https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 29591.htmlKannattaa kuitenkin muistaa, että OAJ on omien jäsentensä etuja puolustava ammattiliitto. Yhteinen katsomustieto veisi joiltakin opettajilta työn ja pakottaisi loput täydennysopintoihin, mikä ei opettajia tietenkään miellytä.
Siis sama peruste, joka taustalla estää ruotsipakon purkamisesta keskustelua (toki RKP:n luoma tabuilmapiiri suurin syy).
Nyt minusta kysymys on isompi: Miten voi uskonnon maisteri olla niin huonosti koulutettu, ettei hän kykene opettamaan elämänkatsomustietoa omaehtoisesti matskut lukien ja alan kehitystä normaalisti seuraten? Ja päinvastoin.
Jos opella on vuosien kokemus opettamisesta, hänellä pitäisi olla kyky opettaa myös omaa oppiainettaan lähellä olevia aineita itse itseään kehittäen.
Mutta opettajat tuntien vaaditaan taas vuoden tai parin lisäopinnot...
Onko ope kelpoinen itse kehittymään työssään? Kasvatustiede ja opettajien edunvalvonta ovat tehneet muodollisista pätevyyksistä kovin kapeat. Tämä jarruttaa koulun järkeviä muutoksia.