syitä sille. Miten saisimme aikaiseksi elävän kaksikielisyyden, jolloin kansalaiset saisivat aidosti palvelua omalla kielellään?
---
Elävän kaksikielisyyden saavuttamiseksi toisen kotimaisen kielen opetus pitäisi kaikkialla Suomessa aloittaa A-kielenä.
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005008360.

Minnehän tässä pitäisi muuttaa, vai onko jälleen tarkoitus, että suomenkieliset alkavat puhua toisilleen ruotsiksi. Varmaan suomea opiskelevat maahanmuuttajatkin tykkäisivät, jos vastaisinkin heille ruotsiksi. Missähän kuplassa hän Tampereella oikein asuu? Kyllä minäkin olen ymmälläni siitä, että mistä tuollaisia opettajia oikein tulee, jotka eivät arvosta ollenkaan toisten mielipiteitä ja lasten tulevaisuutta.
Pakottajilla tuntuu nyt olevan pakka ihan sekaisin!

Folktinget viestittää, että "he (suomenkieliset) eivät selviä haasteesta"; "virkamiesruotsilla ei voi kohdata potilasta"- "ei kelpaa"!

Sitten ruotsinopettajat viestivät, että "kunhan oikein opetetaan, sitten virkamiesruotsi riittää potilaan kohtaamiseen..
esim. se opettaja, joka radiossa oli tänään!

Minua kinnostaisi todella, milloin tämä "kaksikielisyysmytologia" oikein kehitettiin!

Ei alkuperäisessä perustuslain kirjauksessa eikä nykyisessä 17§ mainita,
että "Suomi olisi kaksikielinen"--
Siellä mainitaan, että kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi!

Niistä suomi on MINUN kansalliskieleni! Ruotsi EI OLE minun kansalliskieleni!
Minulla on oikeus minun kansalliskieleeni, mutta en hyväksy sitä, että
minulla on velvollisuus toiseen kansalliskieleen!
Lain mukaan kansalaisen kieli on itseidentifikaation kautta määräytyvä,
ja perustuslaki puhuu kielellisestä oikeudesta, ei kielellisestä velvollisuudesta!

Ei siis todellakaan ole olemassa mitään "elävää kaksikielisyyttä"-
ei missään muualla siis kuin Vaasan seudulla!
Kielisuhde on siellä noin 50-50!
Muualla se on 1-99 ja koko maan keskiarvo 5-95!

Ei sellainen voi edes lähtökohtaisesti olla kaksikielisyyttä!

Vaasalaiset ovat kampanjoineet valtavasti, että "Vaasa on ainoa aidosti kaksikielinen"!
Ja sehän pitää paikkansa..

Hämmentävää, että joku tamperelainen opettaja sitten saarnaa "elävästä kaksikielisyydestä"-
aivan Folktingetin opein!

UHRATKAA ENGLANTI:
Sitä haluaa Christina Gestrin.. sitähän opettajankin ehdotus tarkoittaisi!
noin 21 min: uhratkaa englanti!
https://www.youtube.com/watch?v=_JrD5wuzIDk

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 18.12.2016 00:57

Eilen ihmettelin tuon opiskejaa käsittelevän artikkelin kommenttien tykkäysten kummallista käyttäytymistä. Heti tiettyjen k...päisten kommenttien ilmestyttyä niille alkoi sataa tykkäyksiä tavalla johon ei Hesarin jutuissa ole totuttu. Nyt niillä on yhtä lukuunottamatta 33-34 tykkäystä. Niiden (7-10) kommenttien alussa saama etumatka on päivän mittaan tasoittunut, eli jos tämä oli jonkinlainen yleisen mielipiteen muokkausyritys, niin ei ihan onnistunut.

Tänään puolestani hämmästelen sitä, että Teemu Potapoffista kirjoitettu juttu on hävinnyt Hesarista. Linkin takaa tulee enää mainoksia. Hän ainoa tietämäni, joka on tullut asiassa esiin omalla nimellään.
Maassa, jonka pinta-alasta 264 suomenkielistä kuntaa kattaa 95%, ei ihminen kelpaa esimerkiksi papiksi, jos virkamieruotsi ei mennyt läpi. Ruotsinkielisiä tällä 95%;n suomenkielisellä alueella on siis 4 ‰ eli joka 241:nen.
http://www.hs.fi/ilta/31122014/a1305912733215

Kadonnut lainaus Hesarista:
Yhtä virkamiesruotsin kurssia vaille teologian maisteri sai Töölö Gymin omistajalta lempinimen Pastori. Nimi on käytössä edelleen. Asiakkailleen Potapoff ei kuitenkaan saarnaa, vaan puhuu heille lempeästi.

"En kohtele asiakkaita massana. Ovimiehen pitää olla toimintavalmis herrasmies ja käyntikortti ravintolalle.".
Nykyään hän toimii päätyökseen Nelosen toimittajana.
Täältä löytyi, Hesarin siivous ei onneksi ole yltänyt oman lehden ulkopuolelle.
http://shakerlehti.fi/artikkelit/portsa ... -pastori-/
Tässä sanotaan vain että hän on viittä vaille teologian maisteri, mutta ei sitä mistä homma jäi kiinni

Tapasin hänet viime kesänä ja pidin näkemästäni. Kerroin hänelle myös, että olen käyttänyt häntä paljon esimerkkinä kirjoituksissani, koska hän on uskaltanut tulla esiin omalla nimellään.

Hän ei todellakaan näytä salailevan taustaansa
http://www.docendo.fi/kirjailijat/teemu-potapoff.html
Lainaus tästä linkistä
Teemu "Pastori" Potapoff on virkamiesruotsin tenttiä vaille valmis teologian maisteri, joka on työskennellyt ovilla vuodesta 1995. Päätyökseen hän toimittaa uutisia Nelosella.

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.12.2016 10:21

Ketjun viimeisin kommentti on helmi:
Erimielisyys on kiteytettävissä kahteen vastakkaiseen argumenttiin:

Suomenkieliset haluavat lapsilleen oikeuden valita opiskelemansa vieraat kielet kansainvälistyneessä Suomessa, globalisoituneessa maailmassa. Meidän mielestä lastemme koulutuksen, mukaanlukien oikeus kielivalitoihin, on vastattava muuttunutta maailmaa, emme enää elä vuoden 1918 Suomessa.

Ruotsikielisten mielestä taas kaikkien muiden täytyy opiskellä ruotsin kieli, jotta valtaosin kaksikielinen kansanosa voi aina, niin halutessaan, saada ruotsinkielistä palvelua.

Kaikki muu on sanahelinää

I rest my case

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Tappaako pakollinen ruotsin kurssi tutkijan urani?

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.12.2016 19:00

Ketjun päätteksi tuli vielä muutama ala-arvoinen mutta paljastava kommentti kuten tämä:
Minä kiteytän asian niin että koska maksan julmetusti enemmän veroja kuin suurin osa suomenkielistä, ei ole yhtään syytä miksei tyttäreni ansaitse samoja palveluja kuin nämä paljon vähemmän veroja maksavat. --- Minulle on täysin yhdentekevää mitä naapurin Virtasen lapsi opiskelee koulussaan. Sitten kun saapuu työhaastatteluun luokseni on tilanne eri.
Kysyin, tarkoittiko hän, että pakkoruotsi on köyhien suomenkielisten velvollisuus rikkaita ruotsinkielisiä kohtaan, mutta tätä kommenttia hesari ei näköjään voinut julkaista.

Vastaa Viestiin