Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 08.11.2014 23:09

Hej kaikki foorumilaiset! Ruotsalaisuuden päivä on ohi. Yllättävän moni suomenkielinen onnitteli tänä vuonna minua kadulla ja toivotti hyvää Svenska dagenia. Se tuntui hienolta. Mutta niinhän isäin- ja äitienpäivänä nykyään onnitellaan muitakin vanhempia kuin omia.

Täällä foorumissa olen VKV-ystäviltäni saanut kuulla, etteivät ihmiset onnittele suomenruotsalaisia aidosti. Joillakin suomenkielisillä vain on tarve mielistellä itsensä osaksi ruotsinmielistä eliittiä. Ajattelin siksi kertoa vähän millaista on elää tällaista ruotsinkielistä etuoikeutettua elämää.

Päiväni vietän tietysti töissä. Koska työpaikka toimii ruotsiksi, se ei ole täysin taloudellisesti kannattava. Osa palkastani, noin viidennes, tulee yleishyödylliseltä tukiyhdistykseltä. Töissä tapahtuu paljon mielenkiintoista. Mutta paljon enemmän odotatte varmaan nyt jo saada kuulla suomenruotsalaisesta eliittivapaa-ajastani!

Kuluneella viikolla kävin esimerkiksi muutoskatsastamassa autoni opettajanpoljinta! Samalla varasin läheisellä teollisuusalueella aikaa kytkimen korjaukseen! Torstaina juttelin kahvilassa tuttavani, luontoelokuvaajan kanssa. Hän on työtön, koska ulkona on tähän aikaan vuodesta niin lyhyttä valoisaa aikaa. Ajattelen, että teillä suomenkielisillä kuitenkin on lähes sama tilanne päivänvalon suhteen.

Etuoikeutettua oli tänään saada käydä kaatopaikalla. Vein sinne tietokonepöydän, vanhan ruohonleikkurin, rikkinäisen skannerin ja lahoa puuta. Ja, ai niin, tänään suojasin myös kolmet omenapuuni talveksi jäniksiltä metalliverkoilla!

Toivon, että saitte tästä pienen käsityksen millaista on olla suomenruotsalainen! Vi hörs!

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 09.11.2014 00:14

Hauska aloitus, ja mielenkiintoistahan se on kuulla arkielämästä.

Itse en tiennyt, että ruotsalaisuuden päivä kuuluu ns. merkkipäiviin, eli että silloin pitäisi onnitella jotakuta. Enhän minä onnittele ketään suomalaisen kielen tai kulttuurin tai kirjallisuuden päivinäkään. En minä joulunakaan ketään onnittele, kun en tunne Jeesusta; enkä loppiaisena, pääsiäisenä, vappuna tai juhannuksenakaan. Enkä kaatuneiden muistopäivänä enkä vainojen/vaimojen uhrien muistopäivänä. Jne.

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.11.2014 06:46

Jan-Erik Andelin kirjoitti:--- Yllättävän moni suomenkielinen onnitteli tänä vuonna minua kadulla ja toivotti hyvää Svenska dagenia. --- Täällä foorumissa olen VKV-ystäviltäni saanut kuulla, etteivät ihmiset onnittele suomenruotsalaisia aidosti. Joillakin suomenkielisillä vain on tarve mielistellä itsensä osaksi ruotsinmielistä eliittiä.
Täällä foorumissa olet saanut lukea, että pakkoruotsia kannattavat suomenkieliset pohjimmiltaan haluavat näin vahvistaa omia mahdollisuuksiaan, koska eivät kuulu niihin ryhmiin, joita pakkoruotsi syrjäyttää (esimeriksi muutenkin syrjäytymisvaarassa olevat, maahanmuuttajataustaiset tai muun kuin suru-kaksikielisyyden omaavat, kieliä työläästi oppivat tai kielten oppimisvaikeuden omaavat).

Täällä foorumissa olet itse ollut samoilla linjoilla kuin Li Andersson A-Streamissa: Vapaata kielivalintaa kannattavalle heitettiin, että "varmaan haluat kaikki vieraat kielet pois" [Li Andersson]. Sen sijaan keskustelussa vähäteltiin pakollisen ruotsin määrää, "muutama vuosi" [Li Andersson] - pakkoa on muuten peruskoulusta korkeakouluihin - ja nostettiin voimakkaasti esiin ruotsin aikaistaminen, se on siis ratkaisu! Tämä on niinkuin Pakkoruotsi-illan horror uudestaan pienemmällä porukalla: "Voisko joku antaa mulle vapautuksen fysiikasta - kun tää ruotsi perustuu lakeihin." [Li Andersson].

Olet myös heitellyt palstalle outoja kommentteja:
- panepa fenno pari sanaa enkelskaa, jos osaat
- annapa fenno todisteita, ettet ole persu
- milläs fenno todistat, että galluppien pakkoruotsikritiikki on totta
- milläs fenno selität, ettei täällä ole [juuri tällä hetkellä] nuoria, demareita, kaikki yli 60 000 allekirjoittajaa, miljoonia ...

Ei kannata ruotsalaisuuden päivän huumassakaan unohtaa JVL:n oleellista kysymystä: Kuka vaatisi meillä pakkoruotsia, jos RKP ja folktinget ja ruotsinkielisten verkostot vihdoin sanoisivat ääneen, etteivät he halua pakottaa ketään ruotsinopintoihin?

Oleellinen on myös Lappalaisen nostama luokkateema, missä nähdään, että pakkoruotsin avulla nimenomaan pidetään heikommassa asemassa olevat ryhmät poissa yhteiskunnallista asemaa ja nousua ennakoivista opinnoista. Lappalainen myös kuvaa hyvin pakkoruotsikeskustelua: "Pakollisuutta puolustavien retoriikka on leimallisesti eetosta ja paatosta. Logos vs. logos –argumenttien puute toimii osaltaan oman luokkakysymys –väitteeni perusteluna."

Sinäkin JEA käytät nimenomaan tunnekieltä, tunneargumentteja puolustaessasi pakkoruotsin pitkittämistä.

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.11.2014 06:49

Jaska kirjoitti:--- En minä joulunakaan ketään onnittele --- Enkä kaatuneiden muistopäivänä enkä vainojen/vaimojen uhrien muistopäivänä. Jne.
Se vaimojen uhrien muistopäivä lienee tänään. ;)

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.11.2014 07:00

Pakon pitkittämisen ymmärtäjien on todella vaikea ymmärtää pakon kriitikkoja, koska pakon pitkittämisen ymmärtäjät kokevat olevansa mitä parhaimmin aikein liikkeellä. Tässä aiempaa keskustelua tältä palstalta:
X kirjoitti:--- koen olevani mukana jakamassa vastuuta koko Suomesta, myös siellä missä ei puhuttaisi sanaakaan ruotsia.
Tiedän, että koet noin, mutta oletko todella?
X kirjoitti:Tähän virkamiesruotsia tarvitaan - jos pidetään tärkeänä, että myös vähemmistö- tai toiskielisten ryhmien kuuluu olla tasa-arvoisia Suomessa.
Siis virkamiesruotsi vaikuttaa vähemmistö- ja toiskielisten ryhmien tasa-arvoon? Mitä muita ryhmiä kuin ruotsinkieliset nyt tarkoitat?
X kirjoitti:Tämä ei ole nykyisten kielipakkojen puolustusta, eikä siihen vastentahtoisia ihmisiä tarvita. Eikä NRR:n monesti mainittua lasta; hänelle minä toivotan onnea jollakin toisella elämänsaralla.
Et vastannut perheellemme, että tottakai lapsenne pitäisi saada opiskella ja valmistua ilman ruotsia. Vastasit perheellemme näin:
X kirjoitti:olemme yhtä ja muodostamme kansakunnan, jossa kannamme toistemme taakkoja. Meilläpäin opiskellaan yhtä lailla yhtä maailman erikoisimpia ja vaikeimpia kieliä, suomea, mukisematta. --- Valinta selittää lapsellesi mikä kouluaine on kärsimystä, ja mikä taas on muuten vain vaikea ja ikävä realiteetti on sinun omasi.
Et todellisuudessa tunne mitään myötätuntoa muiden kieliryhmien lapsia ja näiden kielellisiä vaikeuksia ja kielellisiä tarpeita kohtaan. Näet vain oman ryhmäsi tarpeet, joihin jostain syystä liität kolmen miljoonan ihmisen pakkoruotsin ruuhkasuomessa (sehän oli tarjouksesi, Saukkosen malli) ja pidät tarjousta hyvänä. Annat virkamiesruotsin perusteeksi sen, että muuten
- ruotsinkielisten koulutustaso laskee (kun se nyt on huomattavasti korkeampi kuin muiden kieliryhmien)
- ja tästä aiheutuu sosiaalisia ongelmia (kun nyt sosiaalisen pärjäämisen kohdalla ruotsinkieliset ovat se jatkuvasti ihasteltu joukko)
- ja ruotsinkielinen tiede Suomessa rappioituu (vaikka pakkoruotsia on perusteltu Nordenin läheisyydellä ja osallisuudella sen kulttuuriin ja tieteeseen, johon ruotsi avaa ovet).
Sinun ongelmasi ovat kuvitellussa tulevaisuudessa - pakkoruotsin muille kieliryhmille aiheuttamat ongelmat ovat tässä ja nyt.
Miten ihmeessä sinä näet oman tapasi ajatella loogisena ja reiluna?
X kirjoitti:"Minun lapseni ja muiden itsekkyys"
Niin, sinusta minä olen itsekäs ja minun lapseni pakolliset kieliopinnot on kohtuullinen osuus "yhteisten taakkojen kantamista", vaikka se maksaisi hänen koulunkäyntinsä ja ammattihaaveensa.
X kirjoitti:*ei vastausta*
X, muualla kirjoitti:tämä [ruotsi], terveysopin jälkeen suppein peruskoulun kouluaine
X, muualla kirjoitti:Koulunkäynnin katkeaminen on, niin kuin aina kuulemme myös lento-onnettomuuksista, moninaisten tapahtumien ketju. Yksittäisten eritysoppilaiden ja maahanmuuttajien kohdalla kannatan laajempaa vapautuskäytäntöä. Mutta yhden kouluaineen syyttäminen siitä, että koulunkäynnit ja ammattiurat yleisesti tämän takia katkeavat, on propagandaa.
X, muualla kirjoitti:itkeviä ns. pakkoruotsiäitejä on tuolla ulkona vakavan arvion mukaan pari sataa tuhatta, mutta tässä foorumissa kaksi (2)
X, muualla kirjoitti: Sinäkin olisit voinut käydä päättymätöntä sotaa pakkoruotsia vastaan oman koulutyönantajasi hallintoa vastaan kun se ei vapautuksia myönnä, mutta et uskaltanut. Tai niitä ihmisiä vastaan, jotka halveksivat amiksen raksan linjalla saatavaa koulutusta, siltä varalta että lapsesi kouluvaikeuksiensa takia joutuisi sinne.
Mutta nyt sinä siis valitsit tämän katkeroitumisen linjan.
Näin kirjoittaa ihminen, joka aloitti sillä, että meidän tulisi kantaa toistemme taakkoja - syyllinen ongelmiin löytyykin "itkevästä pakkoruotsiäidistä", "lilla jag" on syyllinen, kun en pysty puolustamaan omiani - ei lilla kiva RKP, joka sentään osaa puolustaa omiaan.

Olen saatellut amiksen raksalinjalle monta pätevää miehenalkua, joilla on taitoa ja tahtoa lähteä rakentamaan. Oppimisvaikeus ei kuitenkaan pätevöitä ammattialoille, sinnekin mennään vahvuuksiin nojaten. Kyse ei ole lainkaan amisten arvostuksesta vaan siitä, että ihmisten tulisi saada halutessaan opiskella laajasti ja omia taipumuksiaan kuunnellen. Kouluvaikeudet ovat tehtyjä ja tarkoituksellista häirintää silloin, kun vaikeudet ruotsissa hidastavat ja estävät opintoja. Ruotsista on tehty aine, jolla karsitaan ja rajoitetaan eikä avarreta tai vahvisteta ihmisiä. Ketä tästä pitäisi onnitella, kenen päivää pitäisi juhlistaa?

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.11.2014 07:16

Ja sitten paatosta.

Minua todella raivostuttaa vasemmistopuolueiden henkinen vararikko, ihmisten todellisuuden unohtaminen ja järjetön liturgia.

Sytytin isänpäivän kynttilän valokuvan eteen. Kuvassa seisoo iloinen, päivettynyt ja kiharatukkainen haalaripukuinen mies. Hän on nostanut oikean kätensä ilmaan tervehdyksen merkiksi. Kädessä on maalarin metrimitta. Taustalla on kaunis huoneisto, jossa mies on remontoimassa. Kuvan otti huoneiston omistanut ylilääkäri, josta tuli remonttimiehelle myös ystävä ja saunakaveri.

Kuvassa oleva mies oli vahva, taitava, taiteellinen ja vastuullinen mies. Lukivaikeus miltei tuhosi hänen elämänsä, sillä opettajat olivat hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan julmia lapselle, joka ei oppinut lukemaan. Hänen oli aikuisenakin vaikea esimerkiksi hahmottaa tienviittoja ajaessa, lukea tekstitystä televisiossa, täyttää lomakkeita...

Tuon miehen perintönä minulla on siniset silmät, takana turvallinen lapsuus, ympärillä kaunista kädentaitoa - ja oma poikani kantaa samaa kielellistä oppimisvaikeutta kuin hän.

Minua ja kaltaisiani ei onnitella. Mutta olisi syytä. Minulla oli hieno isä, minulla on täydellinen poika. Muutama asia yhteiskunnassa vain tarvitsee vielä säätöä.

TK
Viestit: 2517
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 09.11.2014 09:28

Tässä sopiva onnitteluviesti suruille surupäivänä:

https://www.youtube.com/watch?v=Ha1MF-U4UNI

Hansa
Viestit: 346
Liittynyt: 21.02.2013 11:57

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 09.11.2014 09:39

JEA, kerroit miten elit tavallista suomalaista elämää viime viikolla. Hienoa. Mutta miksi kaksikielisten alueiden tavallista elämää pitää tukea enemmän kuin tavallista suomalaista elämää muualla Suomessa? Ainakin siitä päätellen, mitä ministeri Henriksson totesi Eduskunnassa muutama päivä sitten.

Ministeri Henriksson 6.11.14
"Katsokaa, miten kaksikieliset kunnat pärjäävät tilastoissa, miten siellä on työttömyysluvut ….siellä yleensä ihmiset voivat hiukan paremmin ja niin edelleen"

Ministeri Henriksson toi kuitenkin viime viikolla Eduskunnalle lakiesityksen, jolla hän haluaa lisätä tuota kaksikielisyydestä kumpuavaa hyvinvointia. (HE 206/2014 vp laiksi kielilain muuttamiseksi )
Siinä kaksikielisille/ kaksikielisyyttä teeskenteleville kunnille tarjotaan rahastusautomaattia, jolla ne saavat lypsää rahaa valtiolta kaksikielisyydestä aihutuviin kustannuksiin, jotta tuo ministerin kuvailema hyvinvointi jatkuisi kaksikielisissä kunnissa.

Tuo tuntui lähes rivolta samana päivänä kun, kerrottiin, miten Talvivaaran konkurssin takia kainuulaisilla on todella synkät näkymät kuntien ja koko maakunnan taloudessa.

Närpiön kaupunginvaltuusto on päättänyt, että kaupunki hakee kaksikieliseksi kunnaksi. Kaupunginhallituksen laskelmien mukaan kaksikielisyys toisi Närpiölle lisää valtionosuuksia 2,1 miljoonaa vuodessa.

Ett tvåspråkigt Närpes skulle gynna kommunen ekonomiskt.
Räknat med dagens summor skulle den formella tvåspråkigheten betyda 2,1 miljoner mer i statsandelar varje år för Närpes. Det är mycket pengar och framförallt är det pengar som vi idag inte har, säger Björklund. http://svenska.yle.fi/artikel/2014/10/1 ... sprakighet

Närpiön kaupunginjohtaja Hans-Erik Lindqvistin kertomana kaksikielisyyden kustannukset vuositasolla ovat todellisuudessa paljon valtiolta saatavaa tukea pienemmät eli 100 000 euron luokkaa.

Närpiön kaupungille jää lähes 2 milj euroa voittoa kassanpohjalle pakollisten menojen jälkeen.
Närpiössä on n 9400 asukasta, 2.1 milj € jaettuna asukkaiden kesken  merkitsee 200€ per asukas joka vuosi

Luodon kunnanjohtajan Gun Kapténsin laskelmien mukaan Luoto menettää noin miljoona euroa valtionosuuksia, jos kunta jatkaa yksikielisesti ruotsinkielisenä kuntana.
http://www.kp24.fi/uutiset/375434/Maail ... kieliseksi

Lohjan kaupunki on jo vuosia sitten keksinyt ruveta vapaaehtoisesti kaksikieliseksi päästäkseen hyödyntämään tuota kaksikielisyyden raha-automaattia
Lohjan talousjohtaja Torikka totesi v 2012 ”että kaksikielisyys tuo valtionosuuksina tulopuolelle noin 1,8 miljoonaa euroa. Katukylttien uusimisen jälkeen kaksikielisyyden kustannukset ovat vuositasolla 250 000-300 000 euroa. Nettotuotoksi muodostuu näin vuosittain 1,5 miljoonaa euroa”
http://www.lansi-uusimaa.fi/artikkeli/1 ... -rahasampo

Jos koko Suomen kaikki kunnat keksisivät kikkailla vastaavasti kaksikielisyydellä, ja alkaa lypsää lisärahaa valtiolta, valtion pitäisi maksaa 5,4 milj x 200 €/ asukas eli yhteensä yli 1 miljardi euroa lisärahaa kunnille joka vuosi.

Mutta, mutta, eihän koko Suomelle olisi varaa tarjota tuota lisärahaa.

Silloin todettaisiin, että kaksikielisyys tulee tälle maalle liian kalliiksi, se ei olisikaan enää rikkaus.

Hillevi Henanen
Viestit: 2527
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 09.11.2014 09:44

NRR kirjoitti:Ja sitten paatosta.

Minua todella raivostuttaa vasemmistopuolueiden henkinen vararikko, ihmisten todellisuuden unohtaminen ja järjetön liturgia.

Sytytin isänpäivän kynttilän valokuvan eteen. Kuvassa seisoo iloinen, päivettynyt ja kiharatukkainen haalaripukuinen mies. Hän on nostanut oikean kätensä ilmaan tervehdyksen merkiksi. Kädessä on maalarin metrimitta. Taustalla on kaunis huoneisto, jossa mies on remontoimassa. Kuvan otti huoneiston omistanut ylilääkäri, josta tuli remonttimiehelle myös ystävä ja saunakaveri.

Kuvassa oleva mies oli vahva, taitava, taiteellinen ja vastuullinen mies. Lukivaikeus miltei tuhosi hänen elämänsä, sillä opettajat olivat hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan julmia lapselle, joka ei oppinut lukemaan. Hänen oli aikuisenakin vaikea esimerkiksi hahmottaa tienviittoja ajaessa, lukea tekstitystä televisiossa, täyttää lomakkeita...

Tuon miehen perintönä minulla on siniset silmät, takana turvallinen lapsuus, ympärillä kaunista kädentaitoa - ja oma poikani kantaa samaa kielellistä oppimisvaikeutta kuin hän.

Minua ja kaltaisiani ei onnitella. Mutta olisi syytä. Minulla oli hieno isä, minulla on täydellinen poika. Muutama asia yhteiskunnassa vain tarvitsee vielä säätöä.
Onneksi olkoon, NRR, ja kiitos siitä, että jaksat!

Moni muu välttyy tältä taistelulta kun asia lopulta saadaan kuntoon. Tulee vielä päivä, jolloin nuorten opintien katkaisemiseksi ei ole laillista tahallisesti virittää verkkoja.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 09.11.2014 10:01

JEA sortuu nyt suomenruotsalaiseen populismiin. Tajuat sen varmaan itsekin, mutta kavereillesikin tiedoksi!

Privilegiossa on kyse rakenteellisesta privilegiosta, jossa yksi vähemmistö nostetaan
lainsäädännöllä enemmistön ja muiden vähemmistöjen yläpuolelle,
korkeimmaksi kastiksi, edelleen korkeimman statuksen omaavan kielensä kautta.

Aivan JEAn tarinaa vastaavasti joku ruotsinkielinen olisi voinut kuvata arkipäiväänsä 160 vuotta sitten:
"Korjasin kärrynpyörää, ruokin hevoset ja tarkistin vilja-aitan rotanloukut"-
-en nähnyt ruotsin kielen privilegiota"

Kuitenkin 160 vuotta sitten Suomessa oli vallalla "eteläafrikkalainen" (kieli)politiikka,
jossa ruotsin kielellä oli absoluuttinen privilegio. Enemmistön kielellä ei ollut mitään oikeuksia.

2014 tilanne on hieman parempi, mutta ruotsilla on edelleen rakenteellinen privilegio.

Joka ainoa suomenkielinen on velvollinen oppimaan ruotsin, jotta voi palvella privilegioidun kielen puhujaa,
jolla ei ole samanlaista palveluvelvoitetta.

Rakenteellinen privilegio on yhä täällä- ja pakkoruotsi ylläpitää sitä!

Meillä on edelleen enemmänkin eteläafrikkalainen, ei eurooppalainen kielipolitiikka,
Sitä pakkoruotsi turvaa. Siksi sen poistamista vastustetaan niin raivoisasti- siitä hyötyvien parissa!

MINÄ AJAN EUROOPPALAISTA JA POHJOISMAISTA KIELIPOLITIIKKAA!

Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 09.11.2014 11:30

Hansa kirjoitti:JEA, kerroit miten elit tavallista suomalaista elämää viime viikolla. Hienoa. Mutta miksi kaksikielisten alueiden tavallista elämää pitää tukea enemmän kuin tavallista suomalaista elämää muualla Suomessa?
Tällä menetelmällähän suomi saadaan tavoitteesi mukaan pääkieleksi koko Manner-Suomeen kun vielä Korsnäs saadaan jostakin hinnasta mukaan. Eikö 3-4 miljoonaa euroa vuodessa ole oivaa tukea suomalaisuudelle Suomessa, jos sitä nyt tuntuu niin aliarvostettavan?

Porkkanarahoja on Suomessa haettavana kaikenlaisille kokeiluille teknologian, pienteollisuuden, viennin, sosiaali- ja terveysalan, liikenteen, matkailun, kulttuurialojen saroilla. Kunta hakee näitä rahoja, jos sen mukainen toiminta sopii heidän profiiliinsa. Kuvittelen kielirahojen laita olevan sama.

Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 09.11.2014 12:08

NRR kirjoitti:Sytytin isänpäivän kynttilän valokuvan eteen. Kuvassa seisoo iloinen, päivettynyt ja kiharatukkainen haalaripukuinen mies. Hän on nostanut oikean kätensä ilmaan tervehdyksen merkiksi. Kädessä on maalarin metrimitta. Taustalla on kaunis huoneisto, jossa mies on remontoimassa. Kuvan otti huoneiston omistanut ylilääkäri, josta tuli remonttimiehelle myös ystävä ja saunakaveri.
Hieno kirjoitelma. Rauhaa sinun isällesi muistolle ja voimia hänen esimerkillisyydestään.

Minun isällänikin oli kouluaikanansa lukihäiriö. Tosin se ehkä olisi lievempi kuin sinun isäsi tapauksessa. Oman isäni elämää hankaloitti se, että hän menetettyään lapsuudenkotinsa Hangossa venäläiseen miehitykseen 1940 muutti Keski-Suomeen ja kävi siellä ruotsinkielisenä suomenkielistä kansakoulua. Oppikouluaan hän kuitenkin kävi äidinkielellään asuen kouluvuodet yksin Hangossa oppikoulun asuntolassa, joka ehkä ei sekään varmaan ollut paras edellytys hyviin saavutuksiin koulussa.

"Jos on nimeltään Pär Lagerqvist ja on Svenska Akademien'in jäsen voi kenties kirjoittaa lauseen ilman verbiä, mutta jos on nimeltään xxxx Andelin ja käy Hangö svenska samskolaa ei voi", oli taas hänen opettajansa empaattinen opastus lukihäiriöiselle.

Tämä isäni lukihäiriö on vuosien mittaan ilmeisen hyvin parantunut, eikä periytynyt, kun muut ominaisuudet taas ovat. Tässä, NRR, sinun ja minun tiemme kuitenkin erkanevat. Meidän suvun periytyvälle ihotaudille minä en ole lähtenyt etsimään yhteiskunnasta syyllisiä, en varsinkaan kokonaisia kansanryhmiä, enkä peukaloimaan niiden yhteiskunnallista statusta. Enkä syytä Neuvostoliittoa tai suomalaista kansakoulua isäni lukihäiriöstä.

Mutta hyvää Isänpäivää silti. Ehkäpä isämme esimerkit opastavat meidät kummatkin viisaammille poluille.

NRR
Viestit: 9804
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.11.2014 12:13

Jan-Erik Andelin kirjoitti: Meidän suvun periytyvälle ihotaudille minä en ole lähtenyt etsimään yhteiskunnasta syyllisiä
Yhteiskunta ei hierokaan suolaa haavoihisi mies - sen sijaan pakkoruotsi on tarkoituksellinen haitanteko ihmisille, joiden elämää tulisi avittaa tuen ja jouston avulla.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 09.11.2014 12:30

NRR kirjoitti:
Jaska kirjoitti:--- En minä joulunakaan ketään onnittele --- Enkä kaatuneiden muistopäivänä enkä vainojen/vaimojen uhrien muistopäivänä. Jne.
Se vaimojen uhrien muistopäivä lienee tänään. ;)
Miten en tuota tajunnut! :lol:

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Onnittelivat Ruotsalaisuuden päivänä

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 09.11.2014 12:35

Hansa kirjoitti: Jos koko Suomen kaikki kunnat keksisivät kikkailla vastaavasti kaksikielisyydellä, ja alkaa lypsää lisärahaa valtiolta, valtion pitäisi maksaa 5,4 milj x 200 €/ asukas eli yhteensä yli 1 miljardi euroa lisärahaa kunnille joka vuosi.

Mutta, mutta, eihän koko Suomelle olisi varaa tarjota tuota lisärahaa.

Silloin todettaisiin, että kaksikielisyys tulee tälle maalle liian kalliiksi, se ei olisikaan enää rikkaus.
Loistava pointti!
Tosin vähän optimistinen... Nykyhallituksen mielestä varmaankaan tuo ei olisi liian kallis hinta koko Suomen kaksikielistämisestä - ainahan voidaan lopettaa pari varuskuntaa sekä jokunen kymmenen sairaalaa ja koulua. Eikä mummoja tarvitse joka kuukausi käyttää suihkussa...

Vastaa Viestiin