"Pakkoruotsi-keskustelun alle on hukkunut kehitystyö, joka on tuomassa myös ruotsin kouluopetukseen lisää elävää kielenkäyttöä kieliopin pänttäämisen tilalle. Tampereen yliopiston pohjoismaisten kielten uusi professori Mona Forsskåhl sanoo, että kielenopetuksen uudistustyössä ei ole vielä saatu tarpeeksi aikaan. Uutta teknologiaa ei osata käyttää, eivätkä oppikirjatkaan ole seuranneet aikaansa.
– Minulla on se käsitys, että suuria asioita tulee tapahtumaan ruotsin opetuksessa, kun kouluihin lähtevät ne nuoret, joita me nyt yliopistossa opetamme."
http://aikalainen.uta.fi/2013/09/20/ruo ... -uudistuu/
"Eivätkö opiskelijat ole edes huolissaan pakkoruotsi-keskustelusta?
– Eivät he ole huolissaan, mutta he ovat hyvin kiukkuisia ja vihaisia. He ajattelevat, että koko keskustelu on vinoutunut.
Kummastusta herättää se, että pakko-etuliite yhdistetään vain ruotsiin, vaikka koulu on täynnä pakkoja. On pakkomatematiikkaa, pakkoäidinkieltä, jopa pakkoenglantia.
Suomenruotsalaisena Forsskåhl sanoo kokeneensa pakkoruotsi-keskustelun uhkaavana.
– Luulen että kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat, etteivät he voi pysytellä ulkopuolisina ilman, että asennoituvat keskusteluun tunteenomaisesti. Sen kokee henkilökohtaisesti, vaikka kaikki keskusteluun osallistujat eivät sitä tarkoittaisikaan.
Forsskåhl huomauttaa, että Tampereella hän ei ole kokenut minkäänlaista uhkaa.
– Olen ollut täällä kolme vuotta ja olen kokenut vain myönteistä asennoitumista. Valtavan moni haluaa täällä kommunikoida ruotsin kielellä."
Taas uudet opetusmenetelmät tekevät pakkoruotsistakin iloa
Re: Taas uudet opetusmenetelmät tekevät pakkoruotsistakin il
Tästä ei kyllä ymmärtänyt yhtään mitään.Luulen että kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat, etteivät he voi pysytellä ulkopuolisina ilman, että asennoituvat keskusteluun tunteenomaisesti. Sen kokee henkilökohtaisesti, vaikka kaikki keskusteluun osallistujat eivät sitä tarkoittaisikaan.
Tai sen verran voi tulkita, että kun muut kieliryhmät keskustelevat lastensa kielitaidosta ja kielitarpeista, he EHKÄ eivät tarkoita mitään henkilökohtaista ruotsinkielisiä vastaan, MUTTA ruotsinkielinen ei voi olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti.
Olisiko korkea aika hahmottaa, että muillakin on kielellisiä oikeuksia ja tarpeita - tällaiset asiat eivät voi pyöriä ruotsinkielisten omien tuntemusten ympärillä.
Re: Taas uudet opetusmenetelmät tekevät pakkoruotsistakin il
Onhan meillä pakkomatematiikkakin... !? Ei taida kenelläkään olla niin suurta kerää rautalankaa, että siitä voisi taivuttaa jotain, jota nuo ymmärtäisivät?
Re: Taas uudet opetusmenetelmät tekevät pakkoruotsistakin il
Aivan - ja kyse on kuitenkin alan korkeimmasta auktoriteetista, pohjoismaisten (= vain fornnordiskalle pohjaavien) kielten professorista, joka vastaa ruotsinopettajien koulutuksesta. Jos oman alan filosofiset perusteet ovat näin hukassa, ei ole ihme, että yliopistolta valmistuu opettajia, jotka luulevat pakkoruotsin olevan perustuslaissa kuten nuorehko ruotsinopettaja hämmästyneenä selitti minulle, eikä ole ihme, että ruotsin kuuntelussa oppilaat joutuvat kuulemaan tekstejä, joissa kerrotaan, ettei pakollisen ruotsin kriitikoilla ole argumentteja.jlo kirjoitti:Onhan meillä pakkomatematiikkakin... !? Ei taida kenelläkään olla niin suurta kerää rautalankaa, että siitä voisi taivuttaa jotain, jota nuo ymmärtäisivät?
Nyt pitäisi saada professorille ne Jaskan linkit... (laitoin, awaiting moderation)
Re: Taas uudet opetusmenetelmät tekevät pakkoruotsistakin il
Samaisessa Tampereen yliopiston "Aikalainen" -verkkoledessä soveltavan kielitieteen dosentti Kim Haataja kannattaa vapaampaa kielivalintaa:
http://aikalainen.uta.fi/2013/09/20/kie ... lokerosta/
Haataja kannattaa kielivalintojen vapaaehtoisuutta, sillä pakollisuus syö motivaatiota. Ruotsin kielen pakollisuudesta ei Suomessa kuitenkaan luovuta vuoden 2016 opetussuunnitelmissa. Näköpiirissä on päinvastoin opintojen aloitus jo kuudennella luokalla seitsemännen sijaan.
Haatajan mielestä ruotsi voisi tulla opetusohjelmaan myöhemmässä vaiheessa kuin nykyisin, esimerkiksi kahdeksannella luokalla tai vaikkapa vasta toisen asteen opinnoissa.
– Ruotsin kielen kouluoppimäärien omaksuminen ei mielestäni tarvitsisi niin paljon aikaa kuin mitä siihen tällä hetkellä käytetään. Opintojen ajankohtahan vaikuttaa myös olennaisesti oppimisstrategioihin.
Haataja uskoo, että valinnanvapaus toisi kielivalikoimaan myös alueellista profilointia.
– Ruotsin opiskelu säilyisi vahvana, mutta myös muiden, meille maantieteellisestikin merkittävien kielten, esimerkiksi venäjän opiskelu voisi lisääntyä.
http://aikalainen.uta.fi/2013/09/20/kie ... lokerosta/
Haataja kannattaa kielivalintojen vapaaehtoisuutta, sillä pakollisuus syö motivaatiota. Ruotsin kielen pakollisuudesta ei Suomessa kuitenkaan luovuta vuoden 2016 opetussuunnitelmissa. Näköpiirissä on päinvastoin opintojen aloitus jo kuudennella luokalla seitsemännen sijaan.
Haatajan mielestä ruotsi voisi tulla opetusohjelmaan myöhemmässä vaiheessa kuin nykyisin, esimerkiksi kahdeksannella luokalla tai vaikkapa vasta toisen asteen opinnoissa.
– Ruotsin kielen kouluoppimäärien omaksuminen ei mielestäni tarvitsisi niin paljon aikaa kuin mitä siihen tällä hetkellä käytetään. Opintojen ajankohtahan vaikuttaa myös olennaisesti oppimisstrategioihin.
Haataja uskoo, että valinnanvapaus toisi kielivalikoimaan myös alueellista profilointia.
– Ruotsin opiskelu säilyisi vahvana, mutta myös muiden, meille maantieteellisestikin merkittävien kielten, esimerkiksi venäjän opiskelu voisi lisääntyä.
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Taas uudet opetusmenetelmät tekevät pakkoruotsistakin il
No mutta eikös tuo nyt ole ymmärrettävissä ihan täysin -- koko hommahan pyörii juuri sen ympärillä, että koko sivilisaatio romahtaa jos me suomenkieliset pääsemme olemaan jotain sellaista joka heidän maailmankuvassaan ei ole hyväksyttävää, koska heidän kielen kautta kokemansa ruotsalaisuus on kaiken ihmisyyden perusta?NRR kirjoitti:Tästä ei kyllä ymmärtänyt yhtään mitään.Luulen että kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat, etteivät he voi pysytellä ulkopuolisina ilman, että asennoituvat keskusteluun tunteenomaisesti. Sen kokee henkilökohtaisesti, vaikka kaikki keskusteluun osallistujat eivät sitä tarkoittaisikaan.
Sinänsä tuo oli hyvin rehellinen ulostulo, tuota lisää vaan kiitos.