Ajatuspaja pohtimaan kielipolitiikan kokonaisuudistusta II

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Ajatuspaja pohtimaan kielipolitiikan kokonaisuudistusta II

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.11.2014 07:44

JV Lehtonen kirjoitti:Kiitän kaikkia palstalaisia menneistä vuosista ja totean, että on ollut ilo pohtia kielikoulutuspoliittisia
kysymyksiä kanssanne.

On kuitenkin tullut täysin selväksi, että Vapaa kielivalinta ry:n tavoite järkevämmästä kielikoulutuspolitiikasta
ei tule toteutumaan ilman kielipolitiikan kokonaisuudistusta.

Tätä kokonaisuudistusta selvittämään on Tampereelle perustettu ajatuspaja,
joka tulee tiedottamaan toiminnastaan myöhemmin tarkemmin.

Ajatuspaja on yksityisrahoitteinen eli valtiosta riippumaton.

On ajanhukkaa pohtia pelkkää pakkoruotsikysymystä, koska pakkoruotsi on itseisarvo, joka
"turvaa kaksikielisyyden", joten itse kaksikielisyysjärjestelmä on saatava kriittisen tarkastelun alaiseksi.

Toistaiseksi ruotsin kielen erityisasemalla on ollut kansan enemmistön kannatus,
vain 35 % on gallupien mukaan halunnut purkaa ruotsin erityiaseman.
"Kaksikielisyys" tarkoittaa käytännössä ruotsin kielen erityisasemaa.

Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan ajatuspajan toimintaan,
voit ottaa minuun yhteyttä.

Yhteystietoni saat oheiselta nettisivuilta palautelomakkeen kautta
jättämällä omat yhteystietosi.

http://www.kielipolitiikka.net/index.php
http://www.kielipolitiikka.net/palaute.php

Kiitos ja näkemiin.

Juha Vilhelm Lehtonen
Onko siis tarkoitus muotoilla uudestaan
perustuslaki
kielilaki
kielitaitolaki
?

Onko tarkoitus avata suljettu keskusteluareena tälle työlle ja mahdollisesti tapaamisia Tampereella?

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Ajatuspaja pohtimaan kielipolitiikan kokonaisuudistusta

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.11.2014 11:34

Onko kaksikielisyyden hinnan selvittäminen osa ajatuspajan työtä?

Sampo Terho kirjoitti aiheesta 2011:
Suomen kielipoliittinen keskustelu jatkaa junnaamistaan jo tutuiksi tulleissa juoksuhaudoissaan. Eräs mainio tapa keskustelun edistämiseksi olisi pyrkiä esittämään mahdollisimman selviä tosiasioita vuoropuhelun pohjaksi. Keskustelun tasoa laskee erityisesti yhden faktatiedon täydellinen puuttuminen: kaksikielisyyden taloudellisten kustannusten.

Vaikuttaa jopa siltä, että kaksikielisyyden kustannusten laskemista on vältelty tietoisesti.

---

Kielilain tarkoitus on varmistaa, että perustuslain mainitsemat kielelliset oikeudet toteutuisivat myös käytännön tasolla niin suomenkielisille (90,4% suomalaisista) kuin ruotsinkielisille (5,4%). Lain valmisteli kielilakikomitea, jonka puheenjohtajana toimi korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg.

Komitean kokoonpano paljasti nopeasti kumman kansalliskielen asiasta oltiin suhteessa enemmän huolissaan: 60% komitean jäsenistä oli ruotsinkielisiä, mukaan lukien pääsihteeri. Komitean kuulemista 51 asiantuntijasta 25 oli ruotsinkielisiä. Lisäksi ainoana ulkomaalaisena asiantuntijana kuultiin ministeri Mona Sahlinia Ruotsista. Kielilaki koskee koko maata paitsi yksikielisesti ruotsinkielistä Ahvenanmaata, josta silti kuultiin peräti viittä asiantuntijaa.

Komitea teki pääosin perusteellista työtä ja sen jättämä mietintö käsitti 257 sivua. Kuitenkin yhdessä kohdin ahkeruus unohtui täysin. Taloudelliset vaikutukset jätettiin lähes kokonaan arvioimatta. Kustannuksia pohdittiin vain 4 sivua ja nekin lähinnä verbaalisesti ilman numerotietoja. Ainoa konkreettinen rahamääräinen arvio oli: “Ehdotuksen mukaan kaksikielistä tienviitoitusta lisättäisiin valtateillä. Ehdotuksen toteuttamisen on arvioitu maksavan 20 miljoonaa markkaa, jos se toteutetaan välittömästi siten, että kaikki kilvet uusitaan heti.”

Kustannusarvion tekemättä jättäminen oli moitittavaa paitsi vastuullisen taloudenpidon kannalta, niin myös hallinnollisesti. Hallituksen esitysten laatimisohjeiden mukaan säädöshankkeessa on viimeistään perusvalmistelun aikana laadittava asiakirja, jossa kuvataan hankkeen taloudelliset ja tarvittaessa myös muut vaikutukset.

Kyseistä dokumenttia ei sisältynyt kielilakikomitean mietintöön eikä hallituksen esitykseen. Epätyydyttävänä selityksenä kustannusarvion puuttumiselle annettiin, että kustannukset piti (ohjeiden vastaisesti) selvittää vuoden 2004 valtion budjetin yhteydessä, mutta näin ei tehty silloin, eikä koskaan myöhemminkään. Lakiehdotuksen käsittelyssä oikeusministeri vieläpä totesi, että tarkat tiedot lisäviroista ja kustannuksista poistettiin valtiovarainministeriön nimenomaisesta vaatimuksesta.

Taka-ajatuksena ilmeisesti oli, että kielilaki sai ”maksaa mitä maksaa”. Tämä kielilain kustannusten selvittämättä jättäminen on yksi keskeinen syy, miksi kaksikielisyyden kustannukset ovat yhä täysin hämärän peitossa niin valtiolle kuin kansalaisille.


---

Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa julkisen sektorin kustannuksia on mietittävä erityisen tarkasti. --- kustannukset tulevat tällä hallituskaudella edelleen nousemaan. --- Kansalliskielistrategia -hankkeen --- ympärille koottu komitea --- Komitean työn pohjana toimii Ruotsinkielisten kansankäräjien (Folktinget) perustaman ns. Ahtisaaren työryhmän julkaisemat vaatimukset, joiden 25:stä kohdasta valtaosa edellyttää menolisäyksiä.

--- Eikö kaksikielisyydenkin suhteen siis kannattaisi tarjota totuudellista tietoa kansalaisten päätöksenteon pohjaksi – eikö se ole jopa valtiovallan velvollisuus?

http://www.sampoterho.net/?p=1529

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Ajatuspaja pohtimaan kielipolitiikan kokonaisuudistusta

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 15.11.2014 12:15

[quote="NRR"]Onko kaksikielisyyden hinnan selvittäminen osa ajatuspajan työtä?

Jos minä saan ehdottaa, niin toistaiseksi ei ole.
Hinta on toisarvoinen tekijä.

Ideana on päivittää Suomi 2010-luvulle kielipolitiikan osalta,
siten, että "tyhmempikin (poliitikko) huomaa" tapahtuneet muutokset.

Tarkoituksena on olla vaihtoehto, jota Suomessa ei ole tähän asti ollut.

Esim. persujen Suomen Perusta ei ole kielipoliittinen ajatuspaja,
vaikka Ilmari Rostila on sitä asiaa hoitanut Suomen Perustassa.

Suomalaisuuden liitto taas ei ole esittänyt mitään muuta kuin iskulauseita,
mitään konkreettista uutta mallia ei ole esitetty.

Kielipoliittinen rakenneuudistus on kuin mikä tahansa rakenneuudistus.
Ei sitä voi pitää pyhänä lehmänä, joka ei saa muuttua maailman muuttuessa.

Mutta, minä en ole mikään virallinen puhemies tässä asiassa, vaan
kerron omia linjauksiani, jotka eivät välttämättä edusta Ajatuspajan linjauksia.

Tavoitteena on olla pro-aktiivinen: Tähän asti muutoshaluiset ovat olleet lähinnä
re-aktiivisia, kuten sinäkin, kunnioitettu NRR.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Ajatuspaja pohtimaan kielipolitiikan kokonaisuudistusta

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 15.11.2014 12:20

NRR kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:
Onko siis tarkoitus muotoilla uudestaan
perustuslaki
kielilaki
kielitaitolaki
Onko tarkoitus avata suljettu keskusteluareena tälle työlle ja mahdollisesti tapaamisia Tampereella?
Mikään mainittu muutos ei ole itseisarvo!

Mutta jos kielipolitiikan päivittäminen eurooppalaiseen ja pohjoismaiseen viiteryhmään sopivaksi
vaatii muutoksia, ne sisältyvät rakenneuudistukseen.

Joka tapauksessa rakenteita pitää uudistaa- aivan kuten lukuisilla muillakin yhteiskunnan aloilla.

Esim. sote-uudistus saatiin aikaa ilman perustuslain muutosta, vaikka kokoomus kovaäämisesti julisti, että
perustuslaki on este sote-uudistukselle!

Ei ole suljettuja areenoita, tämä vkv-areena olkoon yksi ulottuvuus monien muiden joukossa!

Mutta tapaamiset ovat olennainen osa - ja esim. "yhteistyö" Magman kanssa on suunnitteilla.

Ei yhteistyö suinkaan siinä perinteisessä suomalaisessa mielessä, että niellään purematta ruotsinkielisten vaatimukset!
Mutta esim. väittelyitä oikeudenmukaisuudesta tullaan ehdottamaan!

Vastaa Viestiin